شبکههای اجتماعی به یکی از بخشهای اصلی زندگی روزمره افراد در سراسر جهان تبدیل شدهاند. این پلتفرمها به کاربران امکان میدهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و سرگرم شوند. البته هدف اولیه از توسعه پلتفرمها نه پر کردن اوقات فراغت کاربران، بلکه کمک به ارتباط بهتر میان آنها بود. با این حال در طول زمان، این هدف گسترش پیدا کرده و حالا طوری شده که کمتر کسی روزانه ساعتها خودش را غرق در شبکههای اجتماعی نمیبیند.
یکی از موضوعاتی که برای بازاریابها و کارآفرینان اهمیت زیادی دارد، آینده شبکههای اجتماعی است. اگر قرار باشد شما در این حوزه سرمایهگذاری کنید، باید نسبت به آینده آن مطمئن باشید وگرنه سرمایهگذاریتان با ریسکهای بینهایت بالایی همراه خواهد شد.
با توجه به تحولات اخیر در فضای شبکههای اجتماعی، مثل ظهور پلتفرمهای جدید، پیشبینی آینده این بخش دشوار به نظر میرسد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم برخی از مهمترین تغییرات و تحولات مرتبط با شبکههای اجتماعی را بررسی کنیم. در این مسیر هم به جای استفاده از انواع تکنیکهای عجیب یا غیرمعتبر، یک راست رفتهایم سراغ منابع دست اول.
اگر شما هم قصد دارید وارد دنیای بازاریابی در شبکههای اجتماعی یا تولید محتوا در این عرصه شوید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید. اینطوری درک خوبی از وضعیت پلتفرمهای اجتماعی پیدا خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کاغذ و قلمتان را آماده کنید تا کلاسمان را شروع کنیم.
آینده شبکههای اجتماعی: تغییراتی اجتناب ناپذیر
از زمانی که در شبکههای اجتماعی به شکل امروزی جایشان را در زندگی ما باز کردند، تقریباً هر سال تحول تازهای در این حوزه روی داده است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز دنیای پلتفرمهای اجتماعی را یکی از سریعترین بخشها از نظر سرعت تغییرات میدانیم. این یعنی شما برای بازاریابی در این حوزه نیاز به انطباق سریع با تغییرات دارید وگرنه حسابی از دیگران جا خواهید ماند.
ما در این بخش، برخی از ترندهای اساسی که تغییرات احتمالی این حوزه را شکل میدهد، بررسی خواهیم کرد. این امر به شما چشمانداز هرچه بهتری برای بررسی مسائل خواهد داد. بهطوری که خودتان ایدههایی درباره اقدامات مناسب برای تولید محتوای بهتر به دست میآورید. البته ما در ادامه وضعیت برخی از شبکههای اجتماعی بزرگ دنیا را هم زیر ذرهبین خواهیم برد. پس با ما همراه باشید تا اوضاع را به خوبی بررسی کنیم.
سلطهی محتوای ویدئویی
یکی از مهمترین تغییرات آینده شبکههای اجتماعی سلطه محتوای ویدئویی است. در حال حاضر، محتوای ویدئویی محبوبترین نوع محتوا در شبکههای اجتماعی است و این روند در سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.
شاید فکر کنید محبوبیت فرمت ویدئو در طول یکی دو سال اخیر باب شده است. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه از نزدیک به یک دهه قبل پیشبینیهایی در این رابطه وجود داشت. به همین خاطر برخی از کسب و کارها و تولیدکنندگان محتوا خیلی زودتر از بقیه خودشان را برای این تغییر آماده کردند. این در حالی است که بعضی از بازاریابها هنوز در رویای دوران خوش گذشته مارکتینگ هستند.
محبوبیت ویدئو به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلاً افزایش دسترسی به اینترنت پرسرعت را در نظر بگیرید. شما را نمیدانم، ولی من که هیچ وقت در دوران اوج الگوی دیال آپ حتی فکر تماشای ویدئو هم به سرم نمیزد؛ البته مگر اینکه حسابی از جانم سیر میشدم و اعصاب فولادی داشتم!
نکته دیگری که در این میان اهمیت محوری دارد، توسعه استفاده از گوشیهای هوشمند است. امروزه کاربران فرصت تماشای ویدئو در یوتیوب، آن هم در هر زمان و مکانی را دارند. کافی است اپ این پلتفرم در گوشیشان را باز کرده و در دنیایی بی نظیر غوطهور شوند. خب مگر یک کاربر عادی به غیر از دسترسی ساده و در لحظه به ویدئو دیگر چه انتظاری دارد؟
نکته نهایی که در این میان باید به آن توجه کرد، افزایش محبوبیت شبکههای اجتماعی است. خب زمانی نه چندان دور، خیلی از کاربران حتی حوصله شبکههای اجتماعی را هم نداشتند. با این حال توسعه خدمات این پلتفرمها در طول سالهای اخیر اوضاع را بهطور کامل تغییر داده است. بهطوری که این روزها حتی فرآیند فروش برندها نیز در این محیط دنبال میشود.
رشد پلتفرمهای تعامل محور
در نگاه نخست، تعامل بخش جدایی ناپذیری از فعالیت در شبکههای اجتماعی محسوب میشود. بهطوری که بدون توجه به آن اصلاً امکان شکلگیری چیزی تحت عنوان شبکه اجتماعی وجود ندارد. با این حال پلتفرمهای مختلف از نظر میزان تعامل پذیری شرایط گوناگونی دارند.
مثلاً در حالی که واتس اپ یک پلتفرم مخصوص چت و برقراری تماس است، پلتفرمی مثل تیک تاک بهطور اختصاصی برای تعامل هرچه بهتر و سریعتر کاربران طراحی شده است. نکته جالب اینکه ابزارهای تعاملی در تیک تاک بسیار گسترده و پیشرفتهتر از واتس اپ است.
پلتفرمهایی که فضای خوبی برای تعامل میان کاربران ایجاد میکنند در طول سالهای پیش رو وضعیت بسیار بهتری خواهند داشت. بهطور مشابه، استارتاپهایی که در این فضا دست به تولید محتوا بزنند، همیشه یک سر و گردن از رقبا بالاتر خواهند بود.
یادتان باشد، تولید محتوا در شبکههای اجتماعی باید اثر مستقیم بر روی وضعیت بازاریابی شما داشته باشد. پس اگر در جایی دست به انتشار محتوا بزنید که کسی منتظرتان نیست، کلاهتان پس معرکه خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
نمونههایی از پلتفرمهای نسل جدید که تعامل برانگیزتر هستند، شامل کلاب هاوس، تیک تاک و دیسکورد هستند. این پلتفرمها به کاربران امکان میدهند تا با یکدیگر در مورد موضوعاتی که به آن علاقه دارند ارتباط برقرار کنند و جامعهای از افراد همفکر ایجاد کنند. این نکتهای است که معمولاً کارآفرینان اصلاً بدان توجه ندارند. درست به همین خاطر دائماً سرمایهگذاریشان را در پلتفرمهایی دنبال میکنند که بازگشت سرمایه چندانی به همراه ندارد.
باور کنید یا نه، دوران اوج شبکههای اجتماعی کلاسیک مثل اینستاگرام دیگر به شدت گذشته ادامه نخواهد داشت. در این میان پلتفرمهایی که به کاربران برای یافتن افراد همفکر و دارای علاقه مشترک کمک کند، در اولویت خواهد بود. با این حساب بد نیست کمی سختگیریتان را بیشتر کرده و دنبال چنین پلتفرمهایی بروید. اینطوری فرصت بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطبتان خواهید داشت.
وضعیت پلتفرمهای محبوب دنیا
حالا که درباره آینده شبکههای اجتماعی کمی گپ زدیم، بد نیست به آینده پیش روی برخی از محبوبترین شبکههای اجتماعی بپردازیم. خب تا وقتی حرفهای ما کاملاً انتزاعی باشد، فایده چندانی برای کسب و کارها نخواهد داشت. درست به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم سراغ برخی از پلتفرمهای محبوب دنیا برویم. پس در آخرین بخش هم همراه ما باشید تا ماجراجوییمان تکمیل شود.
فیس بوک
فیس بوک همچنان محبوبترین شبکه اجتماعی در جهان است. با این حال، این پلتفرم در سالهای اخیر با چالشهایی از جمله کاهش رشد کاربران و افزایش نگرانیها در مورد حریم خصوصی روبهرو بوده است. بهطوری که چندباری کمپینهایی برای تحریم این پلتفرم و حذف اکانت به آن راه افتاده است.
با این حساب اگر شما دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدفتان هستید، باید عملکرد کمی متفاوتتری را در دستور کار قرار دهید. منظور ما ایجاد تنوع در کانالهای بازاریابیتان است. مثلاً به جای اینکه تمام تخممرغهایتان را در سبد فیس بوک قرار دهید، بد نیست چند تا پلتفرم نوظهور را هم دم دست داشته باشید.
برای مقابله با چالشهای بالا، فیس بوک در حال سرمایهگذاری در محتوای ویدئویی و پلتفرمهای متمرکز بر تعامل انجمنهای کاربران با هم است. این شرکت همچنین در حال تلاش برای بهبود عملکرد الگوریتمهای خود برای ارائه محتوای مرتبط تر به کاربران است. اگرچه این تغییرات در آیندهای نزدیک تأثیرات زیادی بر روی ذهنیت کاربران نخواهد داشت، اما در افق بلندمدت به توسعه هرچه بهتر تعامل نزدیک میان افراد کمک خواهد کرد. با این حساب اصلاً بعید نیست فیس بوکی که حالا یکی از اسمهای بدنام در بازار محسوب می شود، دوباره محبوبیتش را بازیابی کند.
اینستاگرام
اینستاگرام یکی دیگر از پلتفرمهای محبوب شبکههای اجتماعی است. این پلتفرم بر اشتراکگذاری عکس و ویدئو متمرکز است و به ویژه در میان جوانان محبوبیت زیادی دارد. اگر اهل مرور متنهای طنز یا انواع میم در شبکههای اجتماعی باشید، بارها و بارها به عبارتهایی نظیر «اینستاگرام پلتفرم نسل Z است» برخورد کردهاید. خب این نوع محتواها یک حقیقت مهم را نیز در خود دارد و آن اینکه بقیه پلتفرمهای کلاسیک از اینستاگرام عقب افتادهاند. فکر میکنم شما هم پس ذهنتان فیس بوک را پلتفرمی مربوط به پدر و مادربزرگها میدانید، مگر نه؟
اینستاگرام در سالهای اخیر رشد سریعی داشته است و همچنان به عنوان یکی از محبوبترین پلتفرمهای شبکههای اجتماعی در جهان باقی خواهد ماند. نکته کلیدی در این میان رقابت نزدیک میان اینستاگرام به پلتفرمهای ویدئومحور مثل یوتیوب و تیک تاک است. از آنجایی که تلاش اینستاگرام برای انتشار محتوای ویدئویی طولانی با شکست روبهرو شد، حالا تنها راه باقی ماندن برای آنها تلاش در راستای رقابت بهتر با تیک تاک است. منظور ما سهمخواهی اینستاگرام از بازار ویدئوهای کوتاه است. درست جایی که از همان اول هم ادعاهای زیادی داشته است!
اینکه اینستاگرام در زمینه رقابت با تیک تاک چقدر موفق عمل خواهد کرد، بستگی به عواملی نظیر عملکرد خودِ تیک تاک هم خواهد داشت. فکر میکنم شما هم قبول داشته باشید مدیران اینستاگرام بیشتر از هر زمان دیگری آرزوی شکست تیک تاک را دارند، مگر نه؟
تیک تاک
تیک تاک یک پلتفرم اشتراکگذاری ویدئوی کوتاه است که در سالهای اخیر به سرعت محبوب شده و این روند هنوز هم ادامه دارد. این پلتفرم به ویژه در میان جوانان محبوب بودن و به دلیل محتوای سرگرمکننده و جذاب خود شناخته میشود. از این نظر تیک تاک رقیب مستقیم اینستاگرام محسوب میشود. بهطوری که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطبتان در این پلتفرم نیاز به استفاده از ترفندهای عجیب ندارید. همین که برند شما در تیک تاک عضو باشد، بهطور خودکار جوانپسند خواهید بود.
تیک تاک در سالهای آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و به یکی از مهمترین پلتفرمهای شبکههای اجتماعی تبدیل خواهد شد. نکته کلیدی در این میان تلاش کاربران تیک تاک برای توسعه انجمنها در پلتفرمشان است. بهطوری که کاربران موقعیت بهتری از نظر تعامل با مخاطبشان پیدا کنند. این نکتهای است که شاید در سالهای آتی برای تیک تاک حسابی دردسرساز شود؛ چراکه پلتفرمهای مبتنی بر انجمن همین حالا هم توسعه زیادی پیدا کردهاند.
یوتیوب
یکی از پلتفرمهایی که در طول نزدیک به دو دهه اخیر روند رشدش متوقف نشده، یوتیوب است. انگار که بزرگترین بحرانهای دنیا هم فقط به کار بهبود اوضاع این پلتفرم میخورند. درست به همین خاطر امروزه بسیاری از کاربران در فضای یوتیوب مشغول تولید محتوا یا تعامل با یکدیگر هستند.
نکته مهمی که درباره یوتیوب به چشم میخورد، توسعه متوازن تمام بخشهای آن است. انگار که مدیران گوگل خیلی خوب از سلیقه کاربران خبر داشته و قبل از اینکه اوضاع وخیم شود، آن را به کار میگیرند. اگر شما همچنین هوشی در زمینه شناسایی ترندهای مورد علاقه و رفتار احتمالی کاربران داشته باشید، بیشک در دنیای کسب و کار موقعیت بهتری پیدا خواهید کرد.
اگر شما هنوز به الگوی بازاریابی ویدئویی توجه زیادی نشان ندادهاید، یوتیوب یکی از بهترین پلتفرمهایی است که میتوانید کارتان را در آن شروع کنید. این طوری نه تنها روند اثرگذاریتان بر روی مخاطب هدف بهتر جلو میرود، بلکه از نظر رقابت با دیگر برندها نیز موقعیت مناسبی کسب میکنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و بازاریابی در یوتیوب را آغاز کنید.
ایکس
پلتفرم ایکس یکی از گزینههایی است که اخبار زیادی در طول یکی دو سال اخیر به خودش اختصاص داده است. از فروش حیرتانگیزش به ایلان ماسک گرفته تا تغییر اسم و لوگو، همه و همه کاربران سراسر دنیا را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
شاید فکر کنید اخبار جنجالی درباره ایکس فقط محدود به تغییرات ظاهریاش میشود. خب در این صورت باید بگوییم ماجرا وسیعتر از این نکات است. یکی از تغییرات کلیدی دیگری که در ایکس روی داده، مربوط به سیستم فکت چک است. ماجرا از این قرار است که مدیران ارشد ایکس حسابی از دست اخبار جعلی در این پلتفرم خسته شدهاند و با استفاده از هوش مصنوعی سیستمی برای یافتن اطلاعات غلط و اصلاح آنها در قالب نمایش پیامی کوتاه برای کاربران طراحی کردهاند. اینطوری کاربران خیلی راحتتر با هم تعامل داشته و دیگر لازم نیست نگران انتظار اخبار و اطلاعات نادرست باشند.
نوآوری پلتفرم ایکس در زمینه فکت چک کردن اطلاعات در نوع خودش تازه محسوب میشود. نکته کلیدی که در این میان باید مدنظر قرار دهید، ضرورت طرح ادعاهای کاملاً درست و همراه با منابع معتبر در این پلتفرم است بنابراین اگر قصد داریم اطلاعات بیپایه و اساسی به خود مخاطب دهید، ایکس جای مناسبی برای شما نخواهد بود.
آینده پیش روی ایکس پیوند گریزناپذیری با هوش مصنوعی دارد. خب در طول سالهای اخیر هوش مصنوعی دائماً اخباری را به خودش اختصاص داده بود، اما ظهور یکباره آن در طول سال گذشته همه معادلات را به شدت تغییر داد. امروزه ایکس نشان داده آمادگی بالایی برای تغییر اوضاع و استفاده درست از هوش مصنوعی در پلتفرمش دارد. خب این شیوه شاید برای شما تازگی داشته باشد، اما مدیران ایکس چند وقتی هست خودشان را به آن عادت دادهاند بنابراین نباید برای شما هم چندان سؤال برانگیز باشد.
نتیجهگیری
آینده شبکههای اجتماعی با چالشهای مختلفی روبهرو است. با این حال، محتوای ویدئویی و پلتفرمهای متمرکز بر تعامل هرچه سادهتر کاربران دو روند مهمی هستند که در سالهای آینده بر این بخش تأثیر خواهند گذاشت. بسیاری از شبکههای اجتماعی قدیمی مثل فیس بوک و ایکس در طول سالهای گذشته سعی زیادی برای هماهنگی با جریان سریع تغییرات داشتهاند. با این حال هنوز هیچ چیز کاملاً مشخص نیست. به همین خاطر نباید پلتفرمهای کهنهکار را بهطور قطع از بازار کنار گذاشت.
با توجه به این روندها، میتوان انتظار داشت که شبکههای اجتماعی در آینده به پلتفرمهایی تبدیل شوند که بر تعامل کاربران با یکدیگر و ایجاد جامعههای آنلاین متمرکز هستند. البته نقشآفرینی هوش مصنوعی در این میان کلیدی خواهد بود. به همین خاطر شما باید خودتان را برای تعامل با مخاطب هدف بر مدار این نکات به خوبی آماده کنید. شاید مهمترین نکته در این میان ضرورت آشنایی با هوش مصنوعی و استفاده درست از آن در کسب و کارها باشد؛ چراکه وضعیت شبکههای اجتماعی فقط نشانهای کوچک از اوضاع کلی دنیای کسب و کار محسوب میشود بنابراین شما اصلاً نباید خودتان را جدای از این تغییرات در نظر بگیرید.
منبع: فرصت امروز