ششمین جشنواره «تولید ملی و رسانه» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

روشنگری، کارکرد ویژه رسانه‎های اقتصادی

آیین اختتامیه ششمین جشنواره «تولید ملی و رسانه» با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی؛ امیررضا رجبی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی؛ محمدامین بابایی مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ فیروز ابراهیمی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان؛ جعفر فرشچی مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی و جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه رسانه و خبر در محل تالار همایش‌های هتل نوین مشهد برگزار شد.

ارسال ۸۵۷ اثر به دبیرخانه جشنواره

محسن رضوی، مدیر روابط عمومی و دبیر این جشنواره در ابتدا از ارسال ۸۵۷ اثر به دبیرخانه ششمین رویداد «تولید ملی و رسانه» خبر داد و اظهار کرد: از این میان ۴۰۳ اثر راهی بخش مسابقه شدند و در مجموع ۸۲ نفر از ۴۸ رسانه فعال در ۱۱ شهرستان استان با آثار خود در این جشنواره حضور داشتند.

وی افزود: این نیاز به‌صورت جدی وجود دارد که میان فضای رسانه و تولید در کشور هم‌افزایی ایجاد شود؛ در مسیر پیشرفت همه کشور‌های سرآمد صنعتی دنیا نیز این همکاری و هم‌گرایی وجود داشته است و امیدواریم با مشارکت بیشتر اصحاب رسانه، گام‌های مؤثرتری در این مسیر برداشته شود.

«رسانه» و «صنعت» دو مبنای داوری آثار

غلامرضا بنی‌اسدی، استاد پیشکسوت عرصه رسانه و رئیس هیئت‌داوران جشنواره ششم نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: توسعه کامل یک کشور در گرو پیشرفت همه‌جانبه و یک‌پارچه در عرصه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی است؛ فعالان عرصه صنعت، دست‌های توانمند و اراده‌های مستحکم در حوزه تولید و اقتصاد دارند و فعالان عرصه رسانه از قلم‌های پویا و اندیشه‌های پیشرو در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی برخوردارند و اجماع این دو حوزه، نویدبخش فصلی نوین در عرصه رونق تولید است و این جشنواره نیز به‌همین دلیل اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در این جشنواره به‌فراخور تخصص‌محوری، همه ارزش‌هایی که در حوزه رسانه باید مورد توجه قرار گیرد، در دستورکار داوران قرار داشت و نمره‌ای که به آثار اختصاص پیدا کرد، میانگینی از حوزه‌های مختلف برندسازی، صادرات، صنعت و امیدآفرینی بود؛ در جریان داوری آثار، آنچه مورد توجه داوران قرار گرفت این بود که آثار به‌موازات ارزشمندبودن از نظر استاندارد‌های رسانه‌ای، از نظر اقتصادی و صنعتی نیز حائز شرایط برتر و برگزیده باشند.

باید از بروکراسی غلط عبور کرد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم تأکید کرد: در استان خراسان‌رضوی ظرفیت‎های بالایی وجود دارد که حتی خودمان نیز آن‌ها را نمی‌شناسیم؛ از تولید علم در حوزه صنایع دانش‎بنیان گرفته تا مسائل پزشکی و کشاورزی که رسانه باید به این زمینه‎ها توجه کند و این چشم‎انداز‌ها برای مردم تبیین شود.

وی ادامه داد: هیچ کس منکر وجود مشکلات در این عرصه‎ها نیست و ماهیت ساختاری کمیسیون اصل۹۰ نیز آن است که تقریباً از هیچ حوزه غافل نباشد؛ با این حال، این را به‌جرئت می‎گویم که منصفانه نیست تصویر سیاهی از جایگاه امروز ایران اسلامی ارائه شود؛ بسیاری از مشکلات امروز به‌خاطر سوء‎مدیریت‎ها، تحریم‎ها و البته خودزنی‎هایی است که جوانان و بخش خصوصی را سرخورده می‎کند؛ باید از این بروکراسی غلط و چالش‎های داخلی گذر کرد تا پیشرفت برای همه حاصل شود و رسانه تکلیف دارد نورافکن‎ها را بر روی کسانی روشن کند که از خلأ‌های موجود احساس امنیت می‎کنند و خلاف قانون، منافع خود را به‌پیش می‌برند.

مشهدالرضا(ع) نیازمند حمایت فراگیر و ملی

فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه این مراسم با تأکید بر اینکه خراسان‌رضوی از استان‌های پیش‎رو در حوزه رسانه محسوب می‌شود، گفت: در این استان، یک برند تجاری به‌نام روزنامه خراسان با قدمت بیش از یک قرن، قدیمی‌ترین نام تجاری در کشور محسوب می‌شود که فعالیت مستمر و پایدار اقتصادی داشته است.

وی افزود: به‌استناد آخرین آمار سرشماری رسمی، در این استان بیش از ۱۹۵هزار خانواده تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند که بیش از ۶۸۰هزار نفر و حدود ۱۲درصد از جمعیت استان را در بر می‌گیرد؛ بیش از یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار حاشیه‌نشین در مشهد زندگی می‌کنند که این‌ها نیز بیش از ۲۶درصد جمعیت مشهد هستند؛ یک قرائت از این عزیزان آن است که این‌ها نیازمند کمک‌های کلان هستند و قرائت مهم‎تر آن است که به‌نسبت دیگران نقش بسیار کمتری در چرخه تولید دارند.

رئیس خانه صمت خراسان‌رضوی با تأکید بر ضرورت حمایت ملی از مشهدالرضا(ع) خاطرنشان کرد: بار ۹۰درصد از بهداشت و درمان شرق کشور را خراسان‌رضوی برعهده دارد؛ بخش درخور توجهی از جمعیت چندمیلیون‌نفری مهاجران به کشور نیز در این استان و به‌ویژه در مشهد ساکن هستند؛ به‌موازات همه این‌ها، درآمد ثابت استان نیز ثابت می‌کند که این خطه از کشور بر پایه نقش‌آفرینی ملی، نیازمند حمایت‌های ملی و توجه فراگیر است، زیرا امروزه در برخی عرصه‌ها همچون انرژی به روز‌های بدون بازگشت رسیده‌ایم و یک‌بار برای همیشه، اگر دولت بنای حمایت و رونق تولید را دارد، باید بدون تعارف و با همه توان پای‌کار بیاید.

رشد بیش از ۳۰درصدی برای ۴۴ واحد صنعتی

امیررضا رجبی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی نیز در این مراسم با تأکید بر ضرورت حفظ روحیه مطالبه‎گری در اصحاب رسانه گفت: مطالبه‎گری خیلی خوب است؛ این یک استاندارد کتمان‌نشدنی است که باید در رسانه همیشه وجود داشته باشد، اما اصحاب رسانه و قلم باید همیشه مراقب باشند که تولیدکننده و صنعتگر هم‌وطن و ایرانی را در معرض تحقیر قرار ندهند.

وی بیان کرد: برای مثال مدت‎هاست معادن در قالب مزایده واگذار می‌شوند و انعکاس شفاف و کامل این فرایند که برای مردم ثابت کند همه چیز بدون درنظرگرفتن وابستگی‎ها و رانت صورت می‌گیرد، مسئولیت مهمی است که برعهده رسانه‎ها قرار دارد؛ این کار امروزه از طریق سامانه‌های شفاف و هوشمند انجام می‎شود و پرداختن به آن، تصویر دلگرم‎کننده و روشنی را پیش چشم مردم قرار می‎دهد.

مدیرکل صمت استان با بیان اینکه ۴۴ واحد صنعتی در سال جاری شاهد رشد بیش از ۳۰درصدی در تولید و صادرات بوده‌اند، تصریح کرد: رشد تولید به‌صورت پیوسته در جریان است، اما رینگ‎سازی با ۸۷درصد، پارچه‌های مخمل و رومبلی با ۳۰۰درصد، صنایع دارویی با ۴۵درصد، شیشه‎های نشکن با ۷۰درصد و تجهیزات الکترونیکی با ۹۰درصد از جمله صنایع پویا و فعال استان هستند که این آمار ثابت می‎کند چرخه تولید معطل حمایت‎های دولتی نیست.

صنایع ایران، جوان و خوش‌آتیه هستند

احسان خانه‌آباد، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه امام‌رضا(ع) نیز در این همایش با بیان اینکه تلاش‎های بسیاری برای حمایت از تولید در جریان است تا سد تحریم‎ها شکسته شود، تصریح کرد: تقریباً همه شهرک‌های صنعتی در کشور پس از دفاع‌مقدس و در دهه هفتاد ساخته شده‌اند؛ صنعت این کشور در حالی با رقبای خارجی رقابت می‌کند که سابقه فعالیتش از پنجاه سال فراتر نمی‌رود؛ این نشان‌دهنده استعداد و ظرفیتی است که ثابت می‌کند صنایع ایران، جوان و خوش‌آتیه هستند و اگر مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانند به‌عنوان یک میدان پیشرو و پیشتاز در عرصه جهانی مطرح باشند.

وی تأکید کرد: هیچ کس منکر آن نیست که امروزه مشکلات و موانع بسیاری در مسیر رونق تولید وجود دارد، اما بیشتر شرکت‌های بزرگی که امروزه مدیرانشان در زمره نخبگان اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، چهل سال پیش هرگز وجود نداشته‌اند و با این حال، امروز محصولاتشان حتی در بازار‌های صادراتی خریدار و خواهان دارد؛ این یک حقیقت است که اگر قرار است سد تحریم‎ها شکسته شود، باید با وحدت‌رویه از تولید حمایت کرد.

قدردانی از برگزیدگان

در این مراسم، ضمن تجلیل از امیر روح‎پرور و پرویز روحبخش، دو پیشکسوت عرصه رسانه استان، هیئت داوران ششمین جشنواره «تولید ملی و رسانه» در بخش تیتر اثری را حائز صلاحیت اخذ رتبه اول و دوم ندانست، اما مصطفی قطبی از خبرگزاری ایرنا، حسین کوهزاد از پایگاه خبری توس‌اکو و بهجت موسوی‌مقدم از خبرگزاری تسنیم به‌طور مشترک سوم شدند. در بخش گزارش، الهام مهدی‎زاده از روزنامه شهرآرا مقام سوم، مصطفی قطبی از خبرگزاری ایرنا مقام دوم و مهناز اصغری از روزنامه صبح‌امروز رتبه نخست را به‌دست آوردند. در بخش مصاحبه، محمدرضا سالارمقدم از پایگاه خبری نویدتربت حائز رتبه سوم، طاهره فجرداوودلی از روزنامه قدس حائز رتبه دوم و زهرا شریعتی از روزنامه شهرآرا حائز رتبه نخست شدند. در بخش ویژه با موضوع تولید صادرات‌محور هیچ اثری حائز انتخاب در مقام اول، دوم و سوم نشد و فقط اثر رابعه مقداری از هفته‌نامه خیام‌نامه نیشابور به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد. در بخش سرمقاله، علی پاکبازخسروشاهی از هفته‌نامه نخست حائز رتبه سوم، سعید برند از روزنامه خراسان حائز رتبه دوم و شهرام شیرکوند از هفته‌نامه دنیای‌خودرو تهران حائز رتبه نخست شدند.

همچنین در بخش عکس، محسن رحیمی‌عنبران از باشگاه خبرنگاران جوان حائز مقام سوم، محمد عباس‌نژاد از روزنامه همشهری تهران حائز مقام دوم و وحید بیات از قدس‌آنلاین حائز رتبه نخست شدند. در بخش چندرسانه‌ای و مستند، غلامرضا زوزنی از شهرآرانیوز رتبه دوم و سیدعباس ضیایی‌هاشمیان از فضای مجازی صداوسیمای خراسان‌رضوی رتبه نخست را به‌دست آوردند و هیئت داوران اثری را حائز صلاحیت رتبه سوم ندانست. در بخش چندرسانه‌ای و گزارش خبری، اعظم فریدون‌مقدم و فاطمه سلطانی هر دو از صداوسیمای خراسان‌رضوی حائز رتبه‌های دوم و اول شدند. در بخش چندرسانه‌ای و پادکست، سارا اکبری از رادیوخراسان حائز رتبه دوم شد و هیئت داوران اثری را در مقام اول و سوم اعلام نکرد. در بخش تیتر، عبدالصمد حسینی از هفته‌نامه ثروت شایسته تقدیر، بنیامین یوسف‌زاده از روزنامه شهرآرا حائز رتبه سوم، سعید برند از روزنامه خراسان حائز رتبه دوم و طاهره فجرداوودلی از روزنامه قدس حائز رتبه نخست شدند.

مدیر

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *