وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:تدوین لایحه رفع مسائل صنعت چاپ در دستور کار دولت قرار می گیرد.

آیین اختتامیه بیست ودومین جشنواره ملی صنت چاپ ونشر با حضور وزیر ومعاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و تشکل‌های صنفی وتعاونی و فعالان صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین مراسم آیین گفت: مجموعه مشکلات این صنعت شامل اصلاح قوانین، نوسازی صنعت چاپ و مسائل مالیاتی بزودی در قالب لایحه‌ای جامع برای ارائه به دولت و مجلس تدوین شده و در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش فراچاپ، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر با بیان اینکه اتحادیه‌ها همکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند گفت: به بخش خصوصی فعال در حوزه چاپ به‌عنوان همکاران خود نگاه می‌کنیم‌ و در اینکه همکاران در داخل وزارتخانه باشند یا خارج از وزارتخانه، فرقی نمی‌گذاریم.

وی افزود: چند نکته در صنعت چاپ وجود دارد که باید حل شود؛ مجموعه مشکلات حوزه مقررات و قوانین مربوط به چاپ، موارد مربوط به نوسازی این صنعت و مسائل مالیاتی مربوط به اهالی چاپ را باید هرچه سریع‌تر در قالب یک لایحه آماده کنیم تا در دولت و کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شود.

اسماعیلی، ملی کردن صنعت چاپ را یک حرکت مهم دانست و اظهار داشت: شاید در همه ابعاد این موضوع به صورت کامل فراهم نشود اما در ابتدا کار را با موضوع تولید کاغذ داخلی شروع کردیم و در تعامل با معاونت امور فرهنگی و معاونت مطبوعاتی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در بحث ماشین‌آلات چاپ نیز باید به بحث بومی‌سازی و تولید بپردازیم. باید در قالب یک لایحه جامع اقتضائات مورد نیاز صنعت چاپ جمع‌آوری شود تا به تصویب دولت و مجلس برسد.‌

وزیر فرهنگ با بیان اینکه تلاش داریم در دوره مدیریت خود این کار مهم را به سرانجام برسانیم؛ عنوان کرد: در حوزه ماشین‌آلات و بخش های دانش بنیان‌ این صنعت باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شود تا به نتایج خوبی برسیم.‌

وی با اشاره به اهمیت آموزش در توسعه صنعت چاپ گفت: در حوزه آموزش، اقدامات درخوری در حال انجام است. به دنبال ایجاد تحول بنیادین در زمینه آموزش هستیم و آن را در همه بخش‌های فرهنگ و هنر دنبال می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت چاپ و بسته‌بندی، ویترین اصلی حوزه پیشرفت کشور به شمار می‌آید، گفت: به صنعت چاپ نه به‌عنوان یک خدمت، بلکه به‌ عنوان یک بخش مهم در صنایع فرهنگی نگاه می‌کنیم، در این حوزه ادعای همکاری با فعالان چاپ را داریم چراکه اساساً چاپ را یک کار فرهنگی می‌بینیم.

به گفته اسماعیلی، بخش مهمی از کارهایی که دنبال می‌کنیم، بحث صنایع فرهنگی است و چاپ از مصادیق اصلی صنایع فرهنگی به شمار می‌آید، اما در ذات خود یک کار فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه از توسعه صادرات محصولات چاپی و بحث اقتصاد صنعت چاپ به شدت حمایت می‌کنیم، گفت: این حوزه هرچقدر قدرتمندتر شود، منافع عمومی آن بیشتر خواهد شد؛ علاوه‌ بر این باید به نمادهای فرهنگی کشور به‌‌ ویژه زبان فارسی در این صنعت توجه بیشتری شود.‌

وی تاکید کرد: در بخشی از بسته بندیهای صادراتی می‌توان از عبارات لاتین استفاده کرد اما باید در این تولیدات نیز به اصل هویت‌مان که زبان فارسی است توجه ویژه داشته باشیم.

اسماعیلی گفت: تحولات عمومی در همه بخش‌های کشور بر پایه فرهنگ است. در طول قرون مختلف ایران پرچمدار علم و فرهنگ بوده و به همین دلیل فرهنگ فارسی باید در همه حوزه‌ها جلوه‌گر باشد.

وی یادآور شد: بخشی از مشکلات موجود صنعت چاپ مثل موانع واردات ماشین آلات چاپ و معافیت مالیاتی قابل حل است، که رفع این مسائل را در دیدار با وزیر صمت یا سایر وزارتخانه‌ها، پیگیری می کنیم.

morteza

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *