آموزش، ضرورت تربیت نیروی کارآمد و ماهر برای صنعت چاپ

به مناسبت سی امین سال تأسیس رشته‌ی چاپ در هنرستان شهید آقاسی زاده، نشست هم اندیشی با حضور تعدادی از کارآفرینان و فعالان صنعت چاپ و جمعی از اعضای اتحادیه و شرکت تعاونی صنعت چاپ استان، معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و رئیس ناحیه ۴ آموزش و پرورش مشهد، در محل این هنرستان برگزار شد.
در ابتدای مراسم مجتبی عباس نژاد مدیر هنرستان شهید آقاسی زاده، ضمن خیر مقدم و بیان مقدمه ای از فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر، هدف از برگزاری این نشست هم اندیشی را معرفی توانمندی ها و امکانات این هنرستان و تقویت زمینه‌های تعامل و همکاری با چاپخانه ها و مجموعه‌های مرتبط با صنعت چاپ عنوان کرد و بر ضرورت ارائه آموزش‌های مفید و موثر برای هنرجویان تاکید کرد.
در ادامه آقای مغانی رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی، ضمن تشکر از مسئولین هنرستان؛ به ضرورت ارتباط هر چه بیشتر بین صنعت و مراکز آموزشی اشاره نموده و یکی از معضلات این صنعت را کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف صنعت چاپ اعلام کرده و آمادگی خود رابرای همکاری در این زمینه اعلام نمود. پس از آن دکتر رضایی معاون متوسطه اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی خواستار ایجاد کارگروه ویژه آموزش صنعت چاپ با مشارکت اداره آموزش و پرورش مشهد و تعدادی از فعالان علاقه مند در صنعت چاپ شد و پیشنهاد کرد طی نشست دیگری نیاز ها، راهکارها و پیشنهادات فعالان صنعت چاپ به منظورارائه به وزیر آموزش و پرورش تدوین شود. در این نشست آقای حمید زوزنی، سرپرست بخش چاپ این هنرستان ضمن تشکر از حمایت‌های جناب آقایان نام آور، ایمان امیر و واحدی نکاتی را پیرامون آموزش صنعت چاپ و اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر در این هنرستان بیان نمود. دراین مراسم تعدادی از فارغ التحصیلان سال‌های قبل این هنرستان که در حال حاضر در چاپخانه‌های مختلف و یا به صورت مستقل در صنعت چاپ مشغول به فعالیت هستند نیز حضور داشتند. که این موضوع علاوه بر زنده کردن خاطرات مسولین هنرستان و دانش آموزان دیروز، نشانگر بازار کار برای دانش آموختگان این رشته بود.

معرفی هنرستان آقاسی زاده
آقای مجتبی عباس نژاد گفت:هنرستان فنی و حرفه ای شهید آقاسی زاده در سال 1366 تأسیس شد و در ابتدا رشته‌های مکانیک خودرو و ساختمان در این هنرستان راه اندازی شد و در سال 1372 رشته ی چاپ هم در این هنرستان راه اندازی گردید.در حال حاضر تعداد ۵ رشته مکانیک، برق و الکترونیک، ساختمان، معماری و چاپ در این هنرستان ارائه می شود و که در هر رشته‌، هر سال بین ۳۰ تا ۳۵ نفر ورودی جدید به هنرستان داریم.
مدیر هنرستان شهید آقاسی زاده افزود: در طول این سال ها به‌ویژه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه تجهیزات کارگاهی و سخت افزاری رشته ی چاپ انجام شده است که از جمله این اقدامات می توان به بهره برداری از فضای جدید کارگاهی ، سایت کامپیوتر ، سالن کنفرانس و همچنین نصب ماشین چاپ جی تی دو رنگ‌هایدلبرگ اشاره نمود. در سایر بخش‌ها نیز با مشارکت خیرین اقدامات خوبی صورت گرفته است، هر چند که کمبودهایی نیز مشاهده می شود.عباس نژاد با اشاره به اینکه در تأمین تجهیزات مورد نیاز هنرجویان این رشته خیرین و فعالان صنعت چاپ نقش عمده ای داشته اند از این عزیزان تشکر نموده و گفت: این مشارکت مادی و معنوی بخش خصوصی و فعالان صنعت چاپ برای مسئولین آموزش و پرورش نیز بسیار جالب توجه و قابل تقدیر بوده است.

در سال‌های آینده مشکل اپراتور ماهر چاپ خواهیم داشت
آقای مغانی ؛ رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت چاپ ضمن تشکر مسئولین هنرستان برای برگزاری این نشست به ضرورت نگاه ویژه به هنرستان‌های فنی و حرفه ای اشاره کرده و افزود:
ما در چند سال آینده مشکل اپراتوری در صنعت چاپ خواهیم داشت و در قسمت‌های مختلف نیاز به نیروی کار داریم و لازم است برای این موضوع برنامه ریزی کنیم. از اپراتوری و کار با ماشین آلات مختلف از چاپ تا صحافی و… تکنسین برق ماشین چاپ، تکنسین و مکانیک چاپ و… نیازهای این صنعت است.وی در ادامه به مسئولیت وزارت ارشاد در بحث آموزش صنعت چاپ اشاره کرده و افزود اتحادیه صنعت چاپ آمادگی کامل جهت مشارکت و عقد تفاهم نامه و همچنین فراهم نمودن امکانات لازم در این خصوص را دارد.علی مغانی با بیان اینکه اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی، تنها اتحادیه صنعت چاپ در کشور است که به صورت استانی فعالیت می کند. در حال حاضر 28 رسته شغلی زیر مجموعه ی این اتحادیه است و ضروری است آموزش و پرورش از پتانسیل‌های بخش خصوصی استفاده کرده و ما نیز حاضریم برای آموزش هر کاری که لازم است انجام دهیم. چرا که این دانش آموزان در آینده به صنعت چاپ وارد خواهند شد و هر یک در بخشی از این صنعت مشغول به فعالیت خواهند شد.در ادامه علی مغانی به اعزام تعدادی از فعالان صنعت چاپ مشهد به موسسه Print Promotion آلمان در حدود 10 سال پیش با حمایت وزارت ارشاد اشاره و برای هرگونه اقدام و مشارکت در زمینه آموزش در کلیه قسمت‌های صنعت چاپ، اعلام آمادگی کرد.

عدم باور و همدلی صنفی مهمترین مانع پیشرفت صنعت چاپ است.
محمود نام آور از فعالان صنعت چاپ با بیان اینکه نسل جدید دانش آموختگان و فارغ التحصیلان صنعت چاپ تمایلی به کار و فعالیت در این صنعت ندارند افزود: در چند ماه اخیر بارها برای جذب نیروی کار آگهی استخدام داده ایم ولی یک نفر از فارغ التحصیلان رشته چاپ تماس نگرفته است.
محمود نام آور در ادامه به اهمیت خودباوری، همت و پشتکار برای رسیدن به موفقیت اشاره کرده وبرای نیل به اهداف آموزشی و پیشرفت صنعت چاپ استان قول مساعد داد.
حضورهنرجویان در واحدهای تولیدی در روند آموزش موثر است
آقای ایمان امیر فعال در صنعت چاپ و لفاف‌های بسته بندی،به حضور هنرجویان در واحد‌های تولیدی صنعتی اشاره کرده و افزود حضور هنرجویان در واحد‌های تولیدی قطعا در روند آموزش تأثیرگذار خواهد بود.در پایان آقای ایمان امیر نیز درخصوص هرگونه همکاری قول مساعدت داد.

چرا امکان تحصیل در رشته چاپ برای مقاطع کارشناسی و بالاتر وجود ندارد؟
علی اصغر جلیلیان مدیر عامل شرکت تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی ضمن تشکر از آقای عباس نژاد و همکارانشان که با این امکانات محدود بازدهی بسیار عالی داشتند به گستردگی مهارت‌ها و تخصص‌ها و بخش‌های مختلف صنعت چاپ شامل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ اشاره نمودو ازعدم امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاترانتقاد کرد وگفت: در حال حاضر دانش آموزان هنرستان پس از اخذ دیپلم در رشته‌ی چاپ و نهایتا دریافت مدرک کاردانی ، امکان ادامه تحصیل در این رشته را نداشته و مجبورند در مقطع کارشناسی رشته ی دیگری
را انتخاب کنند.
مدیرعامل تعاونی چاپ افزود:با توجه به امکانات زیر ساختی خوب هنرستان ،متاسفانه امکانات و تجهیزات چاپی هنرستان قدیمی و فرسوده است و برای آموزش مناسب نیست. انتظار می رود آموزش و پرورش برای تجهیز تنها هنرستان دارای رشته چاپ در مشهد اعتبارات بیشتری اختصاص دهند.ما نیز در این زمینه آماده همکاری هستیم. جلیلیان تاکیدکرد :بهتر آن است که مسئولان همزمان با گزارش فعالیت‌ها و موفقیت ها ،کمبودها و مشکلات را هم درحضور مدیران ارشد بیان کنند تا مسئولین برای رفع مشکلات
بیشتر تلاش کنند.
در کمتر عرصه ای این چنین حمایتی توسط بخش خصوصی و صاحبان صنایع از هنرستان ها شاهد هستیم.
آقای عباسی رئیس ناحیه ۴ آموزش و پرورش مشهد ضمن تشکر از جناب آقای عباس نژاد و همکاران ایشان در هنرستان شهید آقاسی زاده، از برگزاری این جلسه ابراز خرسندی و امیدواری کرده و افزود :در کمتر عرصه ای این چنین حمایتی توسط بخش خصوصی و صاحبان صنایع از مدارس و هنرستان ها شاهد هستیم و این جای بسیار امیدواری دارد.وی افزود : این هنرستان به عنوان هنرستان قطب چاپ کشور محسوب می شود و وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به این هنرستان دارد. لازم است که مدیریت هنرستان با مسئولین اداره کل آموزش و پرورش استان هماهنگی‌های لازم جهت دعوت از وزیر آموزش و پرورش برای بازدید ی از این هنرستان را انجام دهند. دکتر عباسی به تنوع رشته‌های چاپ در شاخه ی کاردانش اشاره کرده و پیشنهاد داد درخواست تدوین و تعریف رشته‌های جدید در شاخه فنی و حرفه ای ارائه شود. وی بر ضرورت ارائه یک طرح جامع در جهت برآورده کردن نیاز‌های امروز صنعت چاپ، بررسی مواد درسی ، به روز رسانی و مناسب سازی مطالب و مهارت‌های مورد نیاز وارائه به وزارت آموزش وپرورش تاکید نمود.دکتر عباسی در خصوص پیگیری مشکل ادامه تحصیل دانشجویان رشته ی چاپ نیزقول مساعد داد.تأسیس هنرستان همجوار کارگاهی و یا هنرستان کاردانش در کنار همین هنرستان با رشته ها و مواد درسی مورد نظر ،هماهنگی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای جهت تعریف پودمان‌های آموزشی مهارتی تخصصی صنعت چاپ وایجاد یک مرکز مهارتی مستقل از جمله پیشنهادات آقای دکتر عباسی بود.در پایان ایشان ضمن تشکر از حمایت‌های صنعت چاپ از این هنرستان، خواستار برگزاری جلسه ی دیگری به منظور تدوین نیازها و خواسته ها و ارائه‌ی راهکارها و پیشنهادات شد.

معرفی هنرستان، توانمندی ها و امکانات هنرستان یکی از برنامه‌های اصلی ما در چند سال اخیر بوده است.
حمید زوزنی، سرپرست بخش چاپ هنرستان شهید آقاسی زاده، با اشاره به اینکه در چند سال اخیر و از زمان تصدی سرپرستی بخش چاپ، معرفی رشته چاپ ، جزء برنامه‌های اصلی این هنرستان بوده است، به برخی از اقدامات صورت گرفته در جهت معرفی رشته چاپ نظیر ساخت کلیپ ویدیویی معرفی رشته چاپ؛ چاپ بنر ، استند و بروشور و نصب و توزیع در مدارس مشهد و همچنین برگزاری جلسات حضوری و پخش فیلم و معرفی رشته چاپ اشاره نمود و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در چند سال اخیر، معرفی هنرستان هم برای دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته دارند و هم برای اهالی صنعت چاپ بوده است. وی ادامه داد:در سال گذشته جلساتی با مسئولین اداره ی ارشاد استان؛ مسولین اتحادیه صنف صنعت چاپ و سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تعدادی از چاپخانه داران به منظور معرفی هنرستان و ایجاد زمینه تعاملات فی مابین برگزار گردید.حمید زوزنی با اشاره به اهمیت تعامل و همکاری اتحادیه صنف صنعت چاپ با هنرستان افزود: در راستای تعامل هر چه بیشتر هنرستان با چاپخانه ها و بدنه صنعت چاپ ، از سال گذشته در مناسبت‌های گوناگون از تعدادی کارآفرینان و افراد موفق و فعال در صنعت چاپ دعوت به عمل آمده تا در نشستی صمیمانه با هنرجویان و اساتید رشته ی چاپ این هنرستان حاضر شده و در مورد فعالیت و اقدامات خود به صحبت بپردازند.بعد از دعوت از فعالان حوزه چاپ و کارآفرینان برتر در هنرستان شاهد بازخورد بسیار مناسب مناسبی از سوی خانواده‌ها در خصوص این جلسات و نیز علاقه‌مندی بیشتر هنرجویان به این رشته بودیم و حتی خانواده ها عنوان می‌کردند که فرزندانشان با جدیت بیشتری مسائل آموزشی تخصصی رشته‌ی چاپ را دنبال می‌کنند .سرپرست بخش چاپ هنرستان آقاسی زاده برنامه‌های آینده این هنرستان را ایجاد گروه‌های علمی آموزشی مانند گروه چاپ افست، گروه چاپ فلکسو و…اعلام کردتا هنرجویان هر گروه با راهنمایی اساتید مربوط به صورت تخصصی در زمینه موضوعات مورد نظرفعالیت کنند.حمید زوزنی در خصوص مواد درسی و مهارت‌هایی که هنرآموزان در این رشته فرا خواهند گرفت گفت: هنرجویان این رشته در کنار کتاب‌های درسی خود شامل مدیریت تولید، دانش فنی پایه چاپ، دانش تخصصی چاپ، چاپ افست، چاپ فلکسو ، چاپ سیلک و تامپو ، لیتوگرافی و کلیشه سازی، کارهای پس از چاپ، به صورت عملی با حروفچینی، چاپ افست ، صحافی ، چاپ سیلک، چاپ تامپو و… آشنا می شوند. علاوه بر این طی بازدیدهایی از مراکز چاپخانه ها و مجموعه‌های صحافی با روندهای تولید و آماده سازی محصولات چاپی نیز آشنایی پیدا می کنند. در کارگاه فنی تجهیز شده در داخل هنرستان نیز کار با ماشین چاپ افست، برش ، دستگاه تاکنی، صحافی دستی، چاپ سیلک، چاپ تامپو و چاپ سابلیمیشن را نیز آموزش می بینند و می توان گفت مطالب بسیار مفیدی به هنر جویان آموزش داده خواهد شد و در صورتیکه هنرجو با علاقه و جدیت مطالب را پیگیری کند می تواند به مهارت‌های بسیار ارزنده ای دست یابد. وی گفت:بخش چاپ هنرستان آقاسی‌زاده برای سال آینده تحصیلی قصد برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای هنرجویان و همچنین جامعه چاپی استان و علاقمندان به این رشته را دارد که این آموزش‌ها در قالب عناوین مختلف تخصصی مثل : افست، فلکسو ،صحافی، طراحی ،تامپو و غیره خواهد بود. همچنین قصد برگزاری رویدادهای تخصصی چاپ را در این هنرستان داریم .ایجاد یک خبرنامه داخلی و فصلنامه نیز یکی دیگر از برنامه‌های سال تحصیلی آینده است که توسط خود هنرجویان آماده سازی و چاپ خواهد شد.ضمناً از همه متخصصین صنعت چاپ دعوت می‌شود تا ضمن مطالعه کتب تخصصی تالیفی این رشته که درحال حاضر به هنرجویان آموزش داده می‌شود و حاوی مطالب تخصصی قابل تامل می‌باشد نقطه نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند تا ضمن طرح در دفتر تالیف کتب رشته چاپ و رفع اشکالات موجود، زمینه رشد علمی بیش از پیش هنرجویان این رشته فراهم شود. حمید زوزنی سرپرست بخش چاپ از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ به خاطر کمک‌های مادی و معنوی بی دریغ به این هنرستان تشکر کرد.وگفت: از کمک‌های بی‌دریغ آقایان نام‌آور، امیر و واحدی که در تجهیز کارگاه چاپ و فراهم کردن ملزومات دستگاه‌های چاپ هنرستان، بی ریا با ما همکاری داشتند کمال تشکر و امتنان را داشته باشیم و امیدواریم که باز هم در کنار هنرجویان این رشته باشند تا با کمک همدیگر بتوانیم نسلی متخصص و با علم و تجربه بالا به بدنه صنعت چاپ تزریق نموده و زمینه رشد و شکوفایی بیش از پیش این رشته و هنرجویان چاپ را فراهم کنیم.

هنرستان می تواند علاقه و انگیزه را نسبت به رشته چاپ ، در هنرجویان ایجاد کند.
کاظم رحیمی از فعالان بخش چاپ نیز در این نشست گفت:هنرستان‌های فنی و حرفه ای بر مبنای آموزش مهارت‌های فنی برنامه ریزی شده اند و به همین دلیل می توانند نقش بسیار موثری در صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ داشته باشند. چرا که هنرجو با مسائل فنی آشنا شده و علاوه بر آموزش تئوری، به صورت عملی هم کار کرده و کسب مهارت می کند.به نظر بنده اگر هنرستان بتواند در دانش آموزان و هنرجویان انگیزه و علاقه نسبت به صنعت چاپ ایجاد کند، کار بسیار بزرگی خواهد بود. تعداد اندکی از هنرجویان براساس آشنایی قبلی مثلا شغل پدر یا سایر آشنایان وارد رشته ی چاپ می شوند و بیشتر هنرجویان ذهنیت و تصوری از این رشته نداشته و به دلایل مختلف وارد این رشته می شوند. بنابراین معرفی ابعاد گسترده و وسیع این صنعت، تبیین فرصت‌های شغلی بسیار زیاد موجود در بخش‌های مختلف این صنعت و ایجاد انگیزه و علاقه نسبت به این رشته می تواند تأثیر بسیار مهمی بر آینده شغلی آنان داشته باشد. فضای پویای هنرستان و انرژی هنرجویان و دلسوزی و تعهد اساتید و مربیان ، می تواند بستر بسیار مناسبی جهت تقویت مهارت‌های فردی و گروهی هنرجویان شود.رحیمی در خصوص نحوه‌ی آموزش صنعت چاپ گفت: در این مورد باید نظر پیشکسوتان را جویا شد، ولی به نظر این حقیر چیزی که از گذشته در صنعت چاپ در کشور ما وجود داشته است، آموزش به صورت استاد و شاگردی و به صورت غیر علمی بوده است. حتی با وجود راه اندازی رشته ی چاپ در برخی از دانشگاه ها، با توجه به شرایط خاص این رشته که نیازمند تجهیزات و ماشین آلات ویژه و علاوه بر آن دارای زمینه‌های تخصصی مختلف و گستردگی زیاد می باشد، بیشتر به مسائل تئوری و یا مدیریتی پرداخته می شود و متاسفانه به لحاظ عملی کارایی لازم را نداشته است.وی در مورد آموزش چاپ‌ در سایر کشورها گفت:در کشورهای دیگر آموزش چاپ به دو صورت انجام می شود. حالت اول در دانشگاه ها و مراکز آکادمیک اتفاق می افتد. به این صورت که دانشجویان با مبانی و مفاهیم اولیه چاپ؛ تاریخچه و… آشنا شده و از آنجا که در کشورهای اروپایی و آمریکا چاپ به صورت یک مدیا یا رسانه تعریف می شود، بیشتر به جنبه‌های رسانه ای توجه می شود. به علاوه سیستم آموزشی در کشورهای مذکور کاملا پژوهش محور و به نوعی پاسخ دهنده به نیاز صنایع است که کاملا متفاوت با کشور ماست.نوع دیگری از آموزش صنعت چاپ که بیشتر جنبه فنی دارد، توسط شرکت‌های بزرگ و معتبر صنعت چاپ ارائه می شود. همانطور که میدانید دو شرکت مطرح و مهم در صنعت چاپ یعنی‌هایدلبرگ و کونیگ اند بائر ، هر دو مراکز آموزشی ویژه ای دارند که علاوه بر برگزاری رویدادها، همایش ها و سمپوزیوم‌های تخصصی تبلیغی و آموزشی کوتاه مدت و یکروزه، اقدام به آموزش‌های تخصصی بلند مدت می کنند که این دوره‌های دو تا 4 ساله شامل مورادی از قبیل اپراتوری، تعمیر و نگهداری، برق و الکترونیک؛ پیش از چاپ و مدیریت چاپ و تولید می باشد.علاوه بر این موسسه‌های بزرگی در اروپا و آمریکا وجود دارند که در زمینه صنعت چاپ، آموزش، تحقیقات و استانداردسازی فعالیت می کنند که در حوصله ی بحث فعلی نمی گنجد و نیاز به زمان دیگری دارد.نکته ای که بسیار مهم است، موضوع پژوهش و تحقیق و توسعه (R&D) است که متاسفانه در صنعت چاپ کشور ما زیاد به آن پرداخته
نمی شو

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *