محدودیت در تنوع، عذر موجه انبار تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی است/

نایب‌رئیس تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: حقیقت این است که یکی از آفت‌های بزرگ ما در این حوزه، تنوع باورنکردنی اقلام است. به‌طور مثال، در یک قلم کاغذ گلاسه، بیش از 110 نوع مختلف وجود دارد. این وسعت ابعاد، گراماژ و جنس مواد اولیه باعث می‌شود تا محدودیت در تنوع، عذر موجه انبار تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی باشد.

مخملباف نایب‌رئیس تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی در حاشیه جلسه مجمع عمومی تعاونی صنعت چاپ استان و در گفت‌وگو با «فراچاپ» اظهار کرد: ریشه ایجاد تعاونی‌های صنفی از سال‌های قدیم بر این بود که در حاشیه کالاهای موجود در بازار، محصولاتی هم به نرخ تعاونی یا در قالب سهمیه‌ای، کوپنی و غیره در اختیار اصناف و تولیدکنندگان قرار بگیرد. بدیهی است که در این شرایط، اگر این کالاها از کانال امن و سالمی مثل تعاونی‌ها عرضه نمی‌شد، دست دلالان و حلقه‌های واسطه فاسد در معاملات دخالت داده می‌شد. با این حال، شرکت‌های تعاونی که به میدان آمدند، خود به‌عنوان بازوی تسهیل‎گر تولید فعالیت کردند اما بازهم مثلاً برای پلیت، سه سال قبل از طریق تعاونی‌ها اقدام مؤثری به عمل آمد اما غیر از این، دیگر اقدام قبل توجهی انجام نشد و تعاونی‌ها هم به‌موازات شرکت‌های دیگر ناچار بودند تا بدون حمایت و پشتوانه، با واردکنندگان یا تولیدکنندگان کل وارد معامله شوند.

وی افزود: البته ناگفته نماند که بنا بر قاعده، ما شرکت‌های دولتی بزرگ اما زیان‌ده یا با سودآوری بسیار محدودی سراغ داریم که در مقابل آن‌ها، شرکت‌های خصوصی کوچک با سودآوری چند برابر نمونه‌های دولتی ایستاده‌اند و دلیل آن هم این است که خصوصی‌ها برای سرمایه اولیه خود دلسوزی می‌کنند. این همان موضوعی است که در تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی هم پیش آمد و اعضای هیئت‌مدیره چون خود دخیل در امر تولید و چاپ هستند، برای افزایش سودآوری تعاونی با جان و دل تلاش می‌کنند.

نایب‌رئیس تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از گذشته تاکنون شاید بتوان ضعف سرمایه و سوء مدیریت را دو عامل اصلی شکست تعاونی‌ها در رقابت با فروشندگان بازار آزاد دانست. با این حال، در خراسان رضوی، وضع به خاطر آقای جلیلیان فرق کرده است زیرا ایشان پیشکسوتی است که پس از بازنشستگی، گرفتاری‌های اداره تعاونی را به بازنشستگی ترجیح داده تا به‌واسطه این حس مسئولیت‌پذیری، تعاونی و اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی بتواند همچون یک شرکت خصوصی با دلسوزی نسبت به سرمایه اعضا برای سودآوری تلاش کند.

وی ادامه داد: امروزه این آقای جلیلیان است که از اعتبار خود پیش شرکت‌های تهران و واردکنندگان مایه می‌گذارد و بر این اساس، بسیاری از ارتباطات شرکت تعاونی به خاطر همین اعتبار فراهم می‌شود. به برکت این وضع است که اقلام موردنیاز همکاران چاپخانه‌دار ما به سهولت، سرعت و با قیمت تمام‌شده بسیار مناسب در اختیارشان قرار می‌گیرد و این در حالی است که اگر خود می‌خواستند نسبت به تهیه این اقلام اقدام کنند، حداقل این بود که 48 ساعت با تأخیر خرید خود را تحویل می‌گرفت.

مخملباف در پاسخ به ادعای محدودیت در تنوع اقلام خریداری‌شده توسط تعاونی صنعت چاپ استان تصریح کرد: حقیقت این است که یکی از آفت‌های بزرگ ما در این حوزه، تنوع باورنکردنی اقلام است. به‌طور مثال، در یک قلم کاغذ گلاسه، امروزه در بازار از گراماژ 80 گرم وجود دارد تا 90 گرم، 100 گرم، 115 گرم، 120 گرم، 128 گرم، 140 گرم، 170 گرم، 200 گرم، 250 گرم و 300 گرم گرفته و همین تنوع در بسیاری از اقلام دیگر هم وجود دارد. علاوه بر این، هرکدام از این‌ها سایزهای استاندارد خاصی هم دارد و به‌صورت رول هم معامله می‌شود که در نتیجه فقط همین یک قلم جنس را به بیش از 110 نوع مختلف می‌رساند. برآیند همه این مطالب کار را به‌گونه‌ای رقم می‌زند که شاید بسیاری از همکاران در جریان تهیه محصول موردنظر خود، سرتاسر بازار را از اول تا آخر بگردند و نمونه خود را نه در انبار تعاونی بلکه در هیچ انباری پیدا نکنند. این وسعت ابعاد، گراماژ و جنس مواد اولیه باعث می‌شود تا محدودیت در تنوع، عذر موجه انبار تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی باشد.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *