مطالبات و برنامه‌های پیش روی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران

احمد ابوالحسنی

فراچاپ در گفت‌وگو با منتخبان؛ از تشکیل کارگروه تا برنامه‌های استراتژیک و پیگیری صنفی 

بسیاری از فعالان صنعت چاپ معتقدند با پایان انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، 26 فروردین‌ماه مسئولیت و تعهد منتخبان صنف آغاز شده است. برنامه‌ریزی برای نیل به برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی آن چیزی است که اکنون فعالان این اتحادیه در سه رسته چاپخانه‌داران، صحافان و تابلوسازان به‌دنبال آن هستند. در گزارش پیش رو، دقایقی میزبان احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، بابک عابدین نایب‌رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و مصطفی ابراهیمی خزانه‌دار این اتحادیه بودیم و درباره برنامه‌ها، اولویت‌ها، کارهای پیش رو و مباحث متعدد آن به گفت‌وگو نشستیم. هر سه منتخب با طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود به طرح برنامه‌هایشان طی چهار سال پیش رو پرداختند.  

احمد ابوالحسنی؛ تشکیل کارگروه مشترک بین صمت، اتحادیه و ارشاد  

احمد ابوالحسنی

در آخرین انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، احمد ابوالحسنی با 522 رأی توانست کرسی ریاست این تشکل صنفی را از آن خود کند. او با اشاره به سوابق اجرایی خود در اتحادیه لیتوگرافان و اتحادیه چاپخانه‌داران، گفت: بیش از یک‌سال‌ونیم است که در اتاق اصناف تهران نیز مشغول شده‌ام و به‌خوبی با چالش‌ها، مشکلات و دغدغه‌های صنف در بخش‌های مختلف آشنا هستم؛ همچنین از توانمندی‌های این حوزه نیز مطلعم و می‌دانم در مسیر پیش رو باید چه اقداماتی را دنبال کرد.

وی ادامه داد: در این حوزه شاید برخی کارها از نظر نوشتاری قشنگ و قابل اجرا باشد اما از نظر عملی شدنی نیست؛ معتقدم اقدامات و برنامه‌هایی که به آن اشاره می‌کنیم باید اجرایی باشند؛ برای مثال ما برنامه‌ها و موضوعات مختلفی را با وزارت صمت جلو بردیم که تنها بخشی از آن‌ها قابل حل است.  

ابوالحسنی با بیان اینکه برای واردات مواد اولیه به‌عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان صنعت چاپ در حال پیگیری امور هستیم، افزود: قرار است در این زمینه کارگروه مشترکی بین وزارت صمت، وزارت فرهنگ و اتحادیه چاپخانه‌داران تهران تشکیل شود تا چاپخانه‌داران دغدغه کمتری برای انجام کارهای چاپی داشته باشند.  

وی افزود: زمانی که کارگروه در سطح کلان وزارتخانه‌ای تشکیل شود، نه‌تنها چاپخانه‌داران تهران بلکه چاپخانه‌داران سراسر ایران نیز از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند و می‌توان بسیاری از امور و مطالبات را در سطح کشوری دنبال کرد.  

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در ادامه بر ضرورت کاهش واردات محصولات چاپی به ایران نیز تأکید کرد و گفت: مدتی قبل مطلع شدم که حدود یک‌میلیارد بروشور برای یک کالا به کشور وارد شده است که عدد بالایی است؛ همچنین برخی جعبه‌های دارویی، بروشور و کاتالوگ نیز به کشور وارد می‌شود و این موضوع در حالی رح می‌دهد که توانایی بسیار خوبی برای چاپ کالاهای مختلف در کشور وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود.  

به گفته ابوالحسنی، طبق هماهنگی با دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون کارگروهی با نظارت اتحادیه چاپخانه‌داران تشکیل شده است تا واردات کالاها و محصولات چاپی در آن توسط کارشناسان خبره اتحادیه بررسی شود و تنها به کالاهایی مجوز داده شود که توان تولید آن در کشور وجود ندارد.  

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به رایزنی‌های انجام‌شده با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و مدیرکل دفتر چاپ اشاره کرد و گفت: قرار است تسهیلاتی برای چاپخانه‌های کوچک و خرد بگیریم؛ طی دیداری که هفته‌های قبل رئیس‌جمهور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است، قرار شده مطالبات بخش‌های مختلف مطرح و در کارگروه ویژه‌ای در دولت به‌صورت خاص به آ‌ن‌ها رسیدگی شود.  

ابوالحسنی همچنین درباره استانی‌شدن اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، توضیح داد: تمام کارهای اجرایی این موضوع انجام شده و این موضوع توسط کمیسیون بازرسی و نظارت اتاق اصناف نیز قبول شده ولی هیئت عالی نظارت آن را رد کرده است، زیرا ما می‌خواهیم فقط رسته چاپ ما استانی شود ولی هیئت نظارت گفته که در صورت استانی‌شدن این مسئله شامل تمام رسته‌های اتحادیه خواهد شد.  

وی ادامه داد: این در حالی است که ما در اتحادیه با کل این موضوع مخالفیم، زیرا تبعات مختلفی دارد؛ همچنین بسیاری از تابلوسازان در برخی شهرستان‌ها زیرمجموعه اتحادیه دیگری هستند و به همین دلیل در تلاشیم که طی تعاملی با وزارت فرهنگ این مسئله استانی‌شدن را حل کنیم.  

ابوالحسنی درباره مزایای استانی‌شدن رسته چاپ در این اتحادیه، گفت: اکنون بسیاری از چاپخانه‌های بزرگ به حاشیه تهران رفته‌اند و به‌ناچار زیرمجموعه اتحادیه‌هایی شده‌اند که هیچ ارتباطی با صنعت چاپ ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند پیگیر مطالبات و خواسته‌های خود باشند، اما درصددیم که در هیئت‌مدیره این مسئله را حل کنیم.  

بابک عابدین: به‌دنبال برنامه‌های استراتژیک و راهبردهای متنوع هستیم  

همچنین بابک عابدین در این انتخابات از سوی اعضا به‌عنوان نایب‌رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران انتخاب شد. او با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های خود در این سمت، گفت: یکی از عمده مشکلات موجود برای فعالیت واحدهای کوچک و متوسط در عرصه تولید «اس‌ام‌ای»ها، عدم توازن در سیاست‌گذاری‌ها برای بهره‌مندی واحدهای در اندازه‌های متفاوت و

بابک عابدین

  به‌ویژه کوچک‌ترهاست؛ از دیگر سو، واحدهای شهری در میان فعالان صنعت چاپ، تابلوساز و صحاف بیشترین تراکم را دارند؛ تراکمی که متأسفانه تاکنون کمتر مدنظر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در اتحادیه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به همین منظور برنامه‌های استراتژیک و راهبردهای متنوعی برای بهره‌مندی این واحدها در نظر گرفته شده است؛ طرح‌هایی که هر کدام به‌نوبه خود به موفقیت و توانمندسازی هرچه بیشتر این کسب‌وکارها کمک می‌کند.  

عابدین با اشاره به برخی از این موارد گفت: کاهش هزینه‌های تولید، تسهیلات مالی، ایجاد شبکه‌های حمایتی و دسترسی به بازارهای جدید برخی از این موارد هستند؛ تلاش خواهیم کرد برای کاهش هزینه‌های خرید مواد مصرفی و تجهیزات‌، از طریق مذاکره با تأمین‌کنندگان و به‌ویژه شرکت‌های تعاونی تخصصی شرایط ویژه‌ای برای بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم شود.  

به گفته وی، همچنین آموزش‌های تخصصی در زمینه بهینه‌سازی فرایندهای تولید نیز ارائه می‌شود تا اعضا بتوانند با کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری، هزینه‌های تولید را به‌حداقل برسانند.  

عابدین با بیان اینکه ایجاد یک شبکه حمایتی قدرتمند یکی از ارکان اصلی این برنامه‌هاست، گفت: این شبکه شامل انجمن‌ها و نهادهای حرفه‌ای است که چاپخانه‌ها، تابلوسازان و صحافان را به یکدیگر و با صنعتگران و متخصصان این حوزه‌ها مرتبط می‌کند؛ از طریق این شبکه، اعضا می‌توانند به اطلاعات به‌روز، دوره‌های آموزشی، فرصت‌های مشارکت در پروژه‌های بزرگ‌تر و مشاوره‌های کسب‌وکار دسترسی پیدا کنند؛ همچنین این شبکه باعث تسهیل تبادل تجربیات و دسترسی به بازارهای جدید می‌شود.  

او با طرح این موضوع که برای رشد و توسعه واحد‌های کوچک و متوسط برنامه‌هایی برای معرفی و حضور آن‌ها در بازارهای جدید داخلی و خارجی داریم، گفت: این برنامه‌ها شامل شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادهای تخصصی، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و ایجاد بسترهای برخط برای فروش و معرفی خدمات اعضاست؛ در حقیقت استفاده از تازه‌ترین شیوه‌های بازاریابی آن هم به‌صورت متمرکز برای کاهش هزینه واحدهای صنفی در دستور کار قرار دارد.  

به اعتقاد عابدین، در مجموع اجرای این برنامه‌ها از طریق همکاری مستمر با نهادهای دولتی، بانک‌ها، و بخش خصوصی امکان‌پذیر است و با بهره‌گیری از تسهیلات و فرصت‌های بالقوه، واحدهای کوچک و متوسط می‌توانند به توان رقابتی و پایداری بیشتری در بازار دست یابند.  

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و عملی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در دو حوزه فنی و مدیریتی است، توضیح داد: این دوره‌ها با همکاری متخصصان داخلی و خارجی و استادان مجرب و با استفاده از آخرین فناوری‌ها و روش‌های نوین آموزشی اجرا خواهد شد؛ همچنین انتقال تجربیات موفق اعضای پیشکسوت و پیشروان این صنعت از دیگر بخش‌های مهم این برنامه است؛ از جمله، از طریق برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و جلسات گفت‌وگو، امکان بهره‌مندی از تجربیات عملی، دستاوردها و راهکارهای مؤثر این افراد به جوانان و فعالان دیگر فراهم می‌شود.  

عابدین درباره بحث مالیات‌ها نیز گفت: برنامه ما تمرکز بر اصلاح شرایط ناعادلانه نظام مالیاتی در صنعت چاپ، تابلوسازی و صحافی است. با پیگیری اصلاح قوانین، خواستار کاهش مالیات‌های سنگین و غیرمنصفانه‌ای هستیم که بر کسب‌وکارهای این صنعت تحمیل می‌شود؛ هدف ما ایجاد تعرفه‌های مالیاتی متناسب با وضعیت اقتصادی چاپخانه‌ها، تابلوسازی‌ها و صحافی‌ها و همچنین حمایت از توسعه کسب‌وکارهاست.  

وی همچنین با اشاره به دغدغه صنف در حوزه تأمین اجتماعی، یادآور شد: تلاش خواهیم کرد با رایزنی‌های مستمر، شرایط مناسبی برای بیمه و تأمین اجتماعی اعضا فراهم شود؛ مطالبه ما اصلاح قوانین بیمه‌ای برای کاهش فشارهای مالی بر کارفرمایان و کارکنان صنعت چاپ، تابلوسازی و صحافی است تا امنیت شغلی و رفاه نیروی انسانی تضمین شود.  

عابدین با طرح این موضوع که یکی از مشکلات عمده صنعت چاپ، تابلوسازی و صحافی، محدودیت‌های وارداتی برای ماشین‌آلات و مواد اولیه است، گفت: ما به‌دنبال تسهیل واردات ماشین‌آلات پیشرفته و مواد مصرفی ضروری خواهیم بود تا از کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود؛ تلاش خواهیم کرد موانع تعرفه‌ای و مقررات پیچیده واردات به‌نفع این صنعت بازنگری شود.  

به گفته وی، ارائه مشاوره‌های تخصصی فنی و حقوقی به اعضا یکی از اولویت‌های اصلی است؛ با تشکیل تیم‌های مشاوره‌ای، اعضا می‌توانند از پشتیبانی فنی در حوزه تکنولوژی‌های جدید چاپ، تابلوسازی و صحافی و همچنین از خدمات مشاوره حقوقی برای حل مشکلات حقوقی و قراردادی خود بهره‌مند شوند.  

مصطفی ابراهیمی: از تمان توان خود استفاده خواهیم کرد  

مصطفی ابراهیمی

اما مصطفی ابراهیمی، در سمت خزانه‌دار اتحادیه چاپخانه‌داران تهران قرار است به‌زودی فعالیت خود را در این اتحادیه آغاز کند. او با اشاره به حضورش به‌عنوان نماینده رسته تابلوسازان در هیئت‌مدیره اتحادیه چاپخانه‌‌داران، گفت: از مدت‌ها قبل اهدافی را در صنف برای تابلوسازان نیازسنجی و شناسایی و سعی کردیم با قوانین، شرع و حدود اختیارات اتحادیه تطبیق دهیم؛ آن‌هایی را که در توان اتحادیه است و اتحادیه قابلیت پیگیری آن‌ها را دارد دسته‌بندی کردیم.

وی افزود: قرار است با کمک تمام افراد فرهیخته صنف، دغدغه‌مندان، دلسوزان و کسانی که پای کار هستند، مطالبات را پیگیری کنیم و به اهداف جامه عمل بپوشانیم.  

ابراهیمی با طرح این موضوع که اولویت‌ها و کارها را در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دسته‌بندی کرده‌ایم، عنوان کرد: در این زمینه قرار است با توجه به حساسیت‌ها، اولویت‌ها، سهولت یا دشواری برنامه‌ها امور را پیگیری کنیم؛ من اگرچه از رسته تابلوسازان به هیئت‌مدیره اتحادیه راه پیدا کردم اما نماینده کل رسته‌ها هستم و برای همه رسته‌هایی که در اتحادیه فعال هستند، از همه توان خود استفاده می‌کنم تا در کنار رئیس مقتدر و نایب‌رئیس محترم کارها، اهداف و برنامه‌ها را پیش ببریم.  

وی تأکید کرد: ما باید از درگاه‌های قانونی امور را پیش ببریم، اما گاه ارتباطاتی هست که می‌تواند کارها را تسهیل و تسریع کند؛ بنابراین هر ارتباطی در هر ارگانی داشته باشیم برای رسیدن به اهداف خود در چارچوب قانون خرج می‌کنیم تا بتوانیم صنف را یک قدم به جلو ببریم و به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنیم.  

مدیر

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *