نگاهی به بیم‌ها و امیدهای اهالی چاپ در سه ماه نخست 1404

بهار سال 1404 با رویدادهای کوچک و بزرگی برای صنعت چاپ کشور همراه بود. فروردین با انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران پرشوروحرارت آغاز شد و در اردیبهشت و خرداد، این صنعت دستخوش رویدادها و اتفاق‌های مختلف بود؛ از حضور فعالان صنعت چاپ در نمایشگاه چاپ چین تا غرفه اهالی چاپ در نمایشگاه ایران‌اکسپو و آسیب‌دیدن برخی چاپخانه‌ها در حمله رژیم غاصب صهیونی به ایران. در میان همه اخبار مختلف اما بیم‌ها و امیدهایی در دل فعالان صنعت چاپ کشور ایجاد شده است که در گزارش پیش رو مروری داریم بر آن‌ها.

نقش صنعت چاپ در دیپلماسی فرهنگی

در نخستین روزهای فروردین جمعی از رؤسا و نمایندگان اتحادیه‌های چاپ کشور با سرپرست معاونت امور فرهنگی و مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند. در این دیدار که به‌مناسبت آغاز سال جدید انجام شد، درباره آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع موانع و مشکلات مختلف صادرات، واردات و تسهیلات مورد نیاز فعالان چاپ بحث و تبادل نظر شد. همچنین بر این موضوع تأکید شد که صنعت چاپ در دو بُعد فرهنگی نشر و بسته‌بندی اهمیت دارد و در برنامه‌ریزی‌ها تلاش شود امور به‌موازات هر دو موضوع پیش برود. دکتر جوادی نیز بر این موضوع تأکید کرد که مشکلات صنعت چاپ باید در قالب کارگروهی متشکل از اعضا و فعالان حوزه‌های مختلف چاپ احصا شود. بخش دیگر این نشست به اهمیت چاپ و بسته‌بندی در دیپلماسی فرهنگی اختصاص داشت و قرار شد از این پس در برگزاری هفته‌های فرهنگی و رویدادهای دیگر، حوزه چاپ به‌طور ویژه دیده شود. در این دیدار نمایندگانی از استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، همدان، مازندران، اصفهان، آذربایجان‌غربی و… حضور داشتند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره صنعت چاپ و چالش‌های پیش روی آن مطرح کردند. این دیدار، یکشنبه ۲۴ فروردین با حضور محسن جوادی، سرپرست معاونت امور فرهنگی و عباس زارع، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انتخاب دوباره احمد ابوالحسنی در اتحادیه چاپ تهران

احمد ابوالحسنی

در جریان انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران که 26 فروردین برگزار شد، احمد ابوالحسنی با ۵۲۲ رأی به‌عنوان رئیس، بابک عابدین با ۲۹۰ رأی به‌عنوان نایب‌رئیس و مصطفی ابراهیمی با ۲۴۹ رأی به‌عنوان خزانه‌دار انتخاب شدند. همچنین رامین عابدینی و سهیل آسان‌گذاری به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

رأی‌گیری از اعضای اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران با حضور نمایندگانی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، اتاق اصناف تهران و اداره اماکن نیروی انتظامی برگزار شد. اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران ۹۹۰ عضو رسمی و جواز کسب دارد که با مشارکت یک‌سوم اعضا در این رأی‌گیری، انتخابات به حد نصاب رسید. برای حضور در این انتخابات، احمد ابوالحسنی، مصطفی ابراهیمی، محمود نظری، مجیدرضا اسماعیل‌زاده، بابک عابدین، رامین عابدینی، سهیل آسان‌گذاری، مجتبی ابراهیمی، رضا حسینی‌پور، سیدعطاءالله حسینی، شبنم حسینی، جلال ذکایی‌خیرآبی، رامین عابدینی، محمدسجاد غفاری، حمید غفاری، مهدی کاظمی، بابک مایل‌افشار، امیرهومن محمدی، سیدحامد مدنی، سیدبهنام نجفی، محمد نظری‌قهرودی و محمدمهدی یعقوبی‌زاده داوطلب شده بودند.

بازطراحی و بازمهندسی مجموعه‌های صنایع با کمک بخش‌خصوصی

امیر توکلی‌رودی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درباره مسئله ناترازی انرژی و تأثیر آن بر فعالیت دست‌اندرکاران حوزه صنعت چاپ و سایر صنایع، عنوان کرد: با این موضوع بیگانه نیستیم و طی سال‌های گذشته با آسیب‌ها و تجربه این موضوع در صنعت و تأثیراتی که بر آن داشته است آشنایی داریم.

امیر-توکلی رودی-نماینده-مجلس

در این میان به اهتمام ویژه و همه‌جانبه برای عبور از این فضای بحرانی در دولت، مجلس و بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران نیاز داریم تا هرچه زودتر از این مسئله بگذریم. توکلی با بیان اینکه امسال هم تجربه سال گذشته را خواهیم داشت، گفت: طبق آمار ارائه‌شده، به‌طور متوسط مصرف سرانه خانگی سالانه در ایران ۴درصد افزایش پیدا می‌کند، درحالی‌که می‌توان با تولید و پیش‌بینی برخی تمهیدات ویژه، فاصله این مصرف را به فضای هم‌تراز برسانیم. اراده دولت، مجلس و سیاست‌گذاران بر این است که با یک سیاست جامع موارد و مشکلات موجود در این حوزه را رفع کنیم. در این حوزه مجلس اقدامات خوبی مبنی بر قانون‌گذاری و استفاده از تسهیلات مالی مبنی بر ورود به تولید انرژی تجدیدپذیر در دست بررسی دارد. وی با بیان اینکه دولت نیز تسهیلگری ویژه تدارک دیده است، گفت: حتی رئیس‌جمهور هم به این موضوع ورود پیدا کرده است و به همین دلیل امیدوارم در سال‌های آینده کمبود انرژی را مدیریت کنیم، اما لازمه موضوع این است که در روزهای سخت بخش خانگی و صنعت نیز همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند. از سوی دیگر صنعتگران دیگر مثل فعالان صنعت چاپ نیز باید به‌نوعی تسهیلگری ایجاد کنند تا بتوانیم بازطراحی و بازمهندسی مجموعه‌های صنایع را داشته باشیم. اکنون خیلی از واحدهای تولیدی ۲۵ تا ۳۰درصد هدررفت انرژی دارند و باید این مسئله را مدیریت کنند. وی در ادامه به نشست با معاون وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که به‌تازگی داشتیم، درباره این موضوع بحث و تبادل‌نظر انجام و قرار شد مثل مدل گاز و تعویض بخاری‌های کم‌مصرف، در حوزه تعویض موتور کولرهایی که حجم ویژه‌ای در مصرف آب و برق و انرژی انجام می‌دهد، مجموعه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی، موتورهای خود را تعویض کنند تا با این کار به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق کمک کنند و فعالان صنعت از جمله فعالان صنعت چاپ در خاموشی به‌سر نبرند.

افق‌های پیش روی چاپ در تعامل با چینی‌ها

نمایشگاه بین‌المللی فناوری چاپ چین (China Print 2025) از ۲۵ تا ۲۹ اردیبهشت در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی چین (Shunyi Hall) برگزار شد و جمعی از فعالان صنعت چاپ از جمله رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از این رویداد بازدید کردند. احمد ابوالحسنی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی چین، عنوان کرد:

آشنایی با جدیدترین دستاوردها و امکانات صنعت، هدف اصلی من از حضور در این رویداد بود. در این دوره از نمایشگاه، تمرکز اصلی بر معرفی جدیدترین تجهیزات چاپ افست و دیجیتال، ارائه فناوری‌های نوین چاپ از جمله چاپ سه‌بعدی، ارائه راهکارهای نوآورانه در حوزه بسته‌بندی، معرفی مواد مصرفی جدید و همچنین عرضه نرم‌افزارهای مدیریت فرایند تولید چاپ بود. وی با بیان اینکه در این مسیر از چاپخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی نیز بازدید داشتم تا بتوانم از نحوه فعالیت آنان اطلاعات کسب کنم، گفت: در نمایشگاه چایناپرینت، ماشین‌آلات جدید و به‌روزی را دیدیم که در مقایسه با دستگاه‌های پیشین، رقابت‌پذیر بودند. در این نمایشگاه علاوه بر حضور پررنگ شرکت‌های چینی، نمایندگانی از کشورهای دیگر از جمله ایران هم شرکت کرده بودند که حضور فعالی داشتند. همچنین در حاشیه بازدید از نمایشگاه چایناپرینت، نشست‌هایی با تولیدکنندگان و مدیران صنایع چاپ و بسته‌بندی نیز داشتم و همچنین از شهرک صنعتی تولید ماشین‌های چاپ و بسته‌بندی بازدید کردم. ابوالحسنی با بیان اینکه هدف از این بازدیدها آشنایی با فرایند تولید این مجموعه‌ها بود، عنوان کرد: در حال تعامل و رایزنی هستیم تا بررسی کنیم چگونه می‌توان این ماشین‌ها و فناوری‌ها را برای فعالان چاپ ایران به‌شکل مناسب و حتی شرایط قسطی تأمین کنیم. وی با اشاره به دیدار با مدیران و تولیدکنندگان حوزه چاپ، گفت: در این حوزه قرار شد درخواست‌ها و نیازهای خود را مکتوب و رسمی ارائه دهیم و آن‌ها بعد از بررسی، نظر خود را اعلام کنند. یکی از نکات جالب در بازدید از شهرک «تانشن‌یوتین» که حدود ۲۱۶ واحد تولیدی در آن فعالیت داشت این بود که کارخانه‌ها به‌جای رقابت ناسالم به همکاری اعتقاد داشتند. ابوالحسنی درباره نشست مشترک با مدیران این شهرک افزود: راهکارهای همکاری میان اتحادیه‌های چاپ ایران و تشکل‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی چین بررسی شد و دو طرف ضمن ابراز تمایل به گسترش تعاملات، برای انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک به توافق رسیدند تا از این طریق، چارچوب همکاری‌های مشترک و همچنین راهکارهای عملی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های طرف چینی در صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران ترسیم شود. وضعیت همکاری به‌گونه‌ای بود که اگر مشتری از یک واحد خرید نمی‌کرد، بدون هیچ چشمداشت و انتظار کمیسیونی، او را به کارگاه‌های دیگر معرفی می‌کردند و به نوعی که به نظر می‌آمد در واقع تولیدکنندگان چینی، نگاه ملی مبتنی بر منافع جمعی داشتند. وی با بیان اینکه در ایران اما برخلاف این رویکرد متأسفانه اغلب شاهدیم که در برخی سطوح صنعت چاپ کشور نگاه صرفاً شخصی و حتی غرض‌ورزانه وجود دارد که مانع پیشرفت فراگیر در صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌شود، گفت: متأسفانه یکی از ضعف‌ها در ایران همین نگاه است. برای پیشرفت صنف چاپ، این نگرش باید اصلاح شود و بیشتر به همکاری و ارتقای منافع جمعی فکر کنیم.

چاپی‌ها به ایران‌اکسپو رفتند

هفتمین نمایشگاه ایران‌اکسپو از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و هفت شرکت چاپی در هفتمین دوره این نمایشگاه حضور داشتند. بعد از انتشار فراخوان برپایی این نمایشگاه، بخش چاپ در آن لحاظ نشده بود. بنابراین مکاتباتی با مدیران نمایشگاه از سوی دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد تا در کنار نمایش توانمندی‌های صادراتی سایر حوزه‌ها، بخش چاپ و بسته‌بندی نیز که ظرفیت زیادی دارد، دیده شود. عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از این رویداد بازدید کرده بود، در سخنانی گفت: این حضور می‌تواند سرآغاز توسعه فعالیت‌های صادراتی در این بخش باشد. در سال ۱۴۰۳، صادرات ۲۳هزارتنی محصولات چاپی در کشور وجود داشته که این صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان با ۱۴هزار تن، عراق با ۳هزارو۶۰ تن، ترکمنستان با ۳هزارو۳۰۰ تن و آذربایجان با هزارو۱۰۰ تن به‌ثبت رسیده است. علاوه بر این به ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان نیز صادرات داشتیم. وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ کشور مقصد محصولات چاپخانه‌های ایران بودند، ادامه داد: حدود چهارونیم‌همت ارزش ریالی این صادرات است. در این بخش، اولویت نخست ایران پوشش قوطی‌های آلومینیومی بود که ۶هزار تن صادرات داشتیم؛ پس از آن پوشش بسته‌بندی محصولات خوراکی، پوشش‌های شفاف متالایز مثل سلفون آلومینیومی برای محصولات دارویی و غذایی، پاکت‌های مقوایی چندلایه، درپوش فلزی، فیلم پلی‌اتیلن، برچسب شبرنگ، تقویم و بروشور قرار دارند. زارع با طرح این موضوع که بخش عمده صادرات ایران در حوزه سلفون‌های «bupp»، سلفون بسته‌بندی و تولید و چاپ قوطی است، گفت: از دیگر اولویت‌های مهم صنعت چاپ در حوزه صادراتی، جعبه‌های صنایع غذایی و دارویی است. به‌گفته مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه تمرکز دفتر چاپ و نشر بر این است که در حوزه صادرات صنعت چاپ، توانمندی این حوزه را احصا کنیم. وی افزود: علاوه بر این تلاش داریم واردات محصولات چاپی کاهش پیدا کند و بیشتر به‌سمت صادرات حرکت کنیم. ایران‌اکسپو فرصت بسیار خوبی است تا شرکت‌های حوزه‌های مختلف در بخش نشر، غذایی، بهداشتی و دارویی از توانمندی‌های صنعت چاپ کشور در بخش‌های مختلف صنعت مطلع شوند و فعالان باید به این موضوع توجه کنند.

پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره صادرات و سرمایه‌گذاری چاپ

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران دوشنبه (۲۰ خرداد) میزبان عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. این نشست با حضور اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه برگزار شد. در این نشست، عباس زارع با تشریح رویکرد جدید دفتر چاپ، بر لزوم عبور از نگاه سنتی به صنعت چاپ تأکید کرد و گفت: برخی اقدامات گذشته تنها «مسکنی ضعیف» بوده و راهبرد اصلی این دفتر بر کاهش واردات و افزایش صادرات متمرکز است. وی با تأکید بر حساسیت در حوزه واردات، اظهار کرد: در این حوزه در تلاشیم از ورود محصولات چاپی به کشور جلوگیری کنیم و اگر بتوانیم صادرات را تقویت و چاپخانه‌های تراز اول کشور را وارد این عرصه کنیم، امکان رشد سایر چاپخانه‌ها نیز فراهم خواهد شد. زارع از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایشی ملی با حضور چاپخانه‌داران سراسر کشور خبر داد و از اتحادیه‌ها به‌ویژه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ خواست در ارائه اطلاعات بازاریابی، همکاری مؤثری داشته باشند. در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌دلیل اولویت‌یافتن حوزه‌هایی مانند هنرهای نمایشی، موسیقی، تجسمی و کتاب، حوزه چاپ در تخصیص منابع استانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ این در حالی است که صنعت چاپ نیز نیازمند حمایت جدی است. مدیرکل دفتر چاپ همچنین بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه صادرات تأکید کرد و یادآور شد: موضوعاتی که در حوزه اختیارات باشد، قابل پیگیری و حل خواهد بود. همچنین در حوزه آموزش نیز برنامه‌هایی برای گسترش آموزش چاپ در هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور با همکاری تشکل‌های صنفی در دست اقدام است.

در ادامه این جلسه، بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران، با اشاره به چالش‌ها و ظرفیت‌های موجود، بر نقش راهبردی دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد و گفت: امیدوارم با احیای مرجعیت حرفه‌ای این دفتر، مشکلات و موانع پیش روی چاپخانه‌ها به‌شکلی مؤثر پیگیری و برطرف شود. وی با اشاره به چالش‌های ساختاری صنعت چاپ، بر اهمیت همکاری میان بخش‌خصوصی و دستگاه‌های دولتی تأکید کرد و افزود: صنعت چاپ از حیث تأمین سلامت مواد اولیه، جلوگیری از سوء‌استفاده و حفظ کیفیت محصولات، حوزه‌ای راهبردی برای کشور است. در این میان پیچیدگی دریافت مجوزهای صادراتی، تأییدیه‌های وقت‌گیر از سفارتخانه‌ها و نبود ثبات در واردات ماشین‌آلات از مهم‌ترین موانع صادراتی است. عابدین با طرح این موضوع که تحویل به‌موقع سفارش، کیفیت و قیمت، سه رکن کلیدی در رقابت صادراتی‌اند، ادامه داد: بی‌ثباتی در زنجیره تأمین، مانعی برای تحقق این شاخص‌هاست. در این حوزه پیشنهاد می‌شود با الگوبرداری از کشورهای موفق، مقررات داخلی در حوزه صادرات چاپ تسهیل شوند. عابدین همچنین با انتقاد از تأخیرهای وزارت صمت در ثبت سفارش و ترخیص ماشین‌آلات چاپ، خواستار بازگشت تولیت این حوزه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و افزود: تجربه نشان داده است این وزارتخانه درک بهتری از نیازهای تخصصی صنعت چاپ دارد. وی همچنین پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در زمینه صادرات و سرمایه‌گذاری چاپ به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را مطرح کرد و از آمادگی اتحادیه برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت، اتاق بازرگانی و وزارت امور خارجه را مطرح کرد. وی افزود: پیشنهاد می‌کنم یک درگاه جامع اطلاع‌رسانی با همکاری وزارت فرهنگ ایجاد شود که با ارائه اطلاعات مربوط به مجوزها، معافیت‌ها و تسهیلات، روند صادرات را برای فعالان تسهیل کند.

رقابت ناعادلانه چاپخانه‌های خصوصی و دولتی

مصطفی تینای‌طهرانی، پیشکسوت صنعت چاپ با اشاره به چالش‌های پیش روی فعالان صنعت چاپ، گفت: رشد بی‌سابقه فعالان بخش دولتی در صنعت چاپ و تأسیس چاپخانه طی سال‌های اخیر به یک چالش و مشکل جدی برای این صنف تبدیل شده است.

چاپخانه‌های دولتی با هدف چاپ و نشر اوراق و اسناد دولتی تأسیس شدند اما به‌مرور کار خود را توسعه دادند و سفارش چاپخانه‌های بخش‌خصوصی را هم از آن خود کردند. او با بیان اینکه رقابت با چاپخانه‌داران بخش‌خصوصی چاپخانه‌های کوچک را از پا می‌اندازد، عنوان کرد: نسل جدید چاپخانه‌داران و نیز غالب مدیران چاپ از کمیسیون تقسیم کارهای دولتی چیزی نمی‌دانند؛ این کمیسیون در اوایل دهه ۵۰ فعال بود و کارهای دولت بین چاپخانه‌های بخش‌خصوصی را تقسیم می‌کرد. این کمیسیون با درخواست مدیر چاپخانه و با توجه به ظرفیت واحد چاپی، بخشی از کارهای دولت را به آن چاپخانه می‌داد و در نتیجه چاپخانه‌های بخش‌خصوصی هیچ‌گاه بیکار و کم‌کار نبودند. تینای‌طهرانی با طرح این موضوع که بعد از انقلاب، مدیران تصمیم‌ساز دولتی این کمیسیون را تشکیل ندادند، گفت: این موضوع بر خلاف مصلحت ملک و مملکت است؛ اکنون بر تعداد چاپخانه‌های دولتی افزوده شده و این چاپخانه‌ها برخلاف شرح وظایف تعریف‌شده، ضمن انجام کارهای محوله دولتی، با توجه به توان مالی مناسب و با دراختیارداشتن ماشین‌آلات مدرن، بخش عمده‌ای از سفارش‌های چاپ بخش‌خصوصی را گرفته و اکنون رقیب سرسختی برای چاپخانه‌های خصوصی شده‌اند. مدیر چاپ «طهرانی» با طرح این موضوع که اتحادیه چاپخانه‌داران در این حوزه باید از منافع صنف و آسیب به این منافع جلوگیری کند، گفت: برخی مدیران چاپخانه‌های وابسته به دولت از اینکه رقیب سرسخت چاپ بخش‌خصوصی هستند اطلاع چندانی ندارند؛ بنابراین اتحادیه به‌عنوان یک تشکل صنفی باید وارد میدان شود و در تعامل با بخش دولتی این موضوع را پیگیری کند.

ترکیب جدید در تعاونی چاپخانه‌داران

به‌دنبال استعفای حمیدرضا طاهری‌آشتیانی، رئیس هیئت‌مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران، ترکیب جدیدی در هیئت‌مدیره این شرکت شکل گرفت. در ترکیب جدید هیئت‌مدیره، محمدرضا نیکبخش جایگزین حمیدرضا طاهری‌آشتیانی در سمت رئیس هیئت‌مدیره شد و محمدحسین لاکانی به‌عنوان نایب‌رئیس و مسعود فرشی‌فرید در سمت منشی تا پایان این دوره فعالیت هیئت‌مدیره قبول مسئولیت کردند. همچنین با تصمیم هیئت‌مدیره جدید، حمید غفاری از مدیرعاملی برکنار و مهدی کاظمی‌مهیاری به‌عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی معرفی شد. تعاونی چاپخانه‌داران از سال ۱۳۵۳ فعالیت خود را آغاز کرده و حدود ۵۰۰ عضو رسمی و حدود یک‌هزار عضو غیررسمی دارد. در انتخابات بهمن ۱۴۰۱ در مجمع عمومی تعاونی، حمیدرضا طاهری‌آشتیانی، محمدرضا نیکبخش، بهمن پورمند، حمید غفاری، مسعود فرشی‌فرید، محمدحسین پیشوالاکانی و عباس محمودآبادی به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره انتخاب شدند. مراسم معارفه مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران دوشنبه (5 خرداد) با حضور جمع گسترده‌ای از فعالان چاپ در هتل باباطاهر برگزار شد.

نمایشگاه چاپ دیجیتال در ایستگاه یازدهم

یازدهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال ایران ۶ تا ۹ خرداد ۱۴۰۴ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو برگزار شد. این رویداد در دو سالن در فضایی به‌وسعت ۵هزار مترمربع میزبان ۳۵ شرکت فعال در حوزه چاپ دیجیتال بود. در این نمایشگاه که امسال یازدهمین تجربه خود را پشت سر می‌گذارد، انواع تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد مصرفی حوزه چاپ دیجیتال و چاپ مربوط به کتاب به‌نمایش گذاشته شده بود. نمایش فناوری‌های مرتبط با چاپ روی کاغذ، کارتن، مقوا و انواع مواد مصرفی مثل بنر، فلکس و چاپ پارچه نیز در این نمایشگاه پیش‌بینی شده بود. به‌گفته برخی بازدیدکنندگان، نمایشگاه امسال تنوع بیشتری نسبت به دوره‌های قبل داشت. در دوره‌های پیشین حوزه چاپ کتاب و ورقی کمتر بود اما امسال تلاش شد این موضوع برطرف شود و سه غرفه به حوزه چاپ کتاب، کاغذ و ورق اختصاص داشت.

تشکیل انجمن دانش‌آموختگان صنعت چاپ

عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز فعالیت انجمن دانش‌آموختگان صنعت چاپ کشور خبر داد و عنوان کرد: این انجمن در واقع یک نهاد غیرصنفی خواهد بود که اهداف مختلفی چون موضوعات آموزشی، تقویت رشته چاپ در مراکز علمی و دانشگاهی،

بررسی مشکلات و چالش‌های صنعت چاپ، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی را دنبال خواهد کرد.وی با بیان اینکه مطالعه و تحلیل علمی بازارهای منطقه نیز از دیگر اهداف این انجمن خواهد بود، افزود: اساسنامه انجمن بر اساس شماری از اهداف و مأموریت‌های اولیه نوشته شده است و در حال انجام کارهای بعدی برای تأسیس این انجمن زیر نظر دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. زارع با اشاره به اقدامات و فعالیت‌هایی که برای این انجمن پیش‌بینی شده است، ادامه داد: برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و ضمن‌خدمت در سراسر کشور برای کارکنان چاپخانه‌ها و ارگان‌ها و نهادهای دولتی با هدف آشنایی هرچه بیشتر با این صنعت با استفاده از ظرفیت استادان متخصص حاضر در انجمن نخستین اقدامی است که در این انجمن دنبال می‌شود. وی با بیان اینکه صدور مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی و نظارت بر حُسن انجام کار و بررسی سرفصل‌های آموزشی نیز در فهرست مأموریت‌های انجمن خواهد بود، گفت: تأیید صلاحیت استادان و تلاش و نظارت در تهیه جزوه‌ها و کتاب‌های آموزشی تخصصی لازم در حوزه صنعت چاپ را نیز در انجمن پیگیری خواهیم کرد. زارع از برنامه‌ریزی و تلاش برای ایجاد، گسترش و تقویت رشته صنعت چاپ تا سطوح عالی کارشناسی به‌عنوان دیگر برنامه این انجمن نام برد و یادآور شد: تأسیس و تقویت هنرستان‌های چاپ از سطوح پایه در مراکز استان‌ها در سراسر کشور و نظارت بر ایجاد و توسعه رشته صنعت چاپ در سطوح دانشگاهی با معرفی استادان متخصص نیز ضرورتی است که در این انجمن دنبال می‌کنیم. بازدید از چاپخانه‌های سطح کشور در قالب تورهای تخصصی و کمک به رشد و توسعه کسب‌وکارها با مشاوره و استانداردسازی و استقرار سیستم کنترل کیفیت در تمام سطوح چاپخانه از مرحله طراحی تا مرحله تولید و فنی و مهندسی و ملزم‌کردن تمام چاپخانه‌ها هنگام دریافت مجوز و چاپخانه‌های قدیمی دارای مجوز به استخدام و حضور یک کارشناس فارغ‌التحصیل صنعت چاپ با تجربه لازم و مرتبط و مورد تأیید انجمن نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در انجمن برنامه‌ریزی شده است. برگزاری جلسات تخصصی مشترک ماهانه با رؤسای اتحادیه‌های صنعت چاپ کشور با محوریت دفتر چاپ و نشر و رؤسای اتاق اصناف و بازرگانی کشور دیگر مأموریت این حوزه است. همچنین بررسی مشکلات و چالش‌های صنعت چاپ و ارائه راهکارها و پیشنهادهای لازم و کاربردی برای رفع آن‌ها و تعامل و قرارداد همکاری با اداره‌کل استاندارد یا باشگاه تلاشگران کیفیت کشور برای استفاده از تجارب و دستورالعمل‌های آن‌ها و تلفیق آن با دانش و تخصص چاپی اعضای انجمن برای استانداردسازی چاپخانه‌ها و تولیدات چاپی و مواد اولیه و ملزومات و جلوگیری از تخلفات در تولید یا واردات مواد اولیه بی‌کیفیت با برندهای ناشناخته و تقلبی نیز در انجمن دنبال خواهد شد. تجلیل از استادان و دانشجویان نخبه و فرهیخته که دارای اثرگذاری یا فعالیت و نوآوری خاص در طول یک‌سال در حوزه صنعت چاپ بوده‌اند و اهدای تندیس و لوح یادبود مهندس درویش، تشکیل کمیته‌های تخصصی مثل کمیته فنی و مهندسی و ماشین‌آلات، کمیته مواد اولیه و ملزومات، کمیته نوآوری و خلاقیت و هوش‌مصنوعی، کمیته آموزش و کمیته پیشکسوتان نیز در این انجمن پیش‌بینی شده است. تهیه آرشیو و بانک اطلاعاتی از استادان و فارغ‌التحصیلان متخصص در حوزه صنعت چاپ و نشر با ذکر سوابق و تخصص مربوطه و تعامل با چاپخانه‌های سراسر کشور برای معرفی نیروی متخصص به آن‌ها را نیز باید به زمره این اقدامات اضافه کرد.

تشکیل ستاد پشتیبانی و کمک‌رسانی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به آسیبدیدگان جنگ 12روزه

فعالان صنعت چاپ پس از حملات رژیم غاصب صهیونی از آمادگی برای ارائه کمک به آسیب‌دیدگان حملات رژیم‌صهیونی خبر دادند. در این زمینه ستاد پشتیبانی و کمک‌رسانی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به آسیب‌دیدگان تجاوز رژیم‌صهیونی تشکیل شد.

در اطلاعیه این ستاد آمده است: «به‌دنبال حملات وحشیانه و بی‌رحمانه رژیم‌صهیونی، فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران ضمن ابراز هم‌دردی و هم‌بستگی با خانواده‌های جان‌باختگان و مردم شریف ایران، آمادگی کامل خود را برای ارائه کمک‌های مالی به آسیب‌دیدگان و بازماندگان این حوادث ناگوار اعلام می‌کنند.» فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور با هماهنگی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و حمایت از خانواده‌های خسارت‌دیده حملات اخیر، کمک‌های نقدی خود را در اختیار آسیب‌دیدگان قرار می‌دهند. همچنین اعلام شد برای کمک‌رسانی بیشتر، بسته‌بندی همه اقلام خوراکی و دارویی ویژه آسیب‌دیدگان با نظر مراجع ذی‌صلاح کاملاً رایگان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در واحدهای چاپی داوطلب انجام خواهد شد.

آسیب و خسارت به 8 چاپخانه در تجاوز صهیونیست‌ها به پایتخت

اما در واپسین روزهای خرداد 1404 به‌دنبال حملات اخیر رژیم غاصب صهیونی به کشورمان ایران، خسارت‌هایی به بخش‌های مختلف وارد شد که با رشادت بزرگمردان نظامی و دفاعی کشور، حجم این خسارت‌ها کم و محدود بوده است. به‌دنبال این حوادث، برخی چاپخانه‌ها نیز در تهران آسیب دیدند. این چاپخانه‌ها در خیابان پیچ‌شمران تهران،‌ میدان فتح،‌ خیابان دماوند و… بودند. در مجموع هشت چاپخانه از حمله رژیم‌صهیونی به خاک کشورمان دچار آسیب شده‌اند. یکی از این چاپخانه‌ها سه بار در حمله دچار آسیب‌های پی‌درپی شده است. این آسیب‌ها شامل ریختن سقف‌، واردآمدن خسارات به دستگاه‌ها، تخریب بخشی از ساختمان چاپخانه و… است. در این زمینه ستاد پشتیبانی و کمک‌رسانی اتحادیه چاپخانه‌داران از تعدادی از این چاپخانه‌ها که در تجاوز و حمله رژیم‌صهیونی به خاک میهن آسیب دیدند، بازدید کردند. یکی از این چاپخانه‌ها از موج انفجار حدود ۳۰درصد آسیب دیده است. این مجتمع چاپی بیش از ۳۰ سال است در حوزه نشر و بسته‌بندی فعال است. آریا اسحاقی، مدیر این چاپخانه درباره این موضوع گفت: حادثه در چاپخانه ما طی دو مرحله رخ داد؛ نخست دو روز قبل و بار دیگر حوالی ساعت سه‌ونیم بامداد بود که خسارت زیادی ایجاد کرد. همه شیشه‌های پنجره و درها شکسته‌اند و ترکش‌ها به شیروانی هم آسیب رسانده است. به دستگاه‌ها نیز در ظاهر خسارتی وارد نشده اما تا زمانی که روشن نشوند مشخص نخواهد شد.

هاشمی‌احمدی، سخنگوی ستاد پشتیبانی و کمک‌رسانی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در این زمینه توضیح داد: از میان این پنج چاپخانه که همگی به هم نزدیک بودند، تقریباً ۸۰درصد ظرفیت چاپخانه‌ها تعطیل شده‌اند و دو چاپخانه نیز به‌علت صدمات وارده به دستگاه‌ها و محیط چاپخانه صددرصدی آسیب دیده و تعطیل شده‌اند. وی با طرح این موضوع که بقیه نیز خساراتی مثل تخریب سقف و شیشه و آسیب‌های جانبی دیگر داشتند، گفت: بخش عمده این مجموعه‌ها به‌علت موج انفجار ساختمان مجاور آسیب دیده‌اند. البته خسارت آن‌ها از سوی ستاد در حال بررسی است. اگر بخش دولتی کمک کرد که هیچ وگرنه تا جایی که می‌شود به‌کمک همکاران دیگر بخش‌های صنعت چاپ به آن‌ها یاری خواهیم رساند.

بیانیه‌هایی داغ در محکومیت صهیونیست‌ها

اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در محکومیت حملات جنایتکارانه رژیم‌صهیونی به مناطق مختلف کشور و گرامی‌داشت یاد شهدای والامقام در پیامی اعلام کرد: «در پی تهاجم غیرانسانی رژیم‌صهیونیستی به برخی مناطق از خاک عزیز میهنمان ایران که منجر به شهادت مظلومانه جمعی از هم‌وطنان گران‌قدر، دانشمندان فرهیخته و فرماندهان پرافتخار نظامی کشور گردید، ما فعالان صنفی و اعضای خانواده بزرگ صنعت چاپ و بسته‌بندی، همراه و همدل با ملت شریف ایران، ضمن محکومیت شدید این جنایات، بر حق مسلم مردم ایران در دفاع از عزت، تمامیت ارضی و امنیت کشور تأکید می‌نماییم. ما با صدای رسا اعلام می‌داریم که فرزندان این سرزمین همچون گذشته به‌رسم غیرت و فداکاری آماده‌اند تا پای جان از ایران عزیز و آرمان‌های بلند آن صیانت نمایند.»

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: «حافظان این سرزمین تنها نظامیان نیستند؛ خانواده صنعت چاپ کشور همچون همیشه دوشادوش ملت بزرگ ایران آماده‌ایم تا در سنگر تخصص و تعهد خود برای اعتلای کشور و حفظ عزت ملی گام برداریم.»

همچنین شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران نیز در پی تجاوز رژیم‌صهیونیستی با صدور پیامی تأکید کرد: «بر حق مسلم مردم ایران در دفاع از عزت، تمامیت ارضی و امنیت کشور و حمایت از انقلاب اسلامی تأکید می‌کنیم و تا پای جان از آرمان‌هایمان دفاع می‌کنیم.»

تالار بورس ملزومات چاپ افتتاح شد

تالار بورس ملزومات چاپی رونمایی شد. در این تالار اقلام و کالاهای مورد نیاز فعالان چاپ عرضه شده است. در مراسم رونمایی از این تالار که خرداد امسال برگزار شد، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به اهداف طراحی سامانه «کاهیوا» گفت: از ماه‌ها قبل، بحث تهیه و توزیع مواد اولیه، مشکل بخش زیادی از چاپخانه‌داران بود. بسیاری از همکاران برای تهیه کالا و اقلام مورد نیاز خود به مشکل برمی‌خوردند. بنابراین تالار مجازی تخصصی صنعت چاپ می‌تواند نوعی رقابت در میان توزیع‌کنندگان ایجاد کند و تصمیم گرفتیم یک سایت طراحی کنیم تا کالای مورد نیاز خود را تأمین کنند. بنابراین سایت «کاهیوا» را پیش‌بینی کردیم که اعضا و چاپخانه‌داران عضو شوند و از خدمات سایت بهره ببرند. وی با بیان اینکه اگر چاپخانه‌ای قصد خرید اقلام مختلف را داشت می‌تواند به این سایت مراجعه کند، گفت: این نیاز در سایت اعلام می‌شود و مشتری و خریدار با هم ارتباط مستقیم می‌گیرند. البته اطلاعات موجودی کالاها محفوظ است. فعالیت در سایت «کاهیوا» موجب شکل‌گیری رقابت در میان صنف و فروشندگان می‌شود. وقتی رقابت ایجاد شود می‌توانیم بازار را کنترل کنیم و کالاها نیز با تنوع مختلف در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. به‌گفته ابوالحسنی، هدف اصلی از طراحی سایت «کاهیوا» ارتباط مستقیم بین توزیع‌کننده و خریدار است که البته این امکان، نافی فعالیت تعاونی‌ها نیست و صاحبان فروشگاه‌های مختلف می‌توانند از مزایای سایت برای تأمین اقلام زنجیره صنعت چاپ بهره‌مند شوند. البته شاید دغدغه‌ای برای فروشندگان خُرد ایجاد می‌شود اما آن‌ها هم می‌توانند به سایت بیایند و در آن عضو شوند و برای بازدهی بیشتر، سود خود را کاهش دهند اما حجم بیشتری بفروشند.

در ادامه این نشست، صالحی، یکی از بنیان‌گذار «کاهیوا» گفت: این سایت پلتفرمی است که خریدار می‌تواند کالای مورد نیاز خود را ثبت کند. این درخواست به همه فروشندگان حاضر در سامانه ارسال می‌شود و با ارائه قیمت و شرایط خرید، خریدار می‌تواند از بین مجموعه‌های مختلف، کالای مدنظر خود را تهیه کنند. حق عضویت سه‌ماهه ۱۵میلیون تومان، شش‌ماهه ۲۰میلیون تومان و یک‌ماهه 5میلیون تومان است که به‌مناسب آغاز فعالیت یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده است. به‌گفته وی، تمرکز اصلی بر چاپخانه‌های بزرگ است چون برای خریداران خُرد که تعداد خرید کمتری دارند عضویت به‌صرفه نیست. فروشندگان هم فروش خُرد ندارد اما برای چاپخانه‌های بزرگ کاربرد بیشتری دارد. برای ثبت‌نام، پیش‌بینی‌های مختلفی انجام شده است؛ از جمله اینکه خریدار و فروشنده در بخش ثبت‌نام، مجوز خود و کد سامانه شاهکار را باید ارائه دهند که البته اجباری نشده است. در این سامانه امکان چت خصوصی بین خریدار و فروشنده فعال است تا اگر نیاز به توضیحات بیشتری بود یا مشتری به‌دنبال شرایط بهتر یا قیمت کمتر بود در این بخش مذاکرات خود را انجام دهد.

پلتفرم «کاهیوا» به‌همت متخصصان شرکت «راهکار هوشمند آیان» توسعه داده شده است. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ در حوزه‌های فناوری اطلاعات، طراحی نرم‌افزارهای تخصصی و راه‌حل‌های هوشمند دیجیتال آغاز کرده است و با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، محصولات کارآمدی را برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. «کاهیوا» در حال نهایی‌کردن یک شاهراه برای تأمین نیازهای مواد مصرفی است.

کاهیوا

نخستین تالار مجازی تخصصی صنعت چاپ با هدف ایجاد زمینه‌ای امن، هوشمند و بی‌طرف برای خریداران و فروشندگان مواد مصرفی همچون کاغذ، مقوا و مرکب رونمایی شده است. این پلتفرم با تمرکز بر حل چالش‌های کلیدی صنعت چاپ از جمله نوسانات قیمتی، نبود شفافیت و محدودیت دسترسی به بازار یک‌پارچه، طراحی شده است. تمرکز این تالار صرفاً بر ایجاد بستری امن و هوشمند برای فعالان زنجیره تأمین صنعت چاپ در سراسر کشور است. جامعه خریداران و فروشندگان آن نیز از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کوچک و بزرگ تا چاپخانه‌های سراسر کشور هستند که می‌توانند در این تالار تخصصی حضور داشته باشند. دسترسی به جدیدترین قیمت‌های بازار، امکان مقایسه و انتخاب هوشمند و فرایند سریع استعلام و ثبت سفارش از جمله مزایای این سامانه به‌شمار می‌آید.

مدیر

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *