چاپ دیجیتال؛ انقلاب درصنعت چاپ

گزارش فراچاپ از نمایشگاه ایفپکس 2

Modern printing press produces multi colored printouts accurately generated by artificial intelligence

به گزارش فراچاپ، آیین اختتامیه نمایشگاه ایفپکس ۲ با حضور علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود نام‌آور مدیرعامل گروه صنعتی بازرگانی آلتین نام‌آور، رضا نورایی کارشناس و مشاور صنعت چاپ، جلال ذکایی رئیس نمایشگاه چاپ دیجیتال ایران، بابک عابدین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی، محسن شمس نماینده دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان این عرصه برگزار شد. معرفی غرفه‌های برتر، تجلیل از برگزیدگان و البته پیشکسوتان صنعت چاپ و بسته‌بندی از محورهای این مراسم بود.
این نمایشگاه پس از چهار روز فعالیت، روز جمعه 23 تیرماه در شرایطی به کار خود پایان داد که بر اساس نظر بازدیدکنندگان و غرفه‌داران، غرفه‌های «کاردو کارتن بوکان» و «چن‌مینگ»، حائز عنوان برترین غرفه داخلی و برترین غرفه خارجی شدند.
ضرورت تجدیدنظر در قوانین صنعت چاپ
علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، با تأکید بر اینکه چاپ دیجیتال نیز جزئی از صنعت چاپ است و به‌جای مرزبندی‌های غیرعقلانی باید این حوزه ساماندهی شود، گفت: اصل و محور امور در این باره آن است که قوانین و آیین‌نامه‌های موجود براساس اقتضای امروز صنعت چاپ مورد بازبینی قرار بگیرند زیرا قوانینی هم که امروز وجود دارند و در بخش‌های با الزامات چاپ دیجیتال منطبق نیستند، خودشان براساس اقتضای روز در زمانه خودشان بوده‌اند و از این‌رو، وزارت فرهنگ متمرکز است تا در قالب جلساتی که در بازه زمانی 14 روز آینده برگزار خواهد شد، مجموعه‌ای از قوانین را بنا بر خواست فعالان این عرصه مورد بازبینی قرار دهد.
چاپ دیجیتال، آینده صنعت چاپ است
محمود نام‌آور مدیرعامل گروه صنعتی بازرگانی آلتین نام‌آور نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه آینده صنعت چاپ در نمایشگاه چاپ دیجیتال به تصویر کشیده می‌شود، تصریح کرد: زمانی وقتی صحبت از این نوع چاپ می‌شد، همه می‌خندیدند اما امروزه صاحبان برندهای بزرگ چاپ جهانی در این حوزه به میدان آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده، سهم قابل‌توجهی از بازار مربوط به چاپ دیجیتال باشد؛ همان‌طور که امروز در همه ماشین‌های چاپ این الزام وجود دارد که یک یونیت دیجیتال حضور داشته باشد.
وی با اشاره به تحول ملموس در حوزه مرکب و جوهر نیز گفت: در حوزه مرکب هم باید اذعان کرد که تنوع بسیار زیادی در بازار وجود دارد. خصوصاً در بحث سازگاری با محیط‌زیست، امروزه تقریباً میزان آلودگی به صفر رسیده و مرکب‌هایی در حال تولید است که با اخذ مجوزهای بخش سازگاری زیست‌محیطی، حتی در بسته‌بندی مواد غذایی هم کاربرد خواهد داشت.نام‌آور افزود: حوزه چاپ دیجیتال جای خود را در بازار باز خواهد کرد همان‌طور که امروز نیز اگر چاپخانه‌ای می‌خواهد برپا باشد، به هر ترتیب مجبور است تا با ماشین‌آلات دیجیتال کار کند. این یک الزام است زیرا زمانی هم بود که دارندگان ماشین‌آلات ملخی، مخالف با توسعه چاپ افست بودند اما مزیت‌های این حوزه باعث شد تا ناچار باشند از این نوع چاپ استفاده کنند.
نیازمند انقلاب در دانش چاپ هستیم
رضا نورایی، یکی از کارشناسان چاپ دیجیتال در حاشیه این مراسم، چاپ دیجیتال را امکان انتقال هوشمند و هدفمند مواد خواند و گفت: امکانات و مزیت‌های چاپ دیجیتال بسیار گسترده است. همان‌طور که اگر امروزه در صنعت هر جا که نگاه کنید، ردپای چاپ وجود دارد، در عرصه چاپ نیز هر جا را ببینید، رد پای چاپ دیجیتال را می‌توانید مشاهده کنید.وی افزود: ما در چاپ فقط آن بخشی را می‌شناسیم که مرکب روی کاغذ می‌آید اما اگر در این فرآیند، ابزارهای کنترلی دیجیتال اعمال شود، دامنه کار را به حدی افزایش می‌دهد که می‌توان تصاویر دلخواهی را خلق کرد و این درحالی است که علاوه بر جوهر از مرکب‌های امنیتی با خاصیت مغناطیسی و حتی چسب استفاده می‌شود. این‌ها بخشی از امکانات صنعتی حوزه دیجیتال است که در عرصه چاپ، جنبه هنری آن مزیت عرضه پیدا کرده است.
نورایی تأکید کرد: این عرصه به‌قدری ناب و بکر است که حتی بخش قابل‌توجهی از ماشین‌آلات چاپ دیجیتال در کشور ما ناشناخته مانده‌اند. این البته یک چالش برای چاپخانه‌داران ایرانی هم محسوب می‌شود زیرا اطلاعات فعالان عرصه چاپ کشور از عرصه دیجیتال هنوز بسیار محدود است و در این زمینه، نیازمند یک انقلاب در عرصه دانش و تکنولوژی هستیم.
چاپ دیجیتال، ابزار مکمل سایر عرصه‌ها
جلال ذکایی رئیس نمایشگاه چاپ دیجیتال ایران نیز با انتقاد از تدوین و اجرای قوانین عمومی برای عرصه چاپ و بسته‌بندی گفت: از چاپ دیجیتال گرفته تا افست و سیلک، هرکدام عرصه‌های تخصصی دقیقی است که متأسفانه همچنان قوانین و آیین‌نامه‌ها به‌صورت عمومی برای همه آن‌ها لحاظ می‌شود. در این زمینه، خصوصاً چاپ دیجیتال اقتضائاتی نیاز دارد که مختص حوزه تخصصی خود است و بر این اساس پیشنهاد شده به وزارت ارشاد که تجدیدنظرها و بازنگری‌هایی در حوزه این قوانین انجام دهد.
وی ادامه داد: در صنعت چاپ، نگاه صفر و صدی نداریم که حتماً دیجیتال بهتر است یا چاپ‎های دیگر. این‌طور نیست که دیجیتالی‌ها نیازمند اتحادیه‌های مجزا باشند بلکه نیاز است تا این تکنولوژی با وجود برخورداری از ماهیت مستقل، بتواند به‌عنوان ابزار مکمل در خدمت سایر چاپ‎ها هم باشد؛ از افست گرفته تا روتوگراور، فلسکوگرافی و سایر حوزه‌های چاپ. در ادامه این نمایشگاه از ایمان آل‌مظفر مدیر مجموعه «بسته‌ها» که برای اولین بار در این نمایشگاه به‌عنوان نماینده و مرجع طراحان بسته‌بندی ایران حضور داشت، تقدیر به عمل آمد. همچنین پس از بررسی آثار حاضر در نمایشگاه با رویکرد «آینده‌نگری در توسعه و رشد دیزاین بسته‌بندی» توسط وب‌سایت بسته‌ها، طراحان و مجموعه‌های طراحی به پرستو بافکر و سمن بزازیان به دلیل ارائه راهکار ساده، کاربردی و متمایز برای بسته‌بندی چای ایرانی، توجه به ماندگاری محصول و مسائل زیست‌محیطی لوح یادبود اهدا کردند. متین میرزایی از «استودیو دیزاین بین‌المللی والروس» نیز به دلیل کسب ۷ جایزه بین‌المللی و تلاش شایسته برای صادرات خدمات دیزاین بسته‌بندی به بازارهای رو به رشد شایسته تقدیر شناخته شد.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *