صنعت چاپ، دومین صنعت پردرآمد دنیاست

حسینعلی زارع گفت: باید نگاه ویژه به بسته‌بندی محصولات صادراتی داشته باشیم، زیرا حقیقت امروز بازار جهانی این است که شاید بسیاری از محصولات از نظر کیفیت از فراورده‌های صنعت ایران ضعیف‌تر باشند، اما همین بسته‌بندی، به محصول ارزش‌افزوده می‌دهد و مخاطب را وادار می‌کند که فراورده جذاب‌تر را خریداری کند.
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان مازندران در حاشیه بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با فراچاپ از فعالیت 136واحد چاپخانه‌ای در این استان خبر داد و اظهار کرد: مازندران نیز همچون خراسان‌رضوی از رونق ترانزیت و حمل‌ونقل به‌عنوان یک مزیت بزرگ تجاری برای واحدهای صنعتی بهره‌مند است؛ به این معنا که در استان ما نیز ظرفیت ویژه‌ای در بخش حمل‌ونقل وجود دارد که باعث شده است امکان تعامل واحدهای صنعتی مازندران با دیگر استان‌های کشور تا حد زیادی سهل و فراهم باشد.
وی افزود: مازندران از جهات مختلفی حائز ظرفیت‌های ویژه برای فعالیت‌های چاپی است؛ از جمله کارخانجات بزرگ تولید کاغذ که متأسفانه محصولات آن‌ها بدون اینکه مزیتی برای هم‌استانی‌ها داشته باشد، سهم وزارت ارشاد بوده است؛ برای درک بهتر این چالش، همین بس که بزرگ‌ترین کارخانه چوب و کاغذ کشور در استان ما با ظرفیت تولید 175هزار تُن کاغذ در سال، کاغذ مورد نیاز برای همه کتب تحصیلی دانش‌آموزان ایران را تأمین می‌کند.

بسته‌بندی، عامل ارتقای ارزش افزوده
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان مازندران با بیان اینکه صنعت چاپ جزو پنج صنعت برتر دنیا از نظر کارکرد و صنعت دوم دنیا از نظر درآمد و گردش مالی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌همین دلیل است که می‌گوییم حمایت از این صنعت به‌نفع همه خواهد بود، زیرا بسته‌بندی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در بازاریابی محصول و فراورده صنعت چاپ محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: باید نگاه ویژه به بسته‌بندی محصولات صادراتی داشته باشیم، زیرا حقیقت امروز بازار جهانی این است که شاید بسیاری از محصولات از نظر کیفیت از فراورده‌های صنعت ایران ضعیف‌تر باشند، اما همین بسته‌بندی به محصول ارزش‌افزوده می‌دهد و مخاطب را وادار می‌کند که فراورده جذاب‌تر را خریداری کند. زارع تصریح کرد: شنیده‌ام بعضی‌ها می‌گویند صنعت چاپ با گسترش دانش‌های نوین و فناوری‌های ارتباطی جدید رو به‌زوال دارد؛ هرگز این‌گونه نیست؛ این زوال نیست، بلکه تغییر رویکرد است؛ چاپ به‌جای تمرکز بر حوزه کتاب و روزنامه، بر بسته‌بندی توجه پیدا کرده و این به‌دنبال آن اتفاق می‌افتد که در پنج سال اخیر شاهد منتشرنشدن گردش مالی حوزه چاپ کتاب و روزنامه هستیم، درحالی‌که تا دو دهه قبل از آن، این بازار نیز در زمره پردرآمدها محسوب می‌شد؛ به‌نظر من، این هوش چاپخانه‌داران و انعطاف‌پذیری این صنعت را نشان می‌دهد که برعکس می‌تواند به‌عنوان یک برگ برنده و مزیت محسوب شود.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *