در حاشیه نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران؛ گفتگو با فعالان صنعت چاپ و دغدغه‌های آنها

همزمان با سی‌ویکمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، علی مغانی چهره پیشکسوت صنعت چاپ، علی اصغر جلیلیان مدیر عامل شرکت تعاونی صنعت چاپ خراسان و اعضای هیئت مدیره اتحادیه و تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی با حضور در این رویداد ضمن حضور در غرفه‌های مختلف و دیدار با مدیران شرکت‌های مختلف از سه مجموعه نقش الماس کاسپین، دانش بنیان کاویان صنعت و صنایع خمیر و کاغذ اترک بازدید کردند. رایزنی درباره برنامه‌ها و اقدامات شرکت تعاونی صنعت چاپ خراسان و برنامه‌ریزی برای ادامه همکاری‌ها از جمله مباحث و نکاتی بود که در این دیدارها به آن پرداخته شد.

هزارتوی تولید در ایران

شرکت دانش‌بنیان کاویان صنعت، سازنده دستگاه‌های چاپ فلکسو در ایران است. با عاطفه مرادی، مدیرعامل این شرکت که به واسطه همسرش به دنیای صنعت چاپ وارد شده است، به گفت‌وگو نشستیم. او به عنوان نخستین بانوی ایرانی سازنده دستگاه‌های فلکسو چاپ شناخته می‌شود که ۲۲ سال سابقه حضور در صنعت دارد. مرادی ۳۵ نفر نیرو و ۸۰ پیمانکار دارد و با اقدامات و فعالیت‌های دانش بنیان کارهای ارزشمندی در صنعت چاپ انجام داده است.

وی با اشاره به تولید جدیدترین دستگاه عرضه شده در سی‌ویکمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی، توضیح داد: این دستگاه، ماشین چاپ چهاررنگ بدون تعویض سیلندر است که برای نخستین بار است که در ایران تولید شده است، این دستگاه علاوه بر ارزش افزوده‌هایی که برای خود مصرف‌کننده دارد، از نظر نوع سیلندری که برای هر سایز باید عوض شود، ارزش محیط زیستی دارد.

مرادی در این زمینه گفت: با این دستگاه دیگر سیلندری تولید نمی‌شود که نورد شود و سال‌ها باقی بماند و بعد به عنوان ضایعات استفاده شود؛ روی همین سیلندری که به دستگاه متصل است، می‌توانند سایزهای متفاوت از کیسه‌های پروپلین را چاپ بزنند.

وی با بیان اینکه امسال بیستمین سال حضورشان در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی است، ادامه داد: علاوه بر آن تجربه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در چین و سایر کشورها را هم دارم و معتقدم یکی از پایدارترین و منظم‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در طول سالیان مختلف با حضور شرکت‌ها و کشورهای مختلف برگزار شده است.

مرادی با اشاره به اهداف خود از حضور در رویدادهای نمایشگاهی افزود: ما علاوه بر اینکه دستگاه‌های خود را در معرض فروش می‌گذاریم، ارتباط و تعامل با مشتریان قدیمی و جدید در چهار روز متمادی را نیز فراهم می‌کنیم، همچنین به نوعی اعلام می‌کنیم همین که دانشی در حوزه ماشین‌آلات چاپ به شکل بنیادین فعالیت دارد، انگیزه‌ای به تولیدکنندگان بدهیم که از تولیدات داخلی و ایرانی حمایت کنند.

وی که عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپ خراسان رضوی است، با اشاره به فعالیت شرکت تعاونی چاپ خراسان، گفت: اتحادیه و تعاونی تعامل و ارتباط خیلی نزدیک و خوبی با یکدیگر دارند و همه اعضای هر دو مجموعه می‌توانند از تفاهم‌نامه‌های میان دو بخش استفاده کنند. ما نیز به نوبه خودمان با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات چاپخانه‌های مختلف، تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و نوسان‌های ارز، در زمینه نوسازی دستگاه‌ها و کلینیک برق با تمام چاپخانه‌ها کار می‌کنیم و شرکت تعاونی هم شرایطی فراهم کرده که بتوانیم همه مشتریان را به سمتشان سوق بدهیم.

عاطفه مرادی با اشاره به مذاکرات شکل گرفته میان تعاونی و شرکت کاویان صنعت، توضیح داد: یکی از مشکلات بزرگ صنعت چاپ، منابع انسانی است. در رایزنی‌های شرکت تعاونی، شرایطی فراهم شده تا چاپخانه‌ها نیروهایی را بورس کنند و تعهد چهار – پنج ساله بدهند، ما امروز باید به دنبال نیروی متخصص باشیم و این اقدام شرکت تعاونی در شرایط کنونی ارزشمند و قابل تأمل است.

وی همچنین از توسعه فعالیت‌های صادراتی این مجموعه خبر داد و گفت: ما به تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، قزاقستان و  افغانستان صادرات داشتیم، حتی شاید جالب باشد بدانید در حالی که ترکیه مهد چاپ است ما توانستیم دستگاه چاپ رول به رول خود را به این کشور بفروشیم. البته بخش عمده این تعاملات در سایه حضور در نمایشگاه‌های چاپ و بسته‌بندی انجام شده است.

مرادی در ادامه گفت: البته صادرات ما به دلیل برخی مشکلات ارزی از طریق واسطه انجام شده ، اینکه خودمان مستقیم صادرات داشته باشیم هنوز مهیا نشده است، حتی ضرر می‌کنیم و پول را به ریال می‌گیریم. اگر صادرات و واردات ما تقویت شود، وضعیت بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به چالش و مشکلاتی که به عنوان یک تولیدکننده با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: نزدیک ۹ ماه بود که روی طراحی دستگاه‌هایمان کار کردیم، همه مواد مورد نیاز آماده بوده و پیمانکاری‌ها انجام شده بود، اما در مرحله آخر مونتاژ به دلیل قطعی برق، نتوانستیم مونتاژ را انجام بدهیم. گاهی یک روز از صبح تا شب برق نداریم و همین مسئله همکاران من را در مجموعه بی‌انگیزه می‌کند. کارکنان ما به خواست خودشان اضافه کار کردند تا دستگاه‌ها را مونتاژ کنند.

مرادی با بیان اینکه در کمیسیون بانوان خانه صنعت و معدن خراسان عضویت دارم، تأکید کرد: متأسفانه فعالان صنایع غذایی با قطعی برق، مشکل جدی دارند؛ مواد غذایی آن‌ها فاسد شده یا دستگاه‌های میلیاردی آن‌ها خراب شده است؛ زیرا متأسفانه هیچ وقت برای قطعی برق، زمان و ساعت نمی‌دهند و همین مسئله ضررهای زیادی به صنعت وارد می‌کند و اغلب رو به تعطیلی می‌روند.

وی افزود: به دلیل اینکه در حوزه مواد اولیه ایران تحریم است، شرکت‌ها مجبور هستند یکسری لوازم را خودشان بسازند و به سمتی رفتیم که دانش فنی لوازم اولیه را هم خودمان داشته باشیم، سرمایه اولیه و گردش مالی بسیار پایین آمده است. در چنین شرایطی معتقدم دولت باید برای تولیدکنندگان یارانه‌هایی در نظر بگیرد تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. تولیدکنندگان باید خط سبزی برای مواد اولیه داشته باشند تا این ماده را به کشور وارد کنند تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند.

ضرورت توجه به هم‌افزایی میان زنجیره تأمین

شرکت خمیر و کاغذ اترک با غرفه‌آرایی متفاوت در سالن ۳۸ قرار داشت. با علی کاراندیش، مدیر برنامه‌ریزی و عضو تیم مهندسی فروش شرکت خمیر و کاغذ اترک به گفت‌وگو نشستیم. او با اشاره به پانزدهمین سال تولید خمیر و کاغذ اترک، گفت: این مجموعه نخستین تولیدکننده مقوای پشت طوسی در صنعت کشور است، تا پیش از سال ۱۳۸۸ اصلاً در کشور تولید این نوع مقوا را نداشتیم. از آنجایی که در هرم سلولزی، تولید این مقوا یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین تولیدات سلولزی است، به دلیل شیمی بسیار پیچیده در دنیا به عنوان یکی از تولیدات سخت شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ما انواع گرماژهایی از ۲۳۰ تا ۴۰۰ را طی این ۱۵ سال تولید کردیم، ادامه داد: امروز بسیاری از صنایع کلیدی و مادر در کشور را مثل مواد شوینده، صنعت دستمال کاغذی، دارویی، غذایی و .. را پوشش می‌دهیم و طیف مشتریان ما در همه صنایع هستند؛ از کبریت‌سازی تا اسباب‌بازی.

کاراندیش با اشاره به عرضه مقوای پشت طوسی در گرماژهای مختلف، افزود: امسال از نظر کیفیت با کارهای تخصصی و مشاوره‌های مختلف در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کیفیت رو به رشدی داشته باشیم و خوشبختانه هم رضایت نسبی از نظر کیفیت وجود دارد.

وی درباره همکاری با شرکت تعاونی خراسان نیز گفت: با توجه به اینکه در بحث مهندسی فروش ناگزیر بودیم به استان‌ها و شهرهای فعال صنعت چاپ مسافرت کرده و با تعاونی‌ها و تشکل‌ها ارتباط بگیریم، در این میان تعاونی و اتحادیه خراسان از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین تشکل‌های صنفی چاپ در سطح کشور است که موضوع تأمین به‌هنگام و با قیمت مناسب را برای اعضای خود فراهم کند.

کاراندیش با بیان اینکه ما تعامل و همکاری خیلی خوبی با تعاونی داریم، عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم این همکاری را توسعه بدهیم. از سال ۱۳۹۷ که واحد مهندسی فروش را در اترک ایجاد کردیم در بخش‌بندی بازار، روی خراسان تمرکز خاصی داشتیم و داریم؛ چون یکی از قطب‌های صنعت چاپ کشور است که روند رو به رشدی داشته است. زبان مشترکی که بین مدیریت اترک و تعاونی وجود دارد سبب شده است همراهی خوبی بین دو مجموعه وجود داشته باشد و فضا نیز رو به رشد است.

وی درباره فعالیت‌های صادراتی اترک نیز توضیح داد: ما صادرات مستقیم و غیرمستقیم به ترکیه، افغانستان، کشورهای حاشیه خزر و .. داشتیم اما بیشتر تمرکز ما بر تأمین نیاز داخلی است. اگرچه گاهی تسهیلات و قیمت‌های مناسبی در بازارهای صادراتی وجود دارد، اما دغدغه اصلی اترک موضوع تأمین نیازهای داخلی بوده است.

کاراندیش همچنین به بخشی از مطالبات فعالان این حوزه از دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: در موضوع صنعت سلولزی باید گفت این صنعت با وجود استراتژیک بودن، آن‌گونه که باید و شاید در موضوع سند و چشم‌انداز و تعاملی که باید با صنعت چاپ داشته باشد، هم‌افزایی و هماهنگی لازم وجود نداشته است. همچنین زنجیره تأمین صنعت سلولزی آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

فعالان صنعت و سندیکا باید یک چشم‌انداز واقعی و علمی از صنعت سلولزی ارائه بدهند، از سوی دیگر مصرف کننده یعنی صنعت چاپ نیز برای نگارش نقشه راه باید با صنعت سلولزی تعامل داشته باشد، وزارت صمت نیز باید به صورت جدی روی نیازهای این صنعت کار کند. صنعت سلولزی به‌خصوص مقوای پشت طوسی، مجموعه‌ای از پیچیدگی‌ها را با خود به همراه دارد. مسئله اینجاست که وزارت صمت باید به صورت خاص با تک تک کارخانه‌ها صحبت کرده و نیازها و مشکلات آن‌ها را ببیند. افزایش نرخ ارز، حذف ارز نیمایی، نحوه تخصیص ارز، موضوع انرژی و … امروز به عنوان چالشی جدی برای تولیدکنندگان سلولزی تبدیل شده است.

کاراندیش همچنین درباره حضور در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، گفت: این رویداد یک نمایشگاه باسابقه و قدیمی است و ما همواره سعی می‌کنیم ارتباط خوبی با مشتریان خود داشته باشیم، هرچند معتقدم این ارتباطات و تعاملات باید در طول سال بین تولیدکننده، مصرف کننده و مسئولان وجود داشته باشد.

مدیر

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *