صنعت چاپ، شاه‌کلید فروش همه صنایع در بازار

محمدعلی حیدری گفت: امروزه بسته‌بندی محصولات ایرانی با نمونه‌های مشابه اروپایی به‌طرز ملموسی متفاوت است؛ آن‌ها در بسته‌بندی خیلی از ما جلوتر هستند، اما این دانش در بین فعالان ایرانی این صنف وجود دارد و اگر پیش‌نیازهای فنی تأمین شود، می‌توانند طرح‌های به‌مراتب بهتر از نمونه‌های خارجی طراحی و اجرا کنند.
به گزارش فراچاپ، محمدعلی حیدری، فعال پیشکسوت صنعت چاپ خراسان‌رضوی در تشریح علت نام‌گذاری یک روز خاص در تقویم رسمی کشور به‌نام «روز ملی صنعت چاپ» اظهار کرد: اگرچه صنایع فعال و پیشتاز زیادی در کشور فعالیت می‌کنند و از حوزه مواد غذایی گرفته تا پتروشیمی و فولاد، محصولات خود را در مصادیق خاص به‌عنوان یک کالای رقابت‌پذیر در بازارهای جهانی مطرح کرده‌اند، اما در میان همه حوزه‌های صنعتی، چاپ یک صنعت مادر محسوب می‌شود، زیرا از یک بسته بیسکوییت گرفته تا لوازم یدکی مهم خودرو، همه نیازمند بسته‌بندی هستند تا از این طریق بتوان توجه بیشتر خریدار را جلب و به‌تبع آن، سهم بزرگ‌تری از بازار را تصاحب کرد. وی افزود: امروزه در بازار همه محصولات صنعتی، این لیبل و بسته‌بندی است که شناسنامه محصول محسوب می‌شود؛ چه بسیار اقلام و محصولاتی که به‌علت بی‌توجهی تولیدکننده به بسته‌بندی، تجربه تلخی از عرضه به بازار داشته‌اند و چه بسیار اقلامی که حتی با حداقل کیفیت‌های استاندارد اما به‌دلیل بسته‌بندی‌های جذاب و چشم‌نواز، همچنان با اقبال مردم مواجه می‌شوند؛ در این شرایط، از یک بیسکویت گرفته تا تلویزیون خانگی و حتی محصولات فرهنگی، با بسته‌بندی مناسب است که می‌توانند جایگاه بهتری در فروشگاه‌ها داشته باشند و اینجاست که صنعت چاپ به‌عنوان شاه‌کلید فروش همه صنایع مطرح می‌شود.
این فعال پیشکسوت صنعت چاپ خاطرنشان کرد: سال‌ها قبل، کشورهای توسعه‌یافته دنیا همچون انگلستان و آلمان به ضرورت توجه به صنعت بسته‌بندی پی بردند و واحدهای وابسته به کارخانجات را که در انتهای خط تولید به پکیجینگ اکتفا می‌کردند، به‌عنوان کارخانجات بزرگ و مستقل تعریف کردند تا از طراحی جلد تا چینش نهایی محصول را درون خود مدیریت کنند؛ به‌تدریج همه دنیا به این حقیقت پی برد و این صنعت به چین، ترکیه و کشورهای دیگر منتقل شد.
وی ادامه داد: صنعت چاپ همیشه نقش محوری در زندگی انسان‌ها داشته است؛ در گذشته روزنامه‌ها، کتب و تألیفات مکتوب، زمینه اصلی سرگرمی مردم بودند، اما به‌تدریج با گسترش فناوری‌های ارتباطی و دانش‌های نوین، حوزه فعالیت این صنعت به بسته‌بندی همه محصولات بازار تسری یافته است؛ البته هنوز هم بازار نشر از ابتدا تا انتها در انحصار عمل چاپخانه‌داران است و برای مثال، حتی در دانشگاه‌ها نیز استادان و دانشجویان برای اعتباربخشی به پایان‌نامه‌های تحقیقاتی خود نیازمند انواعی از چاپ هستند که استانداردهای دانشگاهی را برآورده کند.

ضرورت احیای ماشین‌آلات فنی صنعت چاپ
حیدری در پاسخ به سؤالی با محوریت مطالبات اصلی چاپخانه‌داران از حاکمیت برای حمایت فنی تصریح کرد: دولت باید به ما برای واردات دستگاه‌های چاپ، وام‌های کم‌بهره و تسهیلات نقدی بدهد؛ این یک حقیقت تلخ است که به‌علت افزایش قیمت ارز، ماشین‌آلات چاپ نیز ازکارافتاده شده‌اند و کار به‌جایی رسیده که امروزه بسته‌بندی محصولات ایرانی با نمونه‌های مشابه اروپایی به‌طرز ملموسی متفاوت است؛ آن‌ها در بسته‌بندی خیلی از ما جلوتر هستند، اما این دانش در بین فعالان ایرانی این صنف وجود دارد که اگر پیش‌نیازهای فنی تأمین شود، بتوانند طرح‌های به‌مراتب بهتر از نمونه‌های خارجی طراحی و اجرا کنند.
وی تأکید کرد: ما اینک دستگاهی در چاپخانه داریم که از سال1980م تا کنون مشغول فعالیت است؛ بهترین برندهای موجود نیز مربوط به سال2005م است و باید اذعان کرد که صدای پیچ‌ومهره‌های صنعت چاپ در ایران درآمده است؛ تفاوت دستگاه‌های موجود در کشور با دستگاه‌های خارجی به‌همان اندازه تفاوت عملکرد صنعتگران حوزه چاپ با رقبای بین‌المللی است و با اینکه ما می‌توانیم بسته‌بندی‌هایی بزنیم که روی دست بسته‌بندی‌های ترک باشد و چاپخانه‌داران خراسان‌رضوی نیز در زمره بهترین‌های ایران هستند، اما این یک واقعیت است که قیمت یک دستگاه مدل سال1385 به‌قیمت 600میلیون تومان، امروزه از 7میلیارد تومان هم فراتر می‌رود و وعده‌های عمل‎نشده دولت به‌علت تحریم‌ها، کار را برای چاپخانه‌داران بسیار دشوار کرده است.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *