گزارش “فراچاپ”از نشست روسای اتحادیه های صنعت چاپ کشور

نشست روسای اتحادیه های چاپ کشور با حضورمعاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و به میزبانی اتحادیه چاپخانه داران تهران در تالار وحدت برگزار شد. فراچاپ گزارش این نشست را تقدیم خوانندگان عزیز می کند. :

دو قطبی بودن صنعت چاپ ،دغدغه ای که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می شود

مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ وجود برخی موازی‌کاری‌ها و تداخلات صنفی از سوی برخی دستگاه‌ها را مشکل جدی در مسیر توسعه صنعت چاپ بیان کرد و گفت: دو قطبی بودن صنعت چاپ هم مساله مهمی است که به عنوان دغدغه‌ وزارت ارشاد، پیگیری می‌شود.

به گزارش فراچاپ، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست روسای اتحادیه های چاپ سراسر کشور گفت: در سال جاری، بنا به تصمیمات و دورهمی‌هایی که با روسای اتحادیه‌های سراسر کشور داشتیم، مقرر شد مجمع هم‌اندیشی و گفت‌وگوهای صنعت چاپ با مشارکت فعالان اتحادیه‌های سراسر کشور راه‌اندازی شود.
 
وی افزود: در این زمینه تاکنون نشست‌هایی در خراسان رضوی، گلستان و مازندران برگزار شده و امروز هم اتحادیه چاپخانه‌داران تهران میزبان ما است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه باید در این گفت‌وگوها و هم‌اندیشی‌ها به یک نقطه مشترک برسیم و با همدلی و همراهی، مشکلات را برطرف کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم؛ اظهار داشت: وجود برخی موازی‌کاری‌ها و تداخلات صنفی از سوی برخی دستگاه‌ها یک مشکل جدی است، از سوی دیگر دو قطبی بودن( دو وجهی بودن شامل وجه صنعتی و وجه فرهنگی) صنعت چاپ نیز مساله مهمی است که به عنوان دغدغه‌ای مهم در وزارت ارشاد پیگیری می‌شود.
 
وی همچنین از فرسودگی ناوگان صنعت چاپ به عنوان یکی از مشکلات جدی این حوزه نام برد و گفت: اکنون تنها سه درصد ماشین‌های چاپخانه‌های کشور مدرن است و بخش عمده دستگاه‌ها فرسوده هستند و به نوسازی و بازسازی نیاز دارند، در این میان یکی از موضوعاتی که به نوسازی صنعت کمک می‌کند، تسهیلاتی است که باید به مجموعه‌ها تزریق شود.
 
به گفته ابراهیمی، نباید فراموش کنیم که به روز بودن ماشین‌های چاپ منجر به افزایش سهم صادراتی ایران در کشورهای منطقه و ارز آوری قابل توجهی به کشور می شود.
 
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ، با اشاره به برخی مشکلات موجود در حوزه بانکی و گمرکی، توضیح داد: در این زمینه تلاش می‌کنیم با ارتباطات و تعاملاتی که با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برقرار می‌کنیم زمینه تسهیل برخی از مقررات را فراهم کنیم.
 
وی درباره موضوع پیگیری معافیت مالیاتی صنعت چاپ در بخش مالیات مستقیم و ارزش افزوده نیز، گفت: بخش زیادی از ناظران مالیاتی تعاملی با ذی‌نفعان در صنعت چاپ ندارند و با وجود اینکه بسیاری از همکاران ما از پرداخت مالیات معاف هستند اما همچنان در این موضوع مشکل داریم که امیدواریم به زودی مرتفع شود.
 
ابراهیمی همچنین درباره دستورالعمل تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها نیز عنوان کرد: نگاه‌ها باید به سمتی باشد که سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ به شکل درست هدایت شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث صادرات محصولات فرهنگی معتقد است که آنچه در چاپخانه‌ها تولید می‌شود یک محصول فرهنگی است و آنچه بر روی بسته‌بندی کالاها قرار دارد تبلیغات نیست بلکه شناسه یک کالا است.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود به بازگشتن اختیارات حوزه فنی صنعت چاپ به وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: در توافق‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۵ بین دو وزیر ارشاد و صمت به امضا رسیده بود، اختیارات و مباحث فنی صنعت چاپ به وزارت صمت منتقل شده بود که در تعامل با این وزارتخانه بار دیگر این مسئولیت به ارشاد بر می‌گردد.
 
ابراهیمی همچنین به موضوع شهرک چاپ اشاره کرد و گفت: قرار است در قالب یک تفاهم‌نامه شهرک‌های صنعتی به صورت منطقه‌ای و تخصصی ایجاد شوند و واحدهای چاپی به منظور تامین نیازهای چاپ و بسته‌بندی در هر شهرک حضور داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه در بحث آموزش نیز اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: این آمادگی در دفتر چاپ وجود دارد تا به هر واحد صنفی بخواهد یک واحد آموزشی جوار کارگاهی داشته باشد،‌ مجوزهای مربوطه داده شود.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *