گزارش آیین بزرگداشت 11 شهریورماه، روز ملی صنعت چاپ در تهران

11 شهریورماه، روز بزرگداشت صنعتگرانی است که شاید نامشان در گرفتاری های مربوط به کمبود کاغذ، قطعات،ملزومات و البته رکود حاکم بر بازار کمتر به گوش برسد اما حقیقت این است که ردپای آشکار فعالیت خستگی ناپذیرشان از کتابی که در دست داریم تا بسته بندی محصولی که خریداری می کنیم، به وضوح به چشم می آید. چاپخانه داران همان قشر فرهیخته و سختکوشی هستند که حتی در شرایط کنونی با سخت ترین چالش های موجود هم دست از کارآفرینی برنمی دارند و با دل های روشن به نور باور و توکل، در مسیر حمایت از تولید ملی و کارگر ایرانی گام برمی دارند. به همین مناسبت، تالار همایش های هتل اسپیناس پالاس تهران در روز 11 شهریورماه میزبان برگزاری یک آیین رسمی برای تجلیل از فعالان این عرصه و گرامیداشت این روز مهم بود. در این رویداد که با شعار «ضرب آهنگ چاپ، قلب تپنده صنعت» برگزار شد، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مونا ابرو فراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد، مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران، روسای اتحادیه های صنفی از استان های سراسر کشور و جمع کثیری از مدیران، پیشکسوتان، کارآفرینان، کارگران و فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی حضور داشتند.

پیام وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی
در ابتدای این مراسم پیام دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی قرائت شد .دکتر اسماعیلی در این پیام گفت :صنعت چاپ نقشی حیاتی در رشد تولید و ارزش افزوده صنایع غیر نفتی بر عهده دارد،به گونه ای که پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر آن سبب ارتقای کیفیت و افزایش بهره مندی از میراث مکتوب کشور برایب باز سپاری به نسل آینده خواهد شد.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ضمن گرامیداشت 11 شهریور روز ملی صنعت چاپ افزود:این روز را به اهالی متخصص ،پرتلاش ،فهیم و فرهیخته این صنعت کلیدی کشور تبریک وتهنیت عرض می کنم وامیدوارم با تقویت حمایت ها و تامین زیرساخت های لازم برای توسعه ،بیش از گذشته شاهدپویایی و بالندگی صنعت فرهنگی و دیرینه چاپ در میهن عزیزمان باشیم.

وزارت صمت ، حامی صنعت چاپ
پس از ارائه گزارش عملکرد اتحادیه چاپخانه‌داران به روایت تصویر، مونا ابرو فراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت گفت: واقعیت این است که چه چاپ صنعت دیده شود چه نشود مجموعه‌ای با تراز مالی ۸۰۰ میلیارد دلار در جهان یک‌تنه با صنعت توریست و خودرو برخورد می‌کند. چاپ صنعتی بزرگی است که باید برای آن برنامه‌ریزی و کار کرد. فارغ از اینکه تصدی‌گری این صنعت با چه کسی است، همه باید با هم همکاری و کمک کنیم؛ چراکه چاپ صنعت پایه، پیشران و اثرگذار در حوزه ارزش افزود و صادرات و روشی برای مثبت کردن تراز تجاری است‌.
ابروفراخ ادامه داد: ما در مورد صنعتی صحبت می‌کنیم که فناوری و نوآوری بیش از صنایع دیگر روی آن اثرگذار است اما به این معنی نیست که استراتژی‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی را صرفاً بر روی این بگذاریم که از سرمایه‌بر بودن این صنعت خارج شویم و به یک صنعت صرفاً کاربر برسیم چون معتقدم آنچه این صنعت را در کشورمان پایدار می‌کند، سرمایه منابع انسانی است. جمع تجربه و دانش پیشکسوتان و جوانان این صنعت بسیار گران‌بها است. ضمن اینکه اگرچه این صنعت به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است اما بازهم هنر در آن حرف نخست را می‌زند. یعنی اگر قرار باشد یک‌پایه آن نیروی متخصص و دانش فنی باشد، پایه دیگر هم هنری است که در دستان زنان و مردان فعال در این صنعت است.
وی با بیان اینکه ما امروز در حال تدوین یک برنامه راهبردی در حوزه صنعت ازجمله صنعت چاپ هستیم. کارگروه‌هایی هم در این زمینه تشکیل شده است که به‌زودی به تصویب می‌رسد، بیان داشت: برای رسیدن به صنعت فناور و نوآور هیچ تفاوتی به لحاظ ارائه خدمات بین واحدهای صنفی و صنعتی نیست. از این نظر وزارت صمت حمایت خود از چاپخانه‌داران در سراسر کشور را اعلام می‌کند. یکی از اقدامات وزارت صمت انتخاب یک صنعتگر نمونه از حوزه چاپ است. قطعاً در سال‌های آینده نیز این کرسی حفظ خواهد شد. همچنین ما، درهای حوزه سرمایه‌گذاری در این صنعت را باز کردیم.
وی همچنین در ادامه از برگزاری نشست‌های تخصصی در قالب کارگروه‌های چاپ خبر داد که در حوزه‌های مختلفی چون تجاری کردن کارهای چاپی به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند.

پیشکسوتان، زمینه ساز بالندگی صنعت چاپ
مجید‌رضا اسماعیل‌زاده عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ به نمایندگی از اتحادیه چاپخانه‌داران و اعضای شورای سیاست‌گذاری روز ملی صنعت چاپ ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: چاپ، صنعتی است که تنها پیشه و کسب‌وکار ما محسوب نمی‌شود. بلکه با اختراع آن در قرن چهارده میلادی توسط گوتنبرگ یکی از مهم‌ترین تحولات تاریخ بشری تا به امروز به‌واسطه آن رقم خورده است. از طرف ریاست و اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، اتحادیه‌های استانی و اتحادیه‌های همگن روز ملی صنعت چاپ کشور را خدمت خانواده بزرگ و زحمتکش این صنعت و حضار گرامی تبریک عرض می‌کنم.
وی ادامه داد: تردیدی نیست که دستاورد فعلی، بر خواسته از تلاش‌های پیشکسوتانی است که با درمیان گذاشتن جان، مال و تخصص خود موجبات بالندگی این صنعت را فراهم کرده‌اند. این گردهمایی، خود نتیجه زحمات بدون چشم‌داشت کسانی است که در این زمینه به‌درستی و در هنگام لازم، جان‌فشانی کرده‌اند. امیدواریم این ضیافت موجب پیوند بیشتر چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، صحافان؛ صنعتگران، مدیران دولتی، بخش‌های حمایتی، رسانه‌ها، جامعه مصرف‌کنندگان و همه خانواده بزرگ صنعت چاپ شود.

ضرورت تعریف تفکر استراتژیک در لایه های مدیریتی
در ادامه مراسم آئین بزرگداشت روز ملی صنعت‌ چاپ مجید خادمی از اعضای شورای سیاست‌گذاری مراسم گفت: با اهدای شناسنامه در زمان تولد از سوی چاپ، زندگی آغاز و هویتمان شکل می‌گیرد، از ویترین فروشگاه‌ها و قفسه داروخانه‌ها تا تک‌تک خانه‌ها، ادارات و شرکت‌ها، ردپای پرمعنای چاپ و بسته‌بندی بی‌هیاهو اما اثرگذار هویدا است. چاپ همچون مسیحا به ایده‌ها جان می‌بخشد. این است مفهوم ضرباهنگ چاپ که چون قلب تپنده، بیانگر نبض صنعت است.
وی بزرگ‌ترین چالش صنعت چاپ را نبود تفکر استراتژیک در لایه‌های مختلف مدیران، برنامه ریزان، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، تشکل‌ها و فعالان صنفی و صنعتی برشمرد و بیان داشت: استراتژیک بودن صنعت چاپ یک انتخاب نیست، بلکه واقعیتی حقیقی، حتمی و قطعی است. نقش بی‌بدیل چاپ و بسته‌بندی در صادرات، پیشبرد اهداف بازاریابی و فروش، برندینگ، بهداشت و سلامت، امنیت و حفاظت از محصولات، مهندسی قیمت تمام شده و حتی فراتر از این‌ها در نفوذ استراتژیک در کشورها و فرهنگ‌های مختلف اثبات شده است. اما آیا از ظرفیت‌های ذاتی این صنعت به‌خوبی بهره‌برداری می‌شود؟ آیا موقعیت استراتژیک کشورمان تناسبی با نوع تفکر و عملکردمان در این حوزه دارد؟ نسبت سیاست‌های مختلف کشور با این صنعت چیست؟ تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک چه مفهوم و کاربردی دارد.
خادمی ادامه داد: هدف‌گذاری اولین و ابتدایی‌ترین گام ما در هر مسیری است. پس تعیین اهداف در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، مسیر و چشم‌انداز مشخصی برای ما ایجاد می‌کند. حلقه‌های مفقوده‌ای به نام زنجیره ارزش و زنجیره تأمین در کنار نبود تعریف مشترک و فراگیر از چاپ و بسته‌بندی، از چالش‌های اولیه و راهبردی این صنعت است.
وی اظهار داشت: نگاه شعاری به آموزش، عدم توجه به مباحثی

چون گیمیفیکشن، دیجیتال مارکتینگ، بلاکچین، هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های جدید مثل چاپ دیجیتال و چاپ سه‌بعدی از دیگر چالش‌ها است.
خادمی در ادامه نبود آمار و اطلاعات به‌روز و مستند برای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری، سرگردانی در تولی گری این صنعت، نبود ابزار سنجش کمی و کیفی برای اندازه‌گیری عمل به وظایف، غایب بودن صنعت چاپ در برنامه‌های کلان کشور، دست‌اندازهای متنوع و عجیب‌وغریب در گمرک، اداره مالیات مخصوصاً سازمان تأمین اجتماعی، بانک مرکزی و بروکراسی‌های سرسام‌آور در سازمان‌های مختلف حکومتی، نبود تسهیلات هوشمند بانکی و مالی با توجه به نیازهای واقعی این صنعت، نبود برنامه یکپارچه و استراتژیک در بخش خصوصی و تشکل‌ها و وجود چندصدایی به‌جای هم‌صدایی و فاصله بین تحولات فنّاورانه در دنیا با امکانات و زیرساخت‌های داخلی را عوامل تأثیرگذار در نابسامانی صنعت چاپ برشمرد.
امیدها و فرصت‌ها موضوع بخش دیگری از سخنان خادمی بود. وی در این رابطه بیان داشت: صنعت، تولید و ارزش‌آفرینی منتظر حمایت‌ها نمی‌ماند چراکه ناچار است برای حیات و بقای خود سرسختانه تلاش کرده و روبه‌جلو حرکت کند. اولین و مهم‌ترین موضوع، امید به حضور جوانان است که با تفکر به‌روز و کارآمد می‌توانند موجب تحول و توسعه شوند. از سوی دیگر تحول در جهان، حرکتی روبه‌جلو و توقف‌ناپذیر دارد و کشور ما هم هرچند دیر اما مجبور به پذیرفتن تحولات خواهد بود. هنوز از پتانسیل‌هایی واقعی این صنعت بهره‌برداری نشده است. بررسی نقش این صنعت در صادرات و همچنین حوزه‌های بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر و تولید ظروف بسته‌بندی، نشان می‌دهد فرصت‌های مناسب و قابل‌توجهی در حوزه صادرات وجود دارد که با سرمایه‌گذاری‌های جدید به‌ویژه حمایت در حوزه تأمین مالی و تسهیل مراودات و رفع بروکراسی‌های مختلف، امکان جهش چشمگیر را دارد.
تعامل با وزارت صمت و تشکیل کارگروه‌های مشترک برای بررسی و راهکارهای بهبود و توسعه صنعت چاپ، پیگیری و تعامل با شرکت شهرک‌های صنعتی تهران برای تأسیس شهرک چاپ در چند شهرک صنعتی مهم استان تهران، پیگیری برای بهره‌مندی واحدهای صنفی از تسهیلات بانکی همانند واحدهای صنعتی دیگر، کسب مقام‌های برتر و جوایز ملی در عرصه‌های مختلف، توسط فعالان این صنعت، حضور چشمگیر فعالان این صنعت در هیئت‌رئیسه اتاق‌های بازرگانی و اتاق اصناف، نقش‌آفرینی بخش خصوصی به‌ویژه اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در برگزاری رویدادهای مختلف از ‌جمله گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ، برگزاری و اجرای بزرگ‌ترین پروژه چهره‌های ماندگار برای اولین بار در صنعت چاپ ایران ازجمله اقداماتی است که خادمی به آن‌ها اشاره کرد.
وی در پایان در رابطه با راهکارهای برون‌رفت از مشکلات پیشنهاد‌هایی را ازجمله ارتباط دوسویه صنعت چاپ با صنایع دیگر را ارائه کرد تا به این شکل صنعت چاپ با رشد و پیشرفت صنایع کارآمد و به‌روز شود. همچنین شناخت کامل از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فعلی صنعت چاپ به‌منظور شناسایی ضعف و نیازها، ری برندینگ صنعت چاپ و بسته‌بندی در جهت رشد و توسعه از سوی حاکمان و مسئولان، ادغام اتحادیه‌های صنفی و تأسیس یک تشکل یا شورای کشوری، به‌روزرسانی قوانین و مقررات فعلی و تصویب قوانین جدید، آموزش کارشناسان در سازمان‌های دولتی و خصوصی، داده محوری و ثبت اطلاعات مختلف، نگاه استراتژیک به توسعه منابع انسانی و به‌روزرسانی ماشین‌آلات صنعت از دیگر پیشنهادات خادمی به‌منظور توسعه صنعت چاپ بود.

ایستاده به احترام چاپخانه داران
در ادامه آئین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ از برگزیدگان صنعت چاپ در بخش کارکنان و کارگران تجلیل شد. جمشید قشلاقی به‌پاس 44 سال خدمت در اتحادیه چاپخانه‌داران، جمیله فاتح، اپراتور برگزیده واحد چاپی، چاپخانه تیراژه تبریز، محمد ملک، مدیر برگزیده واحد چاپی چاپخانه نقش الماس، میثم زارع کار، مدیر برگزیده و محمد ایمانی، اپراتور برگزیده واحد چاپی، چاپخانه پویا هنر نوین، ابراهیم فلاح، اپراتور برگزیده واحد چاپی، چاپخانه کیان چاپ فاروج، شهرام قربانی، اپراتور برگزیده واحد چاپی، چاپخانه حمید متواضع از ابیانه، علی صبوری مدیر برگزیده وبهرام رئوفیان اپراتور برگزیده چاپخانه تک نگار قرن امروز، سعید جلیلیان مدیر برگزیده وجواد احمدیان،مدیر برگزیده چاپخانه فرارنگ آریا و امیر مهری، مدیر برگزیده چاپخانه اندیشه برتر موردتقدیر قرار گرفتند.
همچنین سعید حاجیلو از مجتمع چاپ نقش الماس به عنوان سرمایه‌گذار برگزیده، مهرداد نباتچیان از صنایع چاپ آسان قزوین به عنوان واحد صنعتی نمونه در تولید انواع لیبل، جعبه و کارتن، سعید شکوهی کتابچی از چاپ اندیشه برتر به عنوان اشتغال آفرین برگزیده، محمود پیشعلی از چاپ فرارنگ آریا برای خلاقیت و نوآوری در چاپ و بسته‌بندی، مجید خادمی مزده از شرکت پویا هنر نوین برای خلاقیت و نوآوری در مدیریت صنعت چاپ، حمید صفری از شرکت چاپ صفر تا صد به عنوان برگزیده خدمات پس از چاپ، مجید‌رضا اسماعیل‌زاده از کیان چاپ فاروج برای نوآوری در بسته‌بندی جعبه‌های آرایشی و بهداشتی، محمود ذوالفقاری از مجتمع چاپ خجستگان به عنوان واحد برگزیده چاپ اوراق امنیتی، امیر هومن محمدی از مجتمع چاپ هودیس پارس برای نوآوری در جعبه‌های دارویی، حسین احمدی از صنایع چاپ مادرول به عنوان تامین‌کننده برگزیده محصولات چاپ لیبل، امراله فرهادی به عنوان طراح تأثیرگذار در آموزش گرافیک، بیژن جناب به عنوان طراح پیشکسوت تأثیرگذار در صنعت چاپ، محمدحسین شهامت پور به عنوان طراح برگزیده تأثیرگذار در صنعت چاپ، علی مخزن به‌پاس بسته‌بندی نوآورانه چای کیسه‌ای، مهدی کاظمی مهیاری از مجتمع چاپ آرمه نقش مهیار به عنوان مرکز برگزیده چاپ اوراق بانکی و بیمه‌ای، سید هاشم احمدی شرکت افق قطعات آسیا به عنوان تامین‌کننده برگزیده قطعات ماشین‌آلات چاپ، امیر شهلائی مقدم به عنوان چهره موثر و حامی صنف در هیئت حل اختلاف مالیات، غلامرضا بکائی به عنوان تعمیرکار برگزیده چاپ، دکتر سعید رستگار به عنوان شرکت برگزیده دانش‌بنیان، محمد کیامرثی از ماشین‌سازی کیامرثی به عنوان سازنده برگزیده ماشین‌آلات چاپ، عباسعلی کریمی بنیان‌گذار قالب‌سازی ابتکار به عنوان قالب‌سازی برگزیده، مصطفی پورشب از شرکت اهورا برتر شگفت به عنوان واردکننده برگزیده ماشین‌آلات چاپ، علی شریفی مدرس رشته چاپ و نشر دانشگاه جامع علمی و کاربردی برنده جایزه علمی درویش، محمد هوشنگ‌نژاد از شرکت چاپ مدیا برای چاپ دیجیتال برگزیده، ابوالفضل ساداتی از شرکت صنایع نئون پرس به عنوان سرمایه‌گذار و توسعه‌دهنده صنف تابلوساز، استاد احمد اعلمی از تابلوسازی نقش‌آفرین به عنوان خوشنویس و نقاش در حوزه تابلوسازی، بهنام نجفی به عنوان مدیر برتر کارگروه تابلوسازی، محمدرضا نجفی از شرکت کارینا پارس به عنوان بازرگان برگزیده مواد اولیه صنعت چاپ، مصطفی ابراهیمی به عنوان جوان نوآور در تابلوسازی، علی و رضا حدیدی از سررسید آزاده به عنوان تولیدکننده برگزیده سررسید و در بخش استان ها، مجید رضا مشرقی به عنوان برگزیده چاپ استان خراسان رضوی شناخته شدند.
در پایان این مراسم از پیشکسوتان برگزیده روز ملی صنعت چاپ، اسکندر خمسه پور به پاس یک‌عمر پیشتاز در خلاقیت و ابتکار، داوود شایسته خصلت به پاس یک‌عمر تلاش بی‌دریغ و فراگیر در خوش‌نامی، خسرو بشارت از چاپ کوروش به عنوان پیشکسوت صنعت چاپ، جعفر ناصح جاهد به عنوان پیشکسوت در حوزه پیش از چاپ، اسداله فرجی به عنوان پیشکسوت تابلوسازی، رامین عابدینی به عنوان پیشکسوت صحافی و حمید سلیمانی به عنوان رئیس برگزیده اتحادیه‌های چاپ کشور تجلیل شد.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *