عملکرد شرکت های تعاونی باید شایسته اعضای صنف باشد

اعتماد اعضا، مهمترین سرمایه شرکت تعاونی صنعت چاپ استان است

پدر صنعت چاپ استان در گفت و گوی اختصاصی به بررسی و ارزیابی وضع موجود شرکت تعاونی چاپخانه داران پرداخته است

«اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی سابقه بیش از سه دهه فعالیت در رسته‌های چاپخانه‌داران، صحافان، لیتوگرافان، مهر و پلاک و چاپ سیلک را دارد». این جمله به همراه بسیاری از حقایق ناگفته دیگر، تنها بخشی از خاطرات و تجربیات علی مغانی رئیس اتحادیه چاپ و نشر خراسان رضوی است؛ فردی که از او به عنوان پدر صنعت چاپ استان یاد می شود و با گنجینه عظیمی از تجربه و دانش، میتواند معتبرترین مرجع برای بررسی و ارزیابی وضع موجود باشد. بر همین اساس، ماهنامه «چاپ، پیشران توسعه» پای سخنان این استاد نام دار عرصه چاپ نشسته است که در ادامه می خوانید.

به عنوان \da;s,j hvan صنعت چاپ خراسان رضوی، رمز موفقیت شرکت تعاونی استان را در چه چیز می دانید؟

شما هرگز نمی توانید یک کار جمعی انجام دهید، مگر اینکه اعضا درک کنند که خیر خودشان هم در همین کار است. این موضوع در شرکت های تعاونی هم که مجموعه ای از رقبای تجاری هستند، اهمیت مضاعف پیدا می کند و برای تحقق روح کار جمعی، باید پیش از هر چیز، اذهان عمومی اقناع شوند. همانطور که این ماجرا برای بسیاری از چاپخانه داران و همکاران ما هم ملموس شده و اگر امروز کاغذ و مقوایی توسط تعاونی به فروش می رسد، وقتی چاپخانه دار ببیند که نرخ این جنس حتی از قیمت کارخانه هم پایین تر است، قطعاً اعتماد می کند و وارد عرصه می شود.

البته فراموش نکنید که این ویژگی ذاتی تعاونی است که می تواند انبوه خرید کند و ماحصل این خرید با حجم زیاد هم سود تعاونی و سود اعضا را به صورت همزمان تأمین می کند. منظورم این است که همه تعاونی ها ذاتاً باید اینطور باشند و اگر در بعضی جاها اینطور نیست، مشکل از برخی دخالت های نابجاست. با همه تفاسیر، تغییری که اخیراً در هیئت مدیره تعاونی ایجاد شد، تغییر مثبت و سازنده ای بود. اعضا به چشم خود تغییرات را احساس می کنند و این یک موضوع امیدوارکننده است.

تسویه بدهی ها، تعیین تکلیف انبار و خرید زیرساخت های مرتبط با آن، نشانه تمرکز بر تعاونی بر حوزه خرید است. چرا تا این حد به این بخش توجه می شود؟

شما همیشه باید خریدتان را خوب انجام دهید تا منافع و عایدی حاصل از فروش، مطلوب باشد. به موازات این، هرگاه شما بخواهید فعالیتی را به شیوه موثر انجام دهید، باید پیش از هر چیز امکانات کار را هم برای خود ایجاد کنید. وقتی شما قرار است شرکت تعاونی چاپخانه دارانی باشید که در رده ملی حرف برای گفتن دارند، نمی شود که محصول اولیه خود را در یک زیرپله نگهداری کنید بلکه به جای آن، شما باید در قد و قواره اعضای خود فعالیت کنید و در این شرایط، نیاز به یک انبار مجهز و مناسب دارید تا ظرفیت بارگیری و تخلیه بار روزانه دو تا سه تریلی جنس را پشتیبانی کند. علاوه بر این، نمی شود فقط به توان کارگر ساده اتکا کرد و اینجاست که از خرید لیفتراگ گرفته تا زیرساخت های مختلف پشتیبانی، ضرورت پیدا می کنند.

حقیقت ماجرا هم همینطور است. همکاران ما به یاد دارند که انبار سابق شرکت تعاونی صنعت چاپ در زیرزمین ساختمان دفتر در خیابان قرنی بود اما الان به لطف خدا این اتفاق افتاده که چاچخانه داران به سمت تعاونی گرایش پیدا کنند زیرا هرکس به هر شرایطی که بخواهد، میتواند به جنس موردنظر خود دست پیدا کند. اینجا خواست مشتری مهم است و همین شرایط باعث شده تا تعاونی صنعت چاپ استان خراسان رضوی حتی از سایر استان ها هم مشتری داشته باشد.

بدیهی است که اعضای شرکت تعاونی در عمل رقبای تجاری هم باشند. با این حال، چطور امروز شرایط به گونه ای رقم خورده که اعضا با هم به وحدت رویه رسیده اند؟

هیچ اتفاقی بدون دلیل نمی افتد. پیش از هرچیز، راز هر موفقیت در این است که مردم، شما را باور کنند و یقین پیدا کنند که شما به اندازه منافع خود برای منافع دیگران هم ارزش قائل هستید. بر این اساس، اینکه رقیب تجاری و همکار شما به شما مراجعه کند و از شما مشورت بگیرد، نشان دهنده آن است که شما ثابت کرده اید که در مشورت خود هیچگاه سوء نیت نداشته اید. به نظرم تعاونی در عملکرد 7 ماهه فعالیت خود توانسته ثابت کند که نفع همه همکاران برایش مهم است و اگر امروزه شاهد وحدت رویه میان اعضای شرکت تعاونی هستیم، به خاطر این است که همه اعضا رقابت های تجاری را پشت در می گذارند و در جلسات مجمع، همچون اعضای یک تیم برای بهبود وضعیت خود، همکارانشان و در یک کلام «صنف» تلاش می کنند.

مدیر

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *