افزایش هزینه ‌های زیر ساخت و احداث بنا مهمترین مشکلات شهرک چاپ ونشر خراسان رضوی

با گسترش صنایع و نیاز روزافزون مصرف‌کنندگان به محصولات مختلف، کسب‌وکارشـــــــما-هرچه باشد- و محصول شما- بخواهد راهی هر بازاری شود- بازهم بدون شک به نحوی گذرتان به صنعت چاپ و بسته‌بندی خواهد افتاد.
از سیمان گرفته تا زعفران، از میوه تا دارو و… هر محصولی که یک ایده خلاقانه و ناب برای بسته‌بندی دارد و هر تولید کننده ای که سودای تسخیر بازار را دارد باید با همکاری صنعت چاپ و بسته‌بندی چشم مشتری را به محصولات تولیدی خود خیره کند.
آغاز به کار واحدهای چاپ و بسته‌بندی در فاز چهارم شهرک صنعتی توس نه‌فقط خبری خوش برای این صنف بلکه به‌عنوان یک رویداد امیدوارکننده برای همه اصناف و واحدهای تولیدی شهرک موردتوجه قرار گرفت؛ رویدادی که که با وجود امیدهای فراوان، خیلی زود جای خود را به انبوهی از مشکلات ریز و درشت داد که امروزه مدیران واحدهای صنعتی فعال در عرصه چاپ با آن دست به گریبان هستند. بر همین اساس، نخستین میزگرد تخصصی بررسی مسائل و مشکلات شهرک چاپ و نشر که به میزبانی شرکت تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی و در دفتر مرکزی ماهنامه فراچاپ -برگزار شد، به بررسی این مشکلات و البته راهکارهای حل معضلاتی پرداخت که واحدهای تولیدی در شهرک چاپ و نشر با آن مواجه هستند.

توسعه صنعت چاپ، سودمند برای همه
سیدجلال فیاضی مدیرمسئول «فراچاپ »میزبان این نشست تخصصی بود. وی با بیان اینکه ماهنامه سراسری «فراچاپ» به صاحب‌امتیازی شرکت تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی با مدیرعاملی جناب آقای جلیلیان هدفمند منتشر می شود، تصریح کرد: منظور از توزیع هدفمند این است که همه چاپخانه‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، ناشران، مدیران مرتبط وزارت صمت، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی مراکزی که مأموریت تأمین مایحتاج موردنیاز واحدهای چاپ را برعهده‌دارند، در سراسر کشوراین نشریه را دریافت خواهند کرد.
به گفته وی، وب‌سایت تعاونی و صفحات شرکت در فضای مجازی هم به‌زودی در دسترس خواهد بود تا بستری برای ارائه خدمات تعاونی بوده و فرصتی برای ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با اهالی صنعت چاپ و نشر فراهم شود.
عدم حضور مدیر یا نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی در این میزگرد، نخستین موضوعی بود که فیاضی به گلایه از آن پرداخت. وی تأکید داشت که از چند روز قبل، دعوت‌نامه رسمی برای مدیرعامل محترم و شماری از مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت توزیع برق منطقه ای مشهد ارسال شده و تلفنی نیز حضور آنها پیگیری شدتا میزگرد تخصصی شرکت تعاونی صنعت چاپ به تریبونی برای بیان یک‎طرفه مسائل و مشکلات تبدیل نشود. وی تصریح کرد: اهدف ما این است در یک فضای منطقی، مشکلات و چالش‌های صنعت چاپ و نشر را بررسی کرده وبرای حل آن هم افزایی کنیم زیرا به دلیل ماهیت فرابخشی صنعت چاپ سایر صنایع هم از آن بهره مند خواهند شد

سخت‎گیری به‌جای تسهیل‎گری!

گلایه از عدم حضور برخی از مدعوین، موضوعی بود که در ابتدا موردتوجه مدیرعامل شرکت تعاونی صنعت چاپ استان نیز قرار گرفت. علی‌اصغر جلیلیان فتاحی تأکید داشت که هرچه حمایت و پشتیبانی بیشتری از شرکت تعاونی صورت بگیرد، این تضمین وجود دارد که طیف وسیع‌تری از مشکلات واحدهای صنعتی فعال حل‌وفصل شود. وی افزود: برای حضور در نمایشگاه‌ها، حل‌وفصل معضل کمبودمتخصص ماشین‌آلات، تشکیل اتاق فکر سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از تمرکز سرمایه‌ها بر حوزه افست و چند مسئله دیگر، راهکارهای دقیقی پیش‌بینی شده اما به‌موازات این، شرکت تعاونی متمرکز است تا چالش‌های موجود در شهرک چاپ و نشر را پیگیری کند.
به گفته جلیلیان، با وجود تخصیص زمین و پروانه ساخت به شهرک چاپ در سال 1393، زمین در آخر سال 1398 به شرکت تعاونی واگذار شد و همین تأخیر،باعث شد هزینه ساخت به جای دو میلیارد تومان به بیست میلیارد تومان افزایش یابد که این افزایش توان ساخت در یک سال را از تعاونی سلب کرد. همچنین شرکت شهرکها برای پروانه جدید متری ۲۴۰ هزار تومان دریافت می‌کند و شرکت را به سازمان تامین اجتماعی می‌فرستد که این خود چالش بزرگی است .و ما را به این فکر می اندازد که فلسفه وجودی شرکت شهر ک‌های صنعتی چیست؟آیا نباید به کمک صنعتگر و کار آفرین بیاید ؟متاسفانه بجای حمایت از بخش خصوصی هم در حوزه ساخت و هم در بخش اشتراکات شاهد سختگیر ی‌های بسیار هستیم تا به هر بهانه ای با قرادادهای یکطرفه ای که به امضا رسیده قرداد فسخ و به مزایده بگذارند تا قیمت زمین از ۲۰۴هزارتومان به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در شرایط فعلی برسد . جلیلیان گفت:برای اشتراک برق، واحدهای صنعتی مکلف به خرید و نصب ترانس هستندکه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد،حق اشتراک آب نیز بسیار گران شده و کارخانجات چه در ۲۰۰۰ متر زمین با ۱۰ پرسنل باشند چه ۲۰۰۰ متر با ۶۰ پرسنل حق اشتراک یکسانی می پردازند. مدیر عامل شرکت تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی در ادامه سخنان خود گفت:اگر شرکت شهرک‌های صنعتی حامی صنعتگر است می تواند به میزان زمین اختصاصی به بانک صنعت و معدن که زیر مجموعه وزارت صمت است جهت دریافت وام برای ساخت معرفی کند تا زمینه برای تسریع در ساخت و نصب ماشین‌آلات وکار آفرینی فراهم شود.

مشکلات را دسته‌بندی کنید

اظهارات محمودرضا برازش در این نشست، از این جهت حائز اهمیت بود که وی تأکید دقیقی بر ضرورت ایجاد هماهنگی میان نظرات اعضا پیش از طرح مسئله در جلسات رسمی داشت. این پیشکسوت صنعت چاپ استان بیان کرد: بهتر است فضای میزگردها به‌گونه‌ای باشد که ابتدا مسائل و مشکلات را به‌روشنی احصا کند به این معنا که شمای دقیقی از آسیب‌ها ایجاد شود و پس از آن، خبرنگار موضوع را از مدیران استان مطالبه کند.
وی افزود: اینجاست که می‌گوییم مشکلات را دسته‌بندی کنید زیرا باید از پراکنده‌گویی پرهیز شود. اینکه شرکت شهرک‌ها، شرکت توزیع نیروی برق، آبفا یا مخابرات قرار باشد تا پای‌کار بیاید، مسئله بسیار خوبی است.
خوش‏خبری دیگر برازش در این نشست مربوط به جلسه اخیر جمعی از اعضای شرکت تعاونی با مدیر شهرک صنعتی توس بود که براساس آن مقرر شده تا جمع‌بندی جلسه به اطلاع مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی برسد.

چاپخانه، کانون فعالیت تخصص ‎محور

حقیقت این است که شرکت تعاونی تا پیش از شکل‌گیری دوره مدیریتی جدید، صرفاً به حضور فیزیکی و تشکیل چند جلسه اکتفا داشت اما خوشبختانه در دوره جدید، فعالیت شرکت تعاونی صنعت چاپ به مرحله عمل رسیده و دستاوردهای محسوسی فراوانی برای اعضا داشته است.» این جملات، بخشی از سخنان نصیرزاده مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران خراسان رضوی در میزگرد تخصصی بررسی مسائل و مشکلات شهرک چاپ و نشر بود.
وی ادامه داد: متأسفانه یکی از چالش‌هایی که امروزه وجود دارد، این است که باور عمومی از صنعت چاپ هنوز به بلوغ منطقی و عقلانی نرسیده است. به‌طور مثال، باور مردم از فعالان صنعت چاپ این است که چند کارگر ساده به‌صورت تجربی مشغول کار با یک دستگاه چاپ قدیمی هستند درحالی که امروز ما در بسیاری از واحدهای صنعتی و چاپخانه‌های خود شاهد فعالیت کارشناسان متخصص و تحصیل‌کرده‌ای هستیم که به‌عنوان اپراتور، عهده‌دار کنترل یک دستگاه مدرن و البته بسیار گران‌قیمت هستند. اینجاست که باید بر امر آموزش تأکید کرد تا همه بدانند فعالیت در یک چاپخانه نیازمند سپری کردن دوره‌های تخصصی برای کسب مهارت است.

آب، نایاب در شهرک صنعتی

دستاوردهای جلسه مشترک با مدیر شهرک صنعتی توس که پیش‌تر، محمودرضا برازش به آن اشاره کرد، در سخنان عباس سرابیان نیز موردتأکید قرار گرفت. به گفته وی، در این نشست چند موضوع موردبررسی دوطرف قرار گرفته است؛ یکی چالش ترافیک شهرک صنعتی که منجر به وقوع تصادفات متعدد در این بخش می‌شود، یکی معضل پارکینگ که به دلیل فعالیت صنوف مختلف در شهرک صنعتی باید به‌صورت فرابخشی موردتوجه قرار بگیرد و دیگری مسئله تأمین امنیت شهرک چاپ و نشر که با ایجاد باجه‌های نگهبانی جدید و محصور شدن برخی مناطق می‌توان به آن رسیدگی کرد. این پیشکسوت صنعت چاپ استان با بیان اینکه شرایط اقتصادی امروز کشور ثابت می‌کند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط، نیاز است تابه‌صورت مضاعف فعالیت بخش خصوصی تسهیل شود، گفت: مسئله کمبود آب در شهرک صنعتی به حدی رسیده که آب استخر و منبع نیز دیگر پاسخگو نیست و مدیران واحدهای صنعتی به دنبال خرید آب هستند. در این شرایط هم اگرچه طبق قانون باید ده درصد فضای هر بخش از شهرک به فضای سبز اختصاص پیدا کند اما علیرغم بی‌توجهی مسئولان برای تأمین آب، بازهم این جریمه تخطی از قانون ده درصد فضای سبز است که به واحدهای صنعتی تحمیل می‌شود.
وی افزود: همه این مسائل با افزایش تصاعدی هزینه آبونمان یا همان شارژ دوره‌ای باعث شده تا بخش خصوصی در صنعت چاپ و نشر گرفتار مسائلی شود که هیچ تطابقی با مهار تورم، رشد تولید و دیگر راهبردهای اقتصادی نظام ندارد.
سرابیان در ادامه سخنان خود بر ضرورت فعال‌سازی کارگروه حقوقی صنف چاپ و بسته‌بندی هم تأکید کرد و یادآور شد: حقیقت این است که در مسیر رسیدگی به چالش‌ها و مشکلات صنعت چاپ و نشر، نیاز مند یک کارشناس یا حتی تیم حقوقی متخصص و توانمند هستیم تا از مسئله قراردادها گرفته تا زمینه‌های کاری دیگر، مشاور امین و راهنمای مورد اعتماد فعالان این حوزه باشد. به‌طور مثال، همین گزاره «مرضی‌الطرفین» که عمدتاً در قراردادها استفاده می‌شود، همواره سرمنشأ بروز یکسری چالش‌های حقوقی است و بی‌توجهی به آن باعث می‌شود حتی با وجود امضای نماینده دستگاه دولتی در یک قرارداد، شکایت بخش خصوصی از عدم انجام تعهد توسط آن دستگاه به نتیجه نرسد.

افزایش 250 برابری هزینه اخذ پروانه

«فلسفه شکل‌گیری شرکت شهرک‌های صنعتی این بود که از شهرداری‌ها یا ادارات دولتی همچون اداره کار، اداره بیمه و سایر موارد منفک باشد تا بتواند با دامنه اختیاراتی که دارد، کار را برای بخش خصوصی تسهیل کند اما متأسفانه در شرایط کنونی شاهد هستیم که شرکت شهرک‌های صنعتی حتی سخت‌گیرانه‌تر از ادارات دولتی در برابر فعالیت بخش خصوصی موضع‌گیری کرده و باعث شده تا سرمایه‌گذاران به‌کلی دلسرد شوند». این جملات، بخشی از سخنان محمدلطفی پیشکسوت صنعت چاپ و عضو هیات مدیره شرکت تعاونی چاپ خراسان رضوی در این نشست بود. وی با اشاره به مصادیقی از این سختگیری‌ها گفت: در یک نمونه، صاحبان صنایع پیش‌تر با پرداخت یک میلیون و 200 هزار تومان امکان اخذ پروانه را داشتند اما اکنون هزینه تأمین پروانه در مجموع به 300 میلیون تومان می‌رسد. لطفی تصریح کرد: شرکت شهرک‌ها باید به راهبرد اصلی و ماهیت وجودی خود بازگردد. همین فسخ‌های یک‌طرفه و زمین‌هایی که پس از ناتوانی واحدها به فروش می‌رسد، باعث شده تا ضربه جبران‌ناپذیری بر پیکر صنعت استان وارد شود. همین کارها باعث می‌شود تا واحدهای تولیدی و کارخانجات به انبار تبدیل شود و همین امر، زمینه را برای احتکار فراهم کند. برپایه همین تصمیم‌گیری‌هاست که امروزه اکثر کسانی که در فاز چهارم شهرک صنعتی حضور دارند، به‌کلی ناامید شده و طبق آخرین ارزیابی، 40درصد پروژه‌های عمرانی در این فاز نیمه‌کاره رها شده‌اند.

حق اشتراک برق صنعتی در مسیر هفت‌خوان

در ادامه این برنامه، رضا جلیلیان، فعال صنعت چاپ و بسته‌بندی استان به تشریح برخی دیگر از چالش‌های موجود در فاز چهارم شهرک صنعتی پرداخت و گفت: در جلسه‌ای که اخیراً با تأمین اجتماعی برگزار شد، صاحبان صنایع مکلف شده‌اند 4 درصد از هزینه‌ها را به تأمین اجتماعی اختصاص دهند و این جز تحمیل هزینه‌های سنگین به کارآفرینان پیش از راه‌اندازی چاپخانه، نتیجه دیگری نداشته است. به گفته وی، یکی دیگر از مصادیق تحمیل هزینه‌های غیرضروری به فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی، ایجاد موانع بسیار در مسیر اخذ حق اشتراک برق صنعتی است. جلیلیان دراین‌باره از تجربه خود سخن گفت و تصریح کرد: برای تحویل گرفتن 40 کیلووات برق، شرکت توزیع استان در ابتدا تکلیف کرد تا با پرداخت 400 هزار تومان در دفاتر پیشخوان دولت، درخواست رسمی ثبت کنیم اما بدون استثنا، رسیدگی به این درخواست را آن‌قدر معطل می‌کنند تا بعد از 10 روز، مهلت آن به پایان برسد و کارآفرین مجبور به واریز مبلغ و ثبت درخواست دوباره باشد. این مسیر نیز در حالت کلی به‌قدری پر پیچ‌وخم است که به نظر می‌رسد شرکت توزیع نیروی برق استان تلاش دارد تا از بی‌اطلاعی برخی تولیدکنندگان برای اخذ هرچه بیشتر پول استفاده کند.
این فعال صنعت چاپ افزود: پس از پشت سر گذاشتن همه موانع موجود بازهم چالش‌های شما به‌عنوان کارآفرین ادامه دارد زیرا در قرارداد حق اشتراک، واحدهای صنعتی مجبور می‌شوند تعهد کتبی بدهند که هر زمان شرکت توزیع نیروی برق استان اراده کرد، برق را قطع کند و به این ترتیب، بخش خصوصی در قرارداد خرید حق اشتراک برق صنعتی به‌کلی خلع‎ید می‌شود. البته این روال اداری طولانی، یک مسیر پرهزینه نیز محسوب می‌شود تا جایی که امروزه هزینه اخذ حق اشتراک برق صنعتی بدون جعبه ترانس و مسائل متفرقه به حدود 200 میلیون تومان رسیده و معلوم نیست این روند چه زمان اصلاح خواهد شد.

فراچاپ یک چشم انداز

تأکید بر ضرورت توجه به صنعت چاپ به‌عنوان یک حوزه فعالیت پیشرو و تمجید از راه‌اندازی نشریه، دو محور اصلی سخنان علی اکبرصالحی فعال صنعت چاپ دیجیتال استان در این نشست بود. وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه نشریه، چشم‌اندازهای امیدوارکننده‌ای پیش روی اتحادیه و شرکت تعاونی گشوده است، تأکید کرد: این زبان نوشتار است که فراتر از گفتارهای مرسوم، می‌تواند مدیران را پای‌کار بیاورد.
به گفته وی، این بهترین راهکار برای دستیابی به اهداف جدید است زیرا اگر یکسری از اصناف را به دلیل تغییر و تحول تکنولوژی زندگی، رو به انزوا بدانیم، اما در صنعت چاپ کمتر از 10 درصد این صنعت به دلیل توسعه دانش و تکنولوژی از رده خارج شده و 90 درصد باقیمانده با شتاب در مسیر رشد و شکوفایی حرکت می‌کند. صالحی ادامه داد: اینجاست که می‌گوییم باید رسانه‌ای در اختیار باشد تا بتواند پا به‌پای توسعه و شکوفایی صنعت چاپ، گرفتاری‎های فعالان این حوزه را هم پیگیری و برطرف کند.

اشتراک تلفن معضلی دیگر

به‌موازات چالش تأمین آب و معضل حق اشتراک برق، مشکلات موجود در مسیر اخذ حق اشتراک تلفن نیز موردتوجه حاضران در این نشست تخصصی قرار گرفت.
مصطفی رزاقی از فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی استان با تأکید بر اینکه باید در اسرع وقت برای مشکلات موجود در این عرصه چاره‌جویی شود، گفت: از معضل تلفن واحدها غافل نشوید. امروزه شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که بر ای هر خط تلفن، باید هزینه سنگینی پرداخت شود که تنها یک خط تلفن سه میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد .تا با قرارداد با یک شرکت خاص و سفارش‎شده از طرف اداره کل مخابرات است خط تلفن و مودم اجباری اینترنت نصب شود؛ مودمی که با توجه به آنتن دهی ضعیف فاز چهار، در عمل هیچ نفعی هم برای واحدهای صنعتی ندارد.
وی ادامه داد: امروزه به‌طور رسمی هزینه‌های کابل‌کشی، حفاری و رسیدگی به معضل تلفن بر واحدها تحمیل می‌شود. اینجا شهرک صنعتی است؛ یعنی محدوده‌ای که باید از نظر زیرساخت‌ها در اوج امکانات باشد. با این حال، درحالی که چاپخانه‌ها به‌صورت متوسط به 150 آمپر برق نیاز دارند، زیرساخت لازم برای تأمین برق به میزان بیش از 60 کیلووات وجود ندارد و به‌طور اعجاب انگیزی، اعطای همین 60 کیلووات نیز برای واحدها نیز در نهایت سختگیری صورت می‌گیرد.

همدل باشید و مطالبه گری کنید

پایان‌بخش این میزگرد تخصصی، سخنان مهم علی مغانی رئیس اتحادیه صنعت چاپ و بسته‌بندی خراسان رضوی بود. وی ضمن جمع‌بندی چالش‌های موجود در شهرک چاپ و نشر استان تأکید کرد: این یک حقیقت است که زیرساخت‌های شهرک صنعتی توس، امروزه هیچ تطابقی با تقاضاها درباره آن ندارد به‌گونه‌ای که بسیاری از واحدهای تولیدی نیازمند اشتراکات جدید در حوزه‌های برق و آب با حجم‌های زیاد هستند اما تأمین آن از طرف شرکت شهرک‌های صنعتی به‌درستی صورت نمی‌گیرد.
افزایش سرسام‌آور حق اشتراک آب از 350 هزار تومان به 35 میلیون تومان و تحمیل پرداخت 245 هزارتومان به ازای هر متر برای اخذ پروانه، دو سرفصل دیگری بود که رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان به آن اشاره کرد و گفت: در گذشته قاعده بر این بود که هر واحد تولیدی مکلف به پرداخت یک میلیون و 200 هزار تومان برای تأمین شبکه فیبر نوری فاز چهارم یا همان شهرک چاپ باشد درحالی که از ابتدا هم‌چنین تکلیفی نادرست بود زیرا شرکت شهرک‌ها مکلف است تا زیرساخت را فراهم کند و این وظیفه ذاتی آن‌هاست.
وی افزود: اصلی‌ترین مشکل فاز چهارم آن است که همچون فازهای قبلی، زمین‌ها بزرگ لحاظ نشده و بنابراین تعداد واحدهایی که خواهان برق با آمپر زیاد یا اشتراک تلفن هستند، بسیار بیشتر از واحدهای دیگر است. همین تراکم و چگالی واحدهای تولیدی هم باعث شده تا مثلاً به‌جای ایجاد پست‌های تلفن به ازای هر هزار متر، در فاز چهارم به ازای هر 100 متر به یک پست تلفن نیاز باشد.
مغانی در خصوص وجود نواقص زیرساختی در ارتباط واحدهای صنعتی با تأمین اجتماعی هم گفت: پرداخت 350 هزار تومان به ازای هر متر به تأمین اجتماعی چه معنایی دارد؟ قراردادهای شرکت شهرک‌های صنعتی استان یک‌ساله منعقد می‌شود و بر این اساس، اگر در طول 365 روز عملیات عمرانی واحدهای صنعتی به پایان نرسد و این هدف‌گذاری محقق نشود، قرارداد یک‌طرفه فسخ می‌شود این فسخ درحالی است که شرکت شهرک‌ها، پیشاپیش 2.5 میلیارد تومان بابت پروانه و 3.5 میلیارد تومان بابت قراردادهای تأمین اجتماعی دریافت کرده و در این شرایط، دیگر پول و بودجه‌ای برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند که واحد خود را تکمیل کند.
سخنان رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان در این نشست، نه محدود به گلایه و طرح مسئله بلکه با ارائه راهکارهایی نیز همراه بود. مغانی تصریح کرد: من به شما می‌گویم که در این مسئله، این قانون است که اشتباه است و نیاز به اصلاح دارد تا به‌جای دریافت حق بیمه و حق پروانه از ابتدا، تولیدکننده وادار به اخذ مفاصاحساب از تأمین اجتماعی شود و پس از ساخت واحد خود، مبالغ موردنظر را پرداخت کند.
وی در انتها خطاب به همه چاپخانه‌داران و فعالان صنعت چاپ استان گفت: شرط تحقق یک هدف یا چشم‌انداز، پیگیری مستمر است. این الگو کارآمدی خود را پیش‌تر نشان داده و در شرایط فعلی هم می‌تواند گره از کار فعالان اقتصادی استان باز کند. اینجا همان موقعیتی است که می‌گوییم اعضای اتحادیه باید همدل باشند زیرا نمی‌شود تعاونی و اتحادیه در مسئله پرداخت وجه از تأمین اجتماعی یا شرکت شهرک‌ها مطالبه‌گری کند اما در پاسخ از مسئولان بشنود که بسیاری از اعضا بدون اعتراض، مطالبه یا گلایه خاص، این وجه‌های غیرقانونی را پرداخت می‌کنند.
به گفته مغانی، متأسفانه امروز شاهد هستیم که حتی اگر مدیران قابلیت تعامل داشته باشند، مدیران میانی و حتی کارمندان ادارات به‌عنوان یک مانع جدید بر سر راه تولیدکنندگان قرار می‌گیرند. وی ابراز امیدواری کرد: البته همه این چالش‌ها قابل‌حل و همه این هدف‌گذاری‌ها قابل تحقق است اما شرط واحد و ثابت آن‌ها آن است که همه همکاران همدل باشند، پای‌کار بیایند و ثابت کنند که جهت‌گیری منظم و منسجمی در این اتحادیه وجود دارد

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *