پایان دوران عکس های چاپی نیست! دوران طلایی است

مترجم امیر محمودی،مدرس دانشگاه و مشاور هنری مجموعه آبرنگ

به عنوان یک جامعه ما اکنون بیش از هر زمان دیگری عکس تولید می کنیم و در نظر گرفتن تعداد کل آن دشوار است . امسال تخمین زده می شود که میلیاردها انسان مجهز به گوشی های هوشمند حدود 1.2 تریلیون عکس بگیرند. بسیاری از آنها در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند، اما بسیاری دیگر به سادگی به فراموشی سپرده می شوند.
گرچه گاهی در گوشی های هوشمند با کشیدن انگشت به چپ یا راست روی آنها در اواخر روز، چند سلفی خوب جلوی چشمانمان میآید اما به ندرت کسی عکس ها را به دنیای فیزیکی تغییر می دهد ، دلایل این امر منطقی است و مبارزه با پیشرفت فایده ای ندارد، اما نباید ارزش چاپ را نادیده بگیریم.
ممکن است دیگر به طور پیش فرض هر عکسی را چاپ نکنیم، اما این در واقع می تواند چیز خوبی برای چاپ باشد. اکنون به جای کمیت به کیفیت فکر میکنیم و تصاویری که برای چاپ انتخاب می کنیم شایسته بهترین برخورد هستند. صادقانه بگویم، به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی در دوربین های دیجیتال و چاپگرهای دیجیتال، هرگز زمانی بهتر از اکنون برای چاپ وجود نداشته است ! اگر هنوز شانس خود را در چاپ عکس امتحان نکرده اید، این کار را به خودتان مدیون هستید، حتی اگر فقط یک عکاس روزمره هستید.

چاپ نمرده است – بهتر از همیشه است
در عصر دیجیتال، و نه فقط در مورد عکاسی، این یک تکرار رایج است که بگوییم چاپ مرده است، یا حداقل در حال مرگ است، درست است؟
در حقیقت، نوع خاصی از چاپ قطعا کاهش یافته است، اما این یک تراژدی نیست. در گذشته چاپ تنها راهی بود که ما برای مشاهده عکسهایمان داشتیم . ما در مدت زمانی بیشتر فیلمهایمان را در تاریکخانه ها ظهور می کردیم و بعد چاپشان می کردیم، نه به این دلیل که سیستم بهتری بود، بلکه به این دلیل که تمام چیزی بود که داشتیم.
اکنون تمایل داریم چاپ را رمانتیک کنیم، حتی زمانی که چاپ عکسهای آنالوگ معمول بود، بسیاری از عکسها را فراموش می کردیم و مقصد بیشتر آنها آلبومهای عکس یا جعبههای کفشی بود که به مرور زمان گرد و غبار جمع میکردند.
علاوه بر این، هدف چاپ این بود که خاطرات خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذاریم. اکنون که برای انجام این کار نیازی به چاپ نداریم، منطقی است که مردم تصمیم میگیرند برای آن پول خرج نکنند، به خصوص زمانی که اشتراکگذاری الکترونیکی تصاویر نیز بسیار راحتتر است.
اما مردم همچنان عاشق چاپ هستند. حتی پایینترین سطح چاپ نیز زنده است و عکاسی فوری در سالهای اخیر تجدید حیات عظیمی داشته است. Polaroid Originals یک برند کامل را در مسیر چاپ های فوری ایجاد کرده است و دوربینهای Fujifilm Instax و بستههای فیلم آن جزو محصولات برتر عکاسی و پرفروش سایت آمازون در فصل تعطیلات گذشته بوده اند.

دنیای دیجیتال و چاپ ، دشمن همدیگر نیستند
مطمئن باشید دیجیتال واقعاً نحوه چاپ ما را تغییر داده است و دیگر راه برگشتی وجود ندارد.
انتشارات مستقل را که در سال های اخیر عمدتاً به دلیل فناوری دیجیتال و اینترنت افزایش یافته است، در نظر بگیرید به گزارش 99U، علیرغم آنچه مردم به عنوان کاهش در رسانه های چاپی تصور می کنند، تعداد مجلات تولید شده از سال 2008 ثابت مانده است. تیراژ هر نشریه ممکن است کوچکتر باشد، اما هر کدام با کیفیت تر و هدفمندتر هستند. از طراحی گرفته تا عکاسی و انتخاب کاغذ، همه چیز بهبود یافته است.
به جای ابراز تاسف از کاهش تعداد عکس های چاپ شده، اجازه دهید این واقعیت را جشن بگیریم که دیجیتال فناوری جدید و راه های جدیدی برای تولید چاپ با کیفیت بالا به ما داده است. ما امروز ابزارهایی برای چاپ بهتر از قبل داریم. با یک چاپگر عکس رومیزی خود حتی می توانید یک چاپ 13 در 19 اینچی با کیفیت موزه ای در خانه خود تولید کنید. در روزهای عکاسی با فیلم، برای انجام این کار مجبور بودید بخشی از خانه خود را به تاریکخانه عکاسی تبدیل کنید. مطمئناً، بسیاری از متخصصان دقیقاً این کار را انجام دادند، اما چنین تعهدی به خوبی خارج از محدوده اکثر آماتورها یا مستندسازان خانگی تعیین شده بود. هیچکس نمیتواند انکار کند که چاپ دیجیتال، چاپ حرفهای را قابل دسترستر کرده است .

چاپ ممکن است ایمن تر از ذخیره فایل های دیجیتال باشد
حتی اگر فضای دیوار اتاقتان کم شده باشد، چاپ همچنان می تواند نقش مهمی در بایگانی تصاویر شما داشته باشد. فیزیک چگونگی پرتاب نور از روی یک تکه کاغذ و به چشمان شما تغییر نخواهد کرد، اما نحوه خواندن یک فایل تصویر توسط کامپیوتر تغییر می کند. JPEG که مدتها استاندارد تصاویر فشرده بود، در حال تبدیل شدن به فرمت جدید HEIF است. دیسکهای نوری مانند DVD در گذشته استاندارد طلایی پشتیبانگیری از عکس بودند، اما اکنون همه آنها ناپدید شدهاند. هارد دیسکهای خارجی چندین نوع اتصال فیزیکی، از USB گرفته تا FireWire تا Thunderbolt و چندین نسل از هر کدام را پشت سر گذاشتهاند.
به طور خلاصه، هیچ تضمینی وجود ندارد که رایانه فردا بتواند عکسهایی را که امروز میگیرید بخواند، مگر اینکه به طور مداوم آرشیو دیجیتال خود را مدرن کنید. سرویسهای ابری مطمئناً میتوانند به این امر کمک کنند، اما شرکتهایی که آنها را اداره میکنند تضمینی برای همیشه به شما نخواهند داد.
چاپ عکس در صورت نگهداری صحیح می تواند بیش از 100 سال دوام بیاورد. این جایگزینی برای پشتیبانگیری فایلهای دیجیتال نیست، اما برای مهمترین عکسهای شما، چاپ حداقل شکل بسیار خوبی ازافزونگی را ارائه میدهد.
چاپ به دلایل آرشیوی کاری منطقی است، اما دلیل واقعی که بهتر است عکسهایتان را چاپ کنید احساسی است. وقتی چاپ به درستی انجام شود، دیدن یک چاپ با کیفیت بالا از تصویری که ساخته اید می تواند مسحورکننده باشد ، اکنون تصویری در دستان شما وجود دارد که بی نهایت رضایت بخش تر از دیدن عکس شما بر روی صفحه نمایش است ، به خصوص یک عکس در اندازه جیبی. همچنین چاپ عکس به عنوان یک یادگار ماندگار برای زمان و تلاشی که صرف آن کرده اید، مفید خواهد بود.
بنابراین یک تریلیون عکس بگیرید، میلیاردها از آن را فراموش کنید اما یکی را چاپ کنید و آن را قاب کنید و به آن افتخار کنید.
حتی گاهی ، دو تا چاپ کنید!

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *