آشنایی با پیشکسوتان صنعت چاپ ، شادروان حسین زوار


مرحوم حسین زوار در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در خانواده‌ای اهل علم و ادب چشم به جهان گشود. پدر وی حاج نوروز علی معروف به کتاب فروش در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار در بازار بین الحرمین تهران به کار فروش کتاب و روزنامه اشتغال داشت و کتب و مجلات ایرانی را از شهرهایی چون قاهره و برلین وارد میکرد.
درآغاز مشروطیت اوکه در زمره آزادی‌خواهان فعالیت می کرد به منظور فرار از اذیت وآزار هیئت حاکمه مجبور به ترک تهران و عزیمت به مشهد شد و مقیم این شهر شدو نام خانوادگی “زوار” را برگزید.
شادروان حسین زوار ،تحصیلات اولیه را در تهران و بقیه را در مدرسه “ملی” مشهد_ که پدرش از بنیانگذاران آن بود_ گذراند. در این دوره بین او و شادروان غلامرضا ریاضی و شادروان یحیی ریحان از شاعران خراسانی که از شاگردان همین مدرسه بودند نزدیکی و الفتی حاصل شد.
مرحوم زوار به سبب علاقه و عنایتی که به مطالعه تاریخ و ادبیات ایران داشت در ادامه فعالیت پدرش ،به فروش کتاب در داخل صحن مسجد گوهرشاد و سپس در بازار بزرگ بازار زنجیر و مدتی نیز در کوچه ارگ سابق مشهد کوچه حمام مستشار همت نمود و پس از آن” کتاب فروشی و انتشارات زوار” را در خیابان ارگ و آنگاه در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی انتشارات زوار را در تهران خیابان باب همایون” میدان سپه سابق” تاسیس کردکه مدیریت آن بر عهده فرزند ارشد ایشان شادروان” اکبر زوار” بود.
زنده یاد “حسین زوار”بنیانگذار صنف چاپخانه‌داران، کتاب فروش و لوازم التحریر مشهد و صنعت چاپ خراسان و نیز بانی” شرکت تعاونی فروشندگان کتاب و نوشت افزار مشهد” می باشد. وی علاوه بر چاپ و انتشار انواع کتب معتبر تاریخی، ادبی، اجتماعی’ علمی و…. به چاپ و انتشار کتاب‌های درسی دبستانی و دبیرستانی مشهد با کوشش دبیران مشهدی اهتمام داشت. کتاب‌هایی نیز چون” منتخبی از دیوان نظامی گنجوی” از وی به یادگار مانده است.
ایشان در پنجم آذر ماه ۱۳۵۹ هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت ثامن الائمه (ع)مدفون گردید .
اینک برخی از فرزندان و نوادگان وی در ادامه فعالیت آن مرحوم کماکان به کار چاپ ،فروش و نشر کتاب اشتغال دارند.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *