عرضه اقلام اولیه، بزرگ‌ترین مزیت عملکرد شرکت تعاونی صنعت چاپ استان

مجید بهارلو، مدیر صنایع بسته‌بندی بهار در گفت‌وگو با فراچاپ با اشاره به حوزه‌های تخصصی فعالیت خود اظهار کرد: بیش‌تر از 35 سال است که متمرکز بر عرصه چاپ و بسته‌بندی هستیم. امروزه فعالیت ما در سه بخش مجزا به صورت هم‌زمان در جریان است. مرکز جعبه‌سازی که در خیابان پروین اعتصامی مشهد فعالیت دارد، مرکز کارتن‌سازی که در مجموعه واحدهای صنعتی تپه سلام فعال است و کارخانه بسته‌بندی که در شهرک صنعتی توس به ارائه خدمات حوزه چاپ می‌پردازد. البته همه این واحدها از ابتدا به‌طور هم‌زمان فعال نبودند و سیر تکامل خدمات در صنایع بسته‌بندی بهار از جعبه‌سازی شروع شد، با احداث خط تولید کارتن ادامه پیدا کرد و در نهایت به عنوان بخش تکمیلی، واحد صنعتی در حوزه بسته‌بندی در شهرک صنعتی تأسیس شد.

وی افزود: گستره روابط تجاری ما با شرکت تعاونی صنعت چاپ و اتحادیه خیلی گسترده است. به طور کلی، در جریان تهیه هر آن‌چه از ملزومات و اجناس اولیه برای کار نیاز باشد، ابتدا به سراغ شرکت تعاونی می‌رویم و تصریح می‌کنم که در رابطه با کار چاپ، اولویت اول ما خرید از شرکت تعاونی است و عمده مواد اولیه نیز به همین طریق تهیه می‌شود اما بالاخره کار تجاری متضمن به سود و زیان است و بنابراین منطقی است اگر نرخ یک قلم کالا در بازار پایین‌تر باشد و خرید از آن مرجع در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر صنایع بسته‌بندی بهار خاطرنشان کرد: در مقام ارائه پیشنهاد و انتقاد، به‌ عنوان یکی از فعالان این حوزه، به نظرم می‌رسد که شرکت تعاونی باید جهت‌گیری فعالیت خود را بر عرضه به صرفه و مناسب اقلام اولیه متمرکز کند. این لازمه فضای رقابتی مطلوب است که یک واحد صنعتی در عرصه چاپ و بسته‌بندی، بتواند با طیب‌خاطر به پشتوانه حمایتی شرکت تعاونی تکیه کند و دست به تولید بزند. البته منکر این حقیقت نیستیم که فعالیت شرکت تعاونی در سال‌های اخیر خیلی بهتر شده است و به جرئت می‌گویم می‌توان امروزه روی کمک تعاونی حساب کرد اما به هرحال، همچنان برخی اقلام وجود دارند که قیمت خرید آن‌ها در تناژ بالا در بازار به صرفه‌تر باشد.

وی ادامه داد: این را به شما بگویم که اصلی‌ترین مزیت خرید از شرکت تعاونی برای تولیدکنندگان خرد است؛ منظورم آن‌هایی است که خرید جزیی انجام می‌دهند و در این مواقع، کار به نفع چاپخانه‌دار تمام می‌شود اما برای ما که خواهان مواد اولیه در مقیاس زیاد هستیم، در عمل مشاهده می‌کنیم که تفاوت چندانی میان خرید از تعاونی با خرید از بازار وجود ندارد. علاوه بر این، در حوزه خرید تسهیلاتی و شرایطی با پرداخت مدت‌دار نیز شرکت تعاونی می‌تواند دامنه خدمات مؤثر خود را به شکلی ملموس افزایش دهد و اگرچه ما خودمان بدون استثنا خرید نقدی داشته‌ایم اما پیشنهاد من این است که شرکت تعاونی شرایطی را ایجاد کند تا چاپخانه‌داران بتوانند به صورت تسهیلاتی، جنس ببرند و در چند قسط آن را پرداخت کنند. این‌گونه است که می‌گوییم اوضاع خوب است اما می‌تواند باز هم بهتر شود.

مدیر

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *