تسهیلات مختلف برای بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت چاپ و بسته بندی

به گزارش فراچاپ، در اختلاف نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نظارت بر صنعت چاپ ، حقیقت این است که قربانی آن جز فعالان این حوزه نبوده‌اند. همه آن‌هایی که ماحصل کارشان چه در بخش چاپ و بسته‌بندی و چه در حوزه انتشارات در خدمت سایر ارکان جامعه است و از اقتصاد تا فرهنگ را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بر همین اساس و با هدف مرور وضعیت فعلی و چشم‌انداز پیش رو، بادکتر امیررضا رجبی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت فعلی صنعت چاپ استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای اینکه شناخت مطلوب و درک مناسبی از وضعیت صنعت چاپ استان داشته باشیم، باید بیش از این به ظرفیت‌های استان توجه داشته باشیم. استان مرزی ما با ظرفیت زائرپذیری بالای خود در هر سال، میزبان هزاران دلداده‌ای است که به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند و در این شرایط، صنعت بسته‎بندی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش تولید، بازاریابی و فروش داشته باشد و این یکی از مظاهر اهمیت صنعت چاپ خراسان رضوی است. در حال حاضر هم بیش از 300 واحد فعال صنعتی و صنفی دارنده پروانه بهره‌برداری صنعتی و پروانه کسب در زمینه چاپ با حدود 6000 نفر اشتغال مشغول به کار هستند که از این تعداد، 30 واحد دارنده پروانه صنعتی با سرمایه‌گذاری برآوردی در حدود 20 هزار میلیارد ریال و با اشتغال حدود 1000 نفر در حال فعالیت هستند.
اختصاص زمینی در حدود 15 هکتار (8.2 هکتار زمین صنعتی) در یکی از بهترین شهرک‎های صنعتی استان یعنی شهرک صنعتی توس هم با 159 قطعه قابل‌واگذاری به این صنعت و کمک به توسعه واحدهای صنفی مستقر در شهر و تجمع این واحدها در یک محل نشان از توجه ویژه‌ای است که به حوزه چاپ و بسته‌بندی استان شده و 28 واحد از 96 واحدی که در این اراضی مستقر هستند، به مرحله بهره‌برداری و تولید رسیده‌اند.

البته که حمایت‌ها حقیقت دارند اما هم‌چنین نمی‌توان منکر چالش‌های موجود شد. از جمله در حوزه بروکراسی اداری و در یک نمونه، موضوع سه‎گانه بودن مجوز چاپخانه از ارشاد، صمت و اتاق اصناف که روند اخذ مجوز و در یک کلام، مسیر تولید را دشوار می‌کند. نظر شما چیست؟

ببینید در این باره مشکلاتی که مطرح می‌شود، واقعیت دارد و هیچ مسئولی به این گلایه‌ها بی‌اعتنایی نخواهد داشت اما یک موضوع دیگر هم این است که به خاطر حساسیت بالای محصولات صنعت چاپ از نظر مسائل فرهنگی و البته طیف وسیع و متنوعی از تولیدات این عرصه، این ضرورت وجود دارد که نظارت‌های بیشتری بر محصولات خروجی وجود داشته باشد. همین موضوع هم کار را به جایی رسانده که برخی فرآیندها در حوزه اخذ مجوز زمان‎بر باشند. این یک مسئله طبیعی است که باید از جنبه‌های مختلف به آن نگاه کرد.
البته این یک حقیقت قطعی است که نظارت دقیق در حوزه محصولات فرهنگی ضرورت پیدا می‌کند و در آن بخش از صنعت چاپ که به حوزه تولید و بسته‌بندی برمی‌گردد، می‌توان با کوتاه کردن مسیر امور اداری، جان تازه‌ای به کالبد تولید بخشید. به همین دلیل است که در طرح جدید اداره کل صمت استان تلاش می‌شود تا با توجه به کدهای آیسیک و جداسازی محصولات فرهنگی از حوزه بسته‌بندی، این حوزه را از حیطه نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا و رویکرد نظارت تجاری و صنعتی را بر آن حاکم کرد.

مسئله فرسوده بودن تجهیزات چاپ هم یکی از معضلات چاپخانه‌داران استان است که می‌توان سرنخ آن را از صمتی‎ها گرفت. آیا برنامه‌ای برای بازسازی و نوسازی تجهیزات چاپی وجود دارد؟

برای بازسازی و نوسازی صنایع مختلف تسهیلات مختلفی از سوی بانک‌ها ارائه می‌شود که چاپخانه‌داران خراسان رضوی می‌توانند از آن استفاده کنند. مسائلی از قبیل تسهیلات ویژه رونق تولید، تبصره 18 کمک‌های فنی اعتباری و طرح تام که اخیراً واحدهای صنعتی بسیاری از آن‌ها استفاده کرده‌اند. علاوه بر این هم صندوق ضمانت صنایع کوچک پای‌کار است تا با محوریت واحدهای کوچک صنفی با تعداد کارگر کمتر از 50 نفر را موردحمایت و پشتیبانی ویژه قرار دهد.

به طور خاص متمرکز بر تسهیلات بلندمدت هستیم. تسهیلات ویژه‌ای که بتواند در قالب وام‌های طولانی‌مدت و بدون پرداخت مرحله‎ای، چاپخانه‌داران را برای خرید تجهیزات موردنیاز خود یاری دهد. در این باره حمایتی انجام شده است؟

این تسهیلات از جمله مصادیق خاص وام‌های حمایت از تولید است که نه‌فقط برای فعالان صنعت چاپ بلکه همه واحدهای صنعتی می‌توانند برای آن درخواست بدهند و وزارتخانه متبوع مکلف است تا طبق قانون به این درخواست‌ها رسیدگی کند. در حوزه صنایع فعال هم استثنایی وجود ندارد و با توجه به اینکه قانون، وزارت صمت را متولی این حوزه شناخته، هرکس در عرصه صنایع چاپ و بسته‌بندی نیاز به تسهیلات ویژه و حمایت‌های مالی خاص است، می‌تواند بنا بر دستورالعمل‌های ابلاغی، درخواست خود را مطرح کند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *