مهدی کاظمی‌ مهیاری؛ تعاونی چاپ باید به بازوی اجرایی و اقتصادی تبدیل شود

مهدی کاظمی‌ مهیاری

عصر روز دوشنبه (۵ خرداد) در هتل باباطاهر با حضور جمعی از فعالان، بزرگان، پیشکسوتان صنعت چاپ تهران، مدیرعامل جدید شرکت تعاونی چاپخانه‌داران معارفه شد. مهدی کاظمی‌مهیاری، مؤسس «MGroup» و از فعال‌ترین کارآفرینان صنعت چاپ، کارت‌های هوشمند و فناوری‌های نوین است. او متولد سال ١٣٦٤ است و فعالیت حرفه‌ای‌اش در صنعت چاپ را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده است یعنی بیش از دو دهه پیش و از نوجوانی در حوزه تخصصی قطعات صنعت چاپ مشغول به‌کار شده است. تحصیلاتش را به‌صورت تخصصی در صنعت چاپ سپری کرده است؛ دیپلم گرافیک چاپ از هنرستان فنی امام‌صادق(ع) تهران، کاردانی چاپ از دانشگاه فنی‌مهندسی انقلاب‌اسلامی تهران، کارشناسی مدیریت چاپ‌ونشر از دانشگاه علمی‌کاربردی و در نهایت، تحصیلات تخصصی مدیریت کسب‌وکار («DBA» و «MBA»). او در طول این سال‌ها، مسئولیت‌ها و پروژه‌های متعددی را در حوزه چاپ، نشر، کارت‌های هوشمند و تأمین مواد اولیه بر عهده داشته است؛ از جمله بنیان‌گذاری و مدیریت مجتمع چاپ محیار، ریاست هيئت‌مديره ماهان‌کارت و شرکت هوشمند پویا (تولیدکننده انواع کارت‌های بانکی و شناسایی) و تأسیس بزرگ‌ترین فرم عمومی چاپ فاکتور در ایران.

او در صحبت‌های روز معارفه با تأکید بر اینکه مسئولیتش در تعاونی، فرصتی برای شروع فصل تازه‌ای است در تعاونی‌ای که بیش از پنج دهه در کنار چاپخانه‌داران شریف این شهر بوده است، گفت: «من با تمام وجود به این صنعت اعتقاد دارم؛ به قدرت چاپ، به فرهنگ پشت هر برگه و به ارزشی که این صنعت در ساختن آینده فرهنگی و اقتصادی کشور ایفا می‌کند. ما می‌خواهیم با ظرفیت‌های فراوانی که در این تعاونی وجود دارد، با کمک شما بزرگان و صاحب‌نظران این صنعت، مسیر را بازتعریف کنیم و از ساختار سنتی بگذریم و به یک نهاد اقتصادی حرفه‌ای پویا و چابک تبدیل شویم.» کاظمی همچنین با بیان اینکه هدف ما در فاز اول برنامه توسعه این است که حداقل ۵۰۰ واحد مصرف‌کننده فعال جدید را به چرخه شرکت تعاونی اضافه کنیم، گفت: «می‌خواهیم کنترل قیمت‌ و موجودی محصولات را بهتر از قبل انجام دهیم. من به این مسیر ایمان دارم، چون به شما ایمان دارم و مطمئنم با همکاری شما نه‌تنها می‌توانیم آینده شرکت تعاونی را بسازیم بلکه می‌توانیم آینده صنعت چاپ کشورمان را دگرگون کنیم.» همین موضوع بهانه‌ای شد تا درباره برنامه‌های کاظمی درباره اصلاح و به‌روزرسانی ساختار سازمانی، تقویت و اقتصادی‌کردن عملکرد شرکت تعاونی به گفت‌وگو بنشینیم.

* شما تجربه خوبی در صنعت چاپ دارید؛ کمی از این تجربیات و اهداف خود در این صنعت برایمان بگویید.

من تاکنون در تولید بیش از ۴۰میلیون کارت در سال و تجهیز صدها چاپخانه به مواد مصرفی و خدمات مشاوره‌ای مشارکت داشته‌ام. در سال ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان مشاور رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران انتخاب شدم و اینک به‌عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران ایران فعالیت می‌کنم. هدفم همواره توسعه، نوآوری و ایجاد هم‌افزایی میان نیروهای صنعت چاپ کشور بوده است.

* برنامه شما به‌عنوان مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران چیست؟

هدف من بازآفرینی جایگاه واقعی تعاونی چاپخانه‌داران ایران است. تعاونی باید به بازوی اجرایی و اقتصادی اعضا تبدیل شود، نه صرفاً یک نهاد اسمی. می‌خواهم با اصلاح ساختار، شفاف‌سازی فرایندها، توسعه خدمات تخصصی و ایجاد زیرساخت‌های مالی و لجستیکی، این نهاد را به پناهگاه واقعی صنف بدل کنم.

* چه اهدافی برای این مجموعه در نظر گرفته‌اید؟

مهم‌ترین اهدافی که در این نهاد صنفی دنبال می‌کنم عبارت‌اند از تأسیس و راه‌اندازی مرکز خرید و واردات مواد اولیه برای اعضا با قیمت مناسب، تسهیل دسترسی اعضا به ماشین‌آلات و قطعات یدکی با شرایط اقساطی، ایجاد بانک اطلاعاتی صنفی برای ارتباط‌گیری هوشمند چاپخانه‌ها و تأمین‌کنندگان و مشتریان، توسعه آموزش‌های تخصصی برای ارتقای کیفیت و بهره‌وری چاپخانه‌ها و همچنین حمایت از صادرات محصولات چاپی و ارتقای برند ملی صنعت چاپ ایران. در این مسیر امیدوار بتوانم به کمک هیئت‌مدیره و اعضا همه این اهداف را محقق کنیم.

* به‌نظر شما فعالیت تعاونی چاپخانه‌داران تهران در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

تعاونی در سال‌های اخیر متأسفانه دچار انفعال، روزمرگی و فقدان ارتباط واقعی با نیازهای اعضا بوده است. تصمیم‌گیری‌ها به‌کندی صورت گرفته و نوآوری تقریباً متوقف شده است. در بسیاری از مقاطع، تعاونی بیشتر نقش یک دفتر اداری را داشته است تا یک نهاد اقتصادی فعال. در این حوزه معتقدم این وضعیت قابل دوام نیست و نیاز به تغییر جدی دارد.

* و در این میان برنامه شما برای بهبود وضعیت کنونی تعاونی چاپخانه‌داران تهران چیست؟

باور دارم که باید مرزهای همکاری میان تعاونی و اتحادیه را دوباره تعریف کنیم. این دو نهاد نباید در تقابل بلکه در تعامل و تکمیل یکدیگر باشند. اولین گام من ایجاد کارگروه مشترک با اتحادیه برای تعریف پروژه‌های هم‌افزا در حوزه آموزش، تنظیم بازار، خدمات صنفی و حتی بیمه و مالیات است. اتحادیه می‌تواند با حمایت‌های ساختاری، تعاونی را به نقطه اثرگذاری برساند.

* اولین اقدامی که در این مسیر انجام خواهید داد چیست؟

در این مسیر اولین اقدام من، شفاف‌سازی و ارائه گزارش دقیق از وضعیت فعلی تعاونی برای همه اعضا خواهد بود. در گام دوم، ایجاد یک سامانه تعاملی دیجیتال برای ارتباط مستقیم با چاپخانه‌داران و جمع‌آوری نیازها و پیشنهادهایشان است. در این زمینه معتقدم تصمیم‌سازی بدون شنیدن صدای صنف ممکن نیست.

* با توجه به مورادی که اشاره کردید، علت ناکامی تعاونی چاپخانه‌داران تهران را چه می‌دانید؟

در این حوزه سه عامل اصلی را می‌توانم برشمارم؛ نخست فقدان برنامه‌ریزی استراتژیک و نداشتن چشم‌انداز مشخص، دوم ناتوانی در پاسخ‌گویی به نیازهای روز اعضا و سوم فقدان ارتباط واقعی با صنف و نبود شفافیت در عملکرد مالی و اجرایی. در این زمینه نیز معتقدم باید هر سه مورد اصلاح شود.

* آقای کاظمی، با توجه به کشمکش بر سر مکان با اتحادیه چاپخانه‌داران، برنامه شما چیست؟

اختلاف بر سر مکان نباید باعث دورشدن ما از اهداف اصلی شود. رویکرد من مبتنی بر مذاکره شفاف، احترام به حقوق قانونی طرفین و اولویت‌دادن به مصالح صنفی است. اگر به توافق نرسیم، بررسی گزینه‌های جایگزین در مناطق صنعتی یا اقتصادی برای استقرار مرکز خدمات تعاونی را نیز در نظر دارم.

* و در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمایید.

ما در آستانه یک تحول بزرگ در صنعت چاپ ایران هستیم؛ تحولی که با مشارکت نسل‌های جوان‌تر، استفاده از فناوری‌های نوین و بازتعریف نقش تعاونی‌ها می‌تواند به شکوفایی واقعی منجر شود. از همه همکاران عزیز دعوت می‌کنم با نقد، ایده و حمایتشان، ما را در ساختن این آینده روشن همراهی کنند.

مدیر

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *