نگاهی به دغدغهها و مطالبات اهالی چاپ
با استقرار کابینه دولت چهاردهم و رأی اعتماد مجلس به همه وزرا، این دولت با تکیه بر توان مدیران قدیمی و جدید در تلاش است که حرکت چرخهای تولید کشور را بیش از گذشته سرعت دهد. در این زمینه نظراتی مثل مدیریت نرخ ارز، چالشهای تأمین مواد اولیه، توجه به تجربیات گذشته، لزوم بهرهمندی از فناوریهای نوین و مسائلی از این دست از جمله نظرات و دغدغههایی است که فعالان صنعت چاپ در گفتوگوها و صحبتهای خود خواستار آن از سوی دولت چهاردهم هستند، موضوعاتی که میتواند در فضای کسب و کار این حوزه گشایش ایجاد کند. به همین بهانه «فراچاپ» به سراغ تعدادی از فعالان صنعت چاپ رفته است تا جویای دغدغهها و مطالبات بخشی از فعالان صنعت باشد.
گرههای پیش روی اهالی چاپ باز شود
در ابتدا به سراغ سید هاشم احمدی، مدیر عامل شرکت افق قطعات آسیا میرویم، او با اشاره به نقش صنعت چاپ در اقتصاد کشور، عنوان کرد: میتوانم بگویم که بعد از صنعت نفت، صنعت چاپ، یک صنعت عظیم است که میتواند در اقتصاد کشور تأثیر زیادی داشته باشد. اما طی سالهای اخیر به دلیل برخی مشکلات صنعت چاپ ما افول کرده و نقش چاپ در اقتصاد کمرنگ شده است. اگر نگاهی به همه صنایع و کالاها داشته باشیم میتوانیم ردپایی از صنعت چاپ را در آن مشاهده کنیم؛ از صنایع غذایی و خوراکی و پوشاک تا کتاب و دیگر تولیدات. هر یک از این صنایع نیاز اساسی به صنعت چاپ دارند ولی متأسفانه تدبیری برای رشد و ارتقای این صنعت استراتژیک اندیشیده نمیشود.
به اعتقاد احمدی؛ مسئلهای که این موضوع را پررنگتر کرده بلاتکلیفی چاپ بین دو وزارتخانه صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مشخص نیست که ما فرهنگی هستیم یا صنعتی. همین مسئله خسران زیادی را به این صنعت مظلوم و فرهیخته وارد کرده است. واقعیت این است که اگر دولتمردان ما از این صنعت حمایت نکنند، در آیندهای نزدیک دچار چالشهای زیادی میشویم، کما اینکه خبر دارم برخی چاپخانهها یا جمع میکنند یا دچار رکود کاری شدهاند که باید تدبیری برای آنها اندیشیده شود.
وی در ادامه به جایگاه ایران در صنعت چاپ دنیا نیز اشاره کرد و گفت: امروز بخش بزرگی از صنعت چاپ ما در حوزه صادرات حرفهای زیادی برای گفتن دارند؛ هم از نظر قیمت و هم کیفیت. اگر این چاپخانهها حمایت شوند من قول میدهم که صنعت چاپ ما چیزی از کشورهای دیگر کم ندارد. در این میان تحریمهای ظالمانه علیه ایران موجب شده که ما نتوانیم مناسبات مالی و اقتصادی خوبی با همه کشورها داشته باشیم و به همین دلیل دست ما بسته است.
احمدی کیفیت کالاهای چاپی را خوب و مناسب دانست اما کمیت را خوب ندانست و ادامه داد: ما در حوزه کمیت نمیتوانیم خودمان را با کشورهایی مثل ترکیه، امارات یا سایر کشورهای منطقه مقایسه کنیم، نکتهای که وجود دارد این است که قصه پر غصه تحریمها همه ما را در بخشهای مختلف صنعت چاپ اذیت میکند و تأثیر آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در صنعت چاپ گذاشته است که این تأثیر خیلی چشمگیر است.
به گفته وی، اگر بابی باز شود و مشکلات تحریم باز شود، قطعاً فعالان صنعت چاپ کشور حرفی برای گفتن در دنیا دارند؛ زیرا فعالان صنعت چاپ ما هم از لحاظ تجربه و هم از نظر فنی درجه یک هستیم. در بسیاری از مواقع نمونه کارهایی را در داخل کشور میبینم که از نظر کیفیت در اروپا خیلی بهتر است اما به دلیل کمبود ارتباطات برون مرزی و فشارهای اقتصادی و تجاری با افول شخصیتی جایگاه صنعت چاپ در دنیا روبهرو شدهایم.
احمدی همچنین به پیشرفت خوب صنعت چاپ کشور در بخش صنعتی اشاره کرد و گفت: امروز ما در حوزه چاپ افست و کتاب خیلی فعالیت نداریم اما در بخش صنعتی بسیار موفق هستیم و میتوانیم جایگاه بهتری هم داشته باشیم.
تأمین مواد اولیه موضوع دیگری بود که احمدی به آن اشاره کرد و افزود: زمانی که برای سفارشهای چاپی به دنبال باز کردن اعتبار و ثبت سفارش هستیم با یک چالش و حفره بزرگ روبهرو میشویم، ما در ردهبندی صنایع نیستیم و وزارت صمت چیزی به ما نمیدهد، حتی به تازگی شاهد بودیم که ارز نیمایی را برای مقوا برداشتند و چالشهای زیادی برای فعالان حوزه چاپ و نشر ایجاد شد که در آینده میتواند به خاموش شدن چراغ خیلی از چاپخانهها خصوصاً چاپخانههای کوچک منجر شود.
وی در ادامه با اشاره به مطالبه خود از دولت چهاردهم برای تسهیل کسب و کار حوزه چاپ نیز توضیح داد: رفع موانع از گمرک برای ترخیص کالا و مواد اولیه، تخصیص ارز از بانک مرکزی، همکاری بهتر وزارت صمت برای معرفی چاپخانچهها به بانکها برای دریافت تسهیلات، میتواند گرههای زیادی را از مسیر پیش روی اهالی چاپ باز کند. اگر مسیر بازرگانی برای فعالان چاپ باز شود.
احمدی در پایان صحبتهایش بار دیگر به موضوع بلاتکلیفی بین وزارت صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ از گذشته جایگاه محترم خود را داشته که جایگاه نظارتی است، اما اگر چاپ به وزارت صمت واگذار شود، شرایط برای نوسازی و تجهیز چاپخانهها مهیاتر خواهد بود، ناوگان کنونی صنعت چاپ ما اکنون خیلی خسته است و همه با چنگ و دندان موجودی خود را حفظ میکنند، در یک نگاه خوشبینانه میتوان گفت تنها 10 درصد ماشینهای ما به روز است و 90 درصد دیگر از تجهیزات قدیمی استفاده میکنند. در این میان اگر مسیر صادرات ماشینهای چاپ باز شود، میتوان برخی از ماشینهای قدیمی را صادر کرده و از ارز حاصل از آن ماشینهای جدید خریداری کرد، اما مسیرها از همه طرف بسته است.
نقش اثرگذار صنعت چاپ در اقتصاد و صادرات
دومین فردی که به سراغش میرویم، سعید حاجیلو، مدیر عامل هلدینگ نقش الماس چاپ است. او نیز درباره جایگاه اقتصادی صنعت چاپ در کشور، گفت: اگر بخواهیم به نقش صنعت چاپ در صادرات کشور نگاهی داشته باشیم، باید بگویم که محصولات چاپی به تنهایی قابلیت صادرات ندارند، مگر اینکه به کالای تزیینی بشوند صادرات چاپ انجام میشود. صنعت چاپ در صادرات مکمل کالاهای مختلف است، هیچ کالایی بدون چاپ هویت و معنایی ندارد. یک بسته تاید بدون مقوا و بستهبندی اطراف آن، یا یک محصول آرایشی و بهداشتی بدون بستهبندی هیچ معنایی ندارد همچنین هیچ خریداری ندارد.
او در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه اگر نگاه ما به صنعت چاپ در نگاه صادراتی باشد، بخش عمدهای از صادرات کل کشور، به صنعت چاپ وابسته است، افزود: هیچ کالایی در دنیا بدون هویت صادر نمیشود؛ از دارو گرفته تا اقلام نفتی و حتی میوه. امروز هر محصول غذایی در بستهبندیهای انعطافپذیر عرضه میشود و با تکیه بر همین دادهها میتوان گفت که نقش صنعت چاپ در صادرات و اقتصاد کشور را نمیتوان نادیده گرفت.
حاجیلو با اشاره به فناوریهای نوین در صنعت چاپ دنیا و سهم ایران در بهرهمندی از این تکنولوژیها، توضیح داد: با توجه به تحریمهای ظالمانه علیه ایران، صحبت کردن درباره این مسائل بیهوده است، زیرا اگر ما بخواهیم به عنوان مثال از ربات یا دستگاههای هوشمند برای خط تولید استفاده کنیم، همگی نیازمند پشتیبانی است. بالاترین مدل چاپ در چاپخانههای ایران مدل 2007 تا 2009 است که تکنولوژی شانزده یا هفده سال قبل است. در حالتی سهم ایران از این فناوریهای نوین بیشتر میشود که مسائل تحریم برداشته شود، ارتباط ایران با دنیای پیرامون گستردهتر شود و بتوانیم از این صنعت و دانش بهره ببریم.
به گفته وی، حتی اگر توسط دانشآموختگان و نخبگان ایرانی هم هوش مصنوعی ایجاد شود اما سختافزار و زیرساخت لازم در کشور نباشد، امکان استفاده از آنها نیست و اجرایی شدن آن نیازمند ارتباط ایران با جهان است، در غیر این صورت ما شاهدیم که ناوگان هواپیمایی و حمل و نقل کشور دچار چه وضعیتی هستند.
حاجیلو همچنین درباره نوسازی ناوگان صنعت چاپ کشور نیز گفت: این نوسازی به حضور نمایندگیهای کمپانیهای سازنده کشورهای سازنده بستگی دارد، الان ما حتی با واسطه هم نمیتوانیم ماشین به کشور وارد کنیم، زیرا بعد از خریداری به ماشین ما سرویس نمیدهند. یکی از دغدغههای جدی ما نداشتن نگاه صنعتی به صنعت چاپ است. در این زمینه امیدوارم با حضور دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه، تغییراتی ایجاد شود. نگاه ایشان از گذشته در این بود که صنعت چاپ به متولی واقعی خود یعنی وزارت صمت واگذار شود که امیدوارم در دوره کنونی این اتفاق بیفتد تا چاپخانهداران از نگاه صنفی از واحدهای کوچک به سمت و سوی صنعت چاپ منتقل شوند.
وی با بیان اینکه راهاندازی شهرک چاپ و در کنار هم قرار گرفتن چاپخانهها در کنار یکدیگر میتواند به حل مشکلات زیادی از این صنعت کمک کند، ادامه داد: این چاپخانهها میتوانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر مکمل همدیگر باشند، یک چاپخانه خدمات لیتوگرافی، دیگر خدمات چاپ و یک مجموعه دیگر خدمات بستهبندی ارائه بدهند و همه از ظرفیتهای یکدیگر استفاده کنند.
چاپ فرزند ناخوانده وزارت فرهنگ
سومین میهمان ما در این مجال، غلامرضا شجاع مدیر عامل تعاونی لیتوگرافان است، او با بیان اینکه صنعت چاپ جدا از دیگر صنایع نیست، گفت: اهمیتی که صنعت چاپ دارد از گردش مالی هزار میلیارد دلاری در دنیا کاملاً مشخص و مبرهن است، هر چند معتقدم که در سالهای اخیر این عدد و رقم به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در این مجال باید بگویم که امروز باید پسوند بستهبندی را نیز به صنعت چاپ اضافه کرد، زیرا نمیتوان چاپ را فقط در مطبوعات و نشر دید زیرا حدود 5 درصد این حوزه در اختیار نشر و مطبوعات است.
شجاع ادامه داد: صنعت چاپ حوزه گستردهای و صنعتی تکمیل کننده، شناسانده و پیش برنده است؛ تکمیل کننده از این جهت که اگر کالایی در دنیا تهیه میشود، نیاز به چاپ دارد تا مشخصات آن روی کالا درج شود، همچنین به یک بستهبندی نیاز دارد تا نمایش دهنده مجوزها و نحوه مصرف باشد. امروز هیچ کالایی بدون صنعت چاپ شناخته نمیشود.
وی با اشاره به این نکته که ما در آینده نیز قند بدون بستهبندی هم در قندانهایمان نخواهیم داشت، افزود: آن کالایی در صورتی پیش میرود و پیشرفت میکند که چاپ و بستهبندی خوبی داشته باشد، امروزه در ارتباط با کالاهای مصرفی ارتباط بین کالا و مشتری را صنعت چاپ و بستهبندی تعیین میکند. در یک سوپرمارکت شکل ظاهری یک بسته شما را جذب میکند و بعد از خریدن به کیفیت کالا در آن بسته، تصمیم میگیرد که دوباره خریداری کنید یا نه.
شجاع همچنین عنوان کرد: امروزه 25 درصد قطعات خودرو نیاز به چاپ دارد، در حوزه لوازم خانگی، الکترونیکی، صوتی و تصویری و… نیز بدون چاپ نمیتوان از آنها استفاده کرد. در این میان رونق تجارت و اقتصاد این صنعت در کشورهای مختلف متفاوت است و به ارتباط این صنعت با دانشگاهها و افراد مجرب و حرفهای این صنعت بستگی دارد. آن کشور باید دارای اقتصاد سالم و دور از تحریم داشته باشد تا بتوانند ماشینهای روز دنیا را به کار بگیرند و از آن استفاده کنند و در محصولات تجاری و بستهبندیهای فرهنگی و امنیتی حضور داشته باشد.
هیچ صنعتی را نمیتوانید پیدا کنید که از صنعت چاپ بینیاز باشد، شجاع این جمله را گفت و افزود: با صنعت چاپ، صنایع دیگر تکمیل میشوند، شناخته میشوند و به جلو میروند. این نقش بینظیر صنعت چاپ که برخی آن را به «فرا صنعت» تعبیر میکنند، کاملاً شناخته شده و بیبدیل است.
او همچنین درباره چالشهای صنعت چاپ، عنوان کرد: در حوزه پیش از چاپ، امروز صنعت چاپ و دیگر صنایع همه به هم وابسته هستند، اگر در تولید و صنعت کشور، رونق باشد صنعت چاپ هم رونق خواهد داشت. اگر در پیش از چاپ رونق باشد، اعضای ما هم فعال خواهند بود. ما با توجه به اینکه اساسیترین کالای مورد نیازمان زینک است، درباره آن صحبت میکنم. این کالا هیچ تولیدی در کشور ندارد، حتی در کشورهای همسایه هم تولید نمیشود.
به گفته شجاع، زینک مقداری در پاکستان برای مصرف داخلی یکی از کشورها تولید میشود و در کشورهای همسایه هم اغلب مصرفکننده هستند. در این میان معضل اساسی که با آن روبهرو هستیم این است که وقتی وضعیت ارزی کشور خوب باشد، کالا در وضعیت خوبی قرار دارد اما وقتی ارز نباشد مشکل ایجاد میشود. اکنون با توجه به گرانی یک ماشین پلیت ستر در کارگاه لیتوگرافی، یک دوم ارزش دستگاه به لیزر است و اگر یک لیزر بسوزد، تقریباً آن کارگاه تعطیل میشود. زیرا قیمت یک لیزر بین 500 تا 800 میلیون تومان است در حالی که درآمدها و نقدینگی کنونی اصلاً بالا نیست. حتی برخی همکاران کارهای دو یا سه روز خود را جمع میکنند و یکجا انجام میدهند.
او درباره مطالبات خود به عنوان یک فعال صنعت چاپ، گفت: هیچ رئیس جمهوری با صنعت چاپ آشنایی نداشته و اهمیتی هم برایشان نداشته است و درکی از اهمیت این صنعت ندارند. در برخی مقاطع فرصتهایی فراهم میشود تا درباره صنعت چاپ با مسؤولان اجرایی صحبت کنیم ولی همه چیز در حد حرف است، زیرا وزیری که متولی صنعت چاپ است هم اهمیتی به این حوزه نمیدهد زیرا گرفتاری حوزه هنر و نشر و مطبوعات آنقدر بالا است که چاپ به عنوان یک فرزند ناخوانده حدود 44 سال است که در صنعت چاپ رفته است. البته همه وزرا بارها گفتهاند که هر امتیازی که وزارت صمت به دیگر صنایع میدهد شما نامه بدهید که همان امتیاز را برای شما بگیرم.
شجاع درباره برخی اقدامات نیز گفت: در سالهای قبل وام و تسهیلات و معافیت ماشینهای چاپ را به صورت دورهای برخی از اهالی چاپ توانستهاند استفاده کنند، در این میان برخی توانستند تسهیلات چهار درصدی هم بگیرند. مطالبات و خواستههای خود را باید به وزیر فرهنگ، سپس معاون فرهنگی و بعد مدیرکل دفتر چاپ و نشر برسانیم که با بدنه چاپ ارتباط دارد. در این زمینه معتقدم که شأن و جایگاه این صنعت خیلی بالاتر از یک دفتر مدیرکلی است، باید فکری به حال این موضوع شود و جایگاه و متولی صنعت چاپ از دفتر امور چاپ بالاتر شود تا به این صنعت رسیدگی شود. اگر صنعت چاپ را دریابند، مملکت رونق خواهد داشت، اگر ماشین آلات آخرین مدل به ایران بیاید، صنعت و تولید راه میافتد، در غیر این صورت خیلی از کارخانهها و تولیدکنندهها نمیتوانند در کار و حرفه خود موفق باشند و حتی به عرصه صادراتی قدم بگذارند.
درهای صادرات را به روی صنعت چاپ باز کنیم
جلال ذکایی، دیگر میهمان این گزارش است. او با اشاره به جایگاه اقتصادی صنعت چاپ در کشور، عنوان کرد: در این زمینه لازم است مطالعهای شود و نقش صنعت چاپ در تولید ناخالص ملی و سرانه اشتغال، در صادرات غیرنفتی و مسائلی از این دست محاسبه شود. اما چون این مطالعات به صورت مستقل انجام نشده و خیلی آمار درستی در اختیار نیست ناگزیریم که به موضوع صنعت چاپ بپردازیم. صنعت چاپ در عین اینکه یک صنعت مستقل است، اما بیشتر ماهیت میان بخشی دارد و عمدتاً خدمات دهنده به سایر صنایع مثل صنعت سلامت و بهداشت، صنایع غذایی، صنایع فرهنگی و سایر صنایعی که نیازمند خدمات صنعت چاپ هستند.
وی ادامه داد: در این میان برای پیدا کردن نقش صنعت چاپ در اقتصاد کشور باید یک کار مطالعاتی و پژوهشی انجام بدهیم و با دست آوردن دادهها و مطالعه و تحلیل آنها به یک گزارش متقن و قابل استنادی دست پیدا کنیم تا بتوانیم نقش صنعت چاپ را در کشور احصا کنیم.
ذکایی با اشاره به دلایلی که نقش صنعت چاپ مغفول مانده و به درستی شناخته نشده است، گفت: رابطه صنعت چاپ با سایر صنایع در این است که به صورت میان بخشی عمل میکند و همین یکی از این دلایل است. به عنوان مثال ما با بسیاری از صنایع که در زمره صادرات غیرنفتی هستند مثل صنعت شیرینی و شکلات و صنعت غذایی یا هر آنچه که نیازمند بستهبندی است مانند صنایع فرهنگی مثل کتاب و نوشت افزار، هیچ یک مستغنی از صنعت چاپ نیستند و صادرات آنها بدون صنعت چاپ امکان ندارد و اگر هم صادر شوند ناگزیر هستیم که به صورت فله و انبوه انجام شود که ارزش افزوده لازم را ندارد. در این میان نقش صنعت چاپ یک نقش بیبدیل و منحصر به فرد است. اما در هیچ گزارش و آماری این حوزه از صنعت چاپ جزو آثار صادرات غیرنفتی لحاظ نمیشود و از این حیث است که میگویم اساساً از نقش صنعت چاپ در اینجا غفلت میشود.
وی همچنین درباره چالشهای صنعت چاپ و تقسیمبندی آنها نیز توضیح داد: اولین چالشی که صنعت با آن دست به گریبان است؛ از نظر من روزآمد نبودن قوانین و دستورالعملهای این حوزه است. دستورالعملهای این حوزه حداقل به 30 سال گذشته برمیگردد که از حیز انتفاع ساقط شدند و با توجه به تکنولوژیهای روز بازار، این قوانین دیگر پاسخگوی نیاز فعالی نیستند.
به گفته ذکایی، غیر از آن ماجرای دوگانگی یا چندگانگی در تولیت و تکفل صنعت چاپ در وزارت صمت، وزارت فرهنگ و اصناف، حوزه تولیگری صنعت را دچار شلختگی کرده است که باید هر چه سریعتر سامان پیدا کند. علاوه بر آن یکسری چالشهای عمومی صنعت چاپ را درگیر خود کرده است؛ مثل بحث قطعی برق، عدم تخصیص ارز مواد مصرفی، نوسان نرخ ارز، نقصان آموزش و… که همه صنایع را درگیر خود کرده است. در این میان برخی چالشها نیز به صورت اختصاصی صنعت را درگیر خود کرده است که شاید درباره دیگر صنایع کمتر شاهد آن باشیم؛ مثل بحث آموزش و عدم تربیت نیروی انسانی برای این صنعت اشاره کرد که فکر میکنم این مسئله طی چهار، پنج سال آینده به یک بحران تبدیل شود و صنعت را دچار مشکل کند.
وی با اشاره به دیگر چالشهای این صنعت توضیح داد: وابستگی بیش از حد ما در حوزه مواد مصرفی به خارج از کشور است که باید برای آن چارهای اندیشید، شرکتهای دانش بنیان و شرکتهایی که در حوزه تولید مواد اولیه فعال میکنند باید هر چه سریعتر دست به کار شوند و نیازهای این حوزه را مرتفع کنند، البته در حوزه سلفون حرارتی، کاغذ چند لایه و جوهرهای چاپ دیجیتال کارهایی انجام شده اما کافی نیست و معتقدم که در این بخش ظرفیتهای خیلی خوبی با توجه به در دسترس بودن صنایع بالادستی برای تولید داریم و میتوانیم در منطقه کارهای بزرگی انجام بدهیم.
وی در بخش دیگر صحبتهای خود درباره پیشرفتهای صنعت چاپ ایران در دنیا، نیز توضیح داد: واقعیت این است که ما یک کشور در حال توسعه هستیم و به خصوص در حوزه صنعت چاپ در حوزه ماشینآلات و مواد اولیه از کشورهای مصرف کننده هستیم، گفته میشود که در حوزه صنایع سلولزی مثل کاغذ و مقوا پیشرفتهایی داشتیم اما در حوزه تجهیزات و ماشینآلات عموماً وابسته هستیم، پیشرفتهای کنونی چاپ تا چند دهه قبل، عمدتاً مکانیکال بود و عمده تجهیزات در انواع روشهای چاپی، به وسیله ماشینهای مکانیکی انجام میشد اما با ظهور و بروز چاپ دیجیتال این سرعت دو چندان شد. اگر در روشهای چاپی قدیم هر چهار سال یا هر هشت سال با یک پدیده جدید روبهرو بودیم اما الان با حضور چاپ دیجیتال هر سال با پدیدههای نوین روبهرو هستیم. در نمایشگاه دروپا بازدیدکنندگان اذعان داشتند که اساساً نمایشگاه چاپ دیجیتال بود نه نمایشگاه دروپا. همچنین بسیاری از تولیدکنندگان دستگاههای روتوگراور، فلکسو، افست و… هر یک با یک کمپانی دیجیتال لینک شده بودند و بخشی از فرایند خود را به سمت چاپ دیجیتال سوق بدهد.
ذکایی درباره جایگاه ایران در این زمینه گفت: متأسفانه باید بگویم که به دلیل تحریمها ما نمیتوانیم از منابع اصلی دستگاه چاپ دیجیتال خریداری کنیم، از سوی دیگر کاهش قدرت خرید دستگاههای چاپ برای چاپخانهداران نیز یک مسئله است. همچنین موضوع چاپ دیجیتال هنوز برای کشور ما جا نیفتاده که چاپخانهداران خودشان را ملزم بدانند که تجهیزات چاپ دیجیتال را به مجموعه خود اضافه کنند. اساساً به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر بازار ایران، امکان سرمایهگذاری سنگین سلب شده و منابع بانکی ارزان قیمت را هم ندارند که دستگاههای روز دنیا را تهیه کنند. اگر الان فردی بخواهد در حوزه چاپ دیجیتال ورقی یا چاپ دیجیتال لیبل سرمایهگذاری کند باید بین 30 تا 40 میلیارد تومان سرمایهگذاری کند تا فقط یک دستگاه را نصب کند. اما در چاپ پارچه، سابلیمیشن، بنر و نظایر آن اغلب دستگاهها وارد کشور شده و خیلیها استفاده میکنند و دستگاههای معمولی هستند که مصرفکنندگان هم از آن استقبال کردند. در این میان ما هنوز در حوزه چاپهای دیجیتال جوهرافشان و در حوزه چاپ لیبل، ورقی دیجیتال و رول دیجیتال، شاهد تکنولوژیهایی نیستیم که به صورت عمومی وارد شده باشند. دو، سه چاپخانه را سراغ دارم که در این حوزه سرمایهگذاری کردند و دستگاههای خوبی وارد کردند اما به عنوان موارد استثنایی است و عمومی نیست.
ذکایی همچنین درباره مطالبات خود از رئیس دولت چهاردهم و وزرای مربوطه نیز گفت: همه مواردی که در بالا گفتم میتواند مطالبه اهالی چاپ از دولت باشد، در این میان از مهمترین نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که تعیین تکلیف وضعیت تولیگری صنعت چاپ و روزآمد کردن قوانین مرتبط با چاپ و از میان برداشتن قوانین دست و پاگیر برای تسهیل کسب و کار فعالان این حوزه ضروری است. از سوی دیگر توسعه صادرات صنعت چاپ نیز باید جدی گرفته شود؛ معتقدم اگر قرار است صنعت چاپ کشور ما در حوزه سرمایهگذاری، تولید و آموزش رونق بگیرد، فقط در صورتی محقق میشود که سبد مصرف صنعت چاپ را با باز کردن درهای صادرات به روی صنعت چاپ افزایش دهیم. باید امکان سفارشگیری را فراهم کنیم، شرکتهای واسط برای جذب سفارش از خارج فعال شوند و شرایط را تسهیل کنند تا بتوانیم سفره صنعت چاپ را گسترش دهیم. اگر این کار انجام شود هم سرمایهگذاریهای خوبی رخ خواهد داد و هم اشتغال در این حوزه وضعیت بهتری خواهد داشت، همچنین کسب و کار فعالان صنعت چاپ رشد خواهد کرد. بحث آموزش نیز ناخودآگاه مبتنی بر نیاز توسعه پیدا خواهد کرد، هر چه به بازار تقاضا دامن بزنیم، به خصوص تقاضای خارجی ما شاهد تغییرات زیادی در کشور خواهیم بود، زیرا عموماً سفارشدهندگان خارجی بر اساس یکسری استانداردهای قطعی شکل میگیرد، زیرا ذائقه سفارش دهنده خارجی با سفارش دهنده ایرانی متفاوت است و چاپخانهها ملزم به رعایت یکسری استانداردها هستند که زمینه توسعه سرمایهگذاری و تکنولوژیکی در چاپخانهها را فراهم میکند، بنابراین اگر دولت چهاردهم دامن زدن به تقاضای محصولات چاپی را در اولویت خود قرار دهد، قدم بزرگی برداشته است.