علی ظریف گفت: هرچه زمان میگذرد، حرفه چاپ بیشتر بهسمت زیرساختهای صنعتی و تولید بزرگمقیاس گرایش پیدا میکند و در این شرایط، نیاز است که دانش صنعتی هم در بین بدنه کارگران و فعالان میدانی این حوزه تقویت شود.
علی ظریف، مدرس و پژوهشگر رشته چاپ در حاشیه بیستوسومین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسانرضوی در گفتوگو با فراچاپ، با تأکید بر ضرورت تقویت دانش کاربردی و توسعه علوم هنرستانی در عرصه چاپ اظهار کرد: به یک سؤال باید دقت کنیم پیش از اینکه بهدنبال پاسخش باشیم؛ آیا ما در مهارتهای فنی همچون چاپ، پایه علمی را بهعنوان یک معیار اجتنابناپذیر میدانیم؟ این خودش یک چالش مهم است، زیرا اساس انتقال دانش در این عرصه تاکنون استادوشاگردی بوده و جوانترها هرچه از کار چاپ فراگرفتهاند، براساس توصیه و تأکیدی بوده است که استادکاران و پیشکسوتان داشتهاند و اصل این مطلب در حالی است که دنیای چاپ امروزه به ایجاد رشتههای تخصصی، دقیق و جزئی در سطح هنرستان و دانشگاه تمایل دارد.
وی افزود: حقیقت این است که هرچه زمان میگذرد، این حرفه بیشتر بهسمت زیرساختهای صنعتی و تولید بزرگمقیاس گرایش پیدا میکند و در این شرایط، نیاز است که دانش صنعتی هم در بین بدنه کارگران و فعالان میدانی این حوزه تقویت شود؛ اینجاست که ضعفها و کمبودهای ما خودش را نشان میدهد.
مهارت افزایی کارگران در گرو آگاهسازی مدیران
این مدرس و پژوهشگر رشته چاپ در پاسخ به این سؤال که برای مهارتافزایی کارگران صنعت چاپ چه باید کرد، گفت: نظر بنده شاید متفاوت با نظر دیگر همکاران و فعالان این عرصه باشد، اما واقعیت این است که برای مهارتافزایی در بدنه کارگران باید زیرساختهای لازم برای تربیت مدیران باسواد، باتجربه و آگاه را ایجاد کرد؛ حل این مشکل از گذرگاه ایجاد یک بینش جدید در بین مدیران و چاپخانهداران عبور میکند تا شرایطی ایجاد شود که دیگر هیچ مدیری از سوادآموزی و مهارتافزایی کارگر خود بهبهانه احساس خطر از مطالبه حقوق و مزایای ویژه جلوگیری نکند.
وی ادامه داد: مدیر وقتی فکور و اندیشمند باشد، دانش مدیریت را میداند و با استفاده از این دانش، توسعه توانمندی نیروها را در دستورکار قرار میدهد؛ بینش عالی مدیریتی سوادآموزی را هزینه نمیداند و سرانجام شرایطی را رقم میزند که رقابت برای کسب مهارت در میان کارگران، سود نهایی او را در پی داشته باشد؛ بههمین دلیل است که اعتقاد من از اساس این است که نخستین مانع در برابر سوادآموزی و مهارتافزایی کارگران، مدیران ناآگاه با سلیقه مدیریتی سنتی هستند.
ظریف با بیان اینکه فرایند چاپ از اساس یک مأموریت حاکمیتی محسوب میشود، تصریح کرد: البته این را هم بگویم که ایجاد ذهنیت صحیح در مدیران بهتنهایی کافی نیست و آموزش بهعنوان یک مأموریت دولتی، تکلیفی بر دوش حاکمیت است؛ از وزارت ارشاد گرفته تا صمتیها همه در این حوزه مسئولیت دارند؛ همکاران من و چاپخانهداران سختکوش سراسر ایران اسلامی نیز همه باید آگاه باشند که ما در این صنعت ذینفع هستیم و باید با همه توان برای بقای خود تلاش کنیم؛ آینده این صنعت در گرو مهارتافزایی کارگران است تا نفع نهایی آن متوجه کلیت صنعت چاپ باشد.