سخن اهالی چاپ با رئیس‌جمهور پزشکیان

سید جلال فیاضی

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یک ماراتن تند و نفسگیر ۵۰روزه به پایان رسید و نهمین رئیس‌جمهور کشور با سخنانی نه از جنس وعده بلکه از منظر شیوه حکمرانی و تحول در سیاست‌های اجرایی کشور به سرعت مورد استقبال مردم قرار گرفت و در یک رقابت تنگاتنگ ردای خدمت به جمهور را پوشید. دوره کوتاه پایان انتخابات تا تنفیذ، تحلیف و شروع دولت چهاردهم فرصت مناسبی است تا اقشار مختلف مردم و فعالان اقتصادی دل‌گویه‌های خود را با رئیس‌جمهور جدید مطرح کنند. به‌ویژه اینکه او گفته است گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم خواهد بود. آقای رئیسجمهور! تحولات صنعتی در جهان و گسترش مبادلات اقتصادی، صنعت چاپ را به یکی از صنایع استراتژیک کشور تبدیل کرده است و امروزه از چاپ به‌عنوان «صنعت پیشران کشور» نام برده می‌شود. همه بنگاه‌های اقتصادی به‌نوعی به صنعت چاپ نیازمندند؛ از چاپ اطلاعات روی محصول و بسته‌بندی زیبا و چشم‌نواز برای صادرات تا فعالیت تبلیغاتی برای بنگاه‌های خدماتی، همه چشم‌ها به صنعت چاپ دوخته شده است. اگرچه هنوز هم چاپ به‌عنوان یک حرفه فرهنگی شناخته می‌شود و انتشار کتاب و مطبوعات و… مهمترین کارکرد آن است، اما تحولات جهانی چاپ را از یک «ابزار فرهنگی» به یک »صنعت راهبردی» تبدیل کرده است. با این مقدمه، مهمترین چالش‌های صنعت چاپ را می‌توان به شرح زیر توضیح داد:

1- با توجه به سابقه فرهنگی صنعت چاپ و انحصار فعالیت‌های چاپی در دهه‌های گذشته به کتاب، مطبوعات و انتشارات، این صنعت اکنون از نظر ساختاری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود، اما با توجه به تحولات پیش‌گفته، ضرورت بازنگری ساختاری و انتقال تصدی این صنعت به وزارت صمت یک ضرورت انکارنشدنی است. البته نظارت بر محتوای چاپ می‌تواند همچنان برعهده وزارت ارشاد باشد. اهالی صنعت چاپ انتظار دارند در دولت چهاردهم این تغییر ساختاری انجام شود.

 2- اگرچه ماشین‌آلات چاپ کشور بسیار فرسوده است، اما فعالان این صنعت موفق شده‌اند با همین امکانات در زمینه صادرات محصولات چاپی تلاش گستردهای داشته باشند. برای نمونه، استان خراسان‌رضوی به عنوان قطب چاپ شرق کشور در سال ۱۴۰۱ معادل هزارمیلیارد تومان صادرات محصولات چاپی به کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و عراق داشته است. با این حال، با توجه به تلاش گسترده همسایگان ایران به ویژه ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای نوسازی تجهیزات چاپی خود، بیم آن می‌رود این بازار نیز از ایران گرفته شود. پیشنهاد می‌شود هرچه سریعتر بسترهای لازم برای نوسازی چاپخانه‌های کشور فراهم شود. فعالان صنعت چاپ برای واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه با کیفیت نیاز به ارز ترجیحی هم ندارند، بلکه با ارز مبادله‌ای یا حتی ارز آزاد می‌توانند تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنند. مطالبه آنها حذف موانع بروکراسی و اداری و مقررات‌زدایی در این زمینه است تا خود برای نوسازی چاپخانه‌ها اقدام کنند. متأسفانه در جریان فساد چای دبش حدود1/4میلیارد دلار سهمیه ارزی برای واردات تجهیزات چاپی به یک شرکت غیرتخصصی چاپ اختصاص یافت که با این میزان ارز امکان نوسازی حداقل پانصد چاپخانه کشور با افزودن حداقل یک ماشین چاپ مدرن فراهم بود، اما این فرصت از اهالی چاپ دریغ شد. از این رو انتظار می‌رود در دولت جدید به توزیع ارز رانتی پایان داده شود و با رعایت ملاحظات لازم و تدابیر بایسته برای پیشگیری از جهش قیمت‌ها و تورم نسبت به تک نرخی شدن ارز تصمیم لازم گرفته شود.

3- در سال‌های اخیر تأکید زیادی بر خودکفایی مواد اولیه صنعت چاپ مانند کاغذ، مرکب و… بوده است و کارخانجاتی با حمایت‌های فراوان تأسیس شده‌اند، اما با توجه به پیچیدگی این صنعت هنوز تولیدات داخلی از نظر کیفیت و قیمت با تولیدات خارجی فاصله جدی دارند. انتظار می‌رود همزمان با حمایت از صنایع داخلی تولید کاغذ، مرکب، زینک و،… زمینه‌های واردات مواد اولیه با کیفیت نیز فراهم شود تا با رشد کیفی محصولات چاپی از بازارهای جهانی و منطقه‌ای حذف نشویم. اهالی صنعت چاپ با تبریک انتخاب شایسته دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ایران اسلامی تلاش می‌کنند به عنوان فعالان این «صنعت پیشران» دولت چهاردهم را در دستیابی به اهداف خود برای پیشرفت و آبادانی کشور با همه توان یاری کنند.

مدیر

About Author