گزارش فراچاپ از دوازدهمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی خراسان رضوی
چهارم تا هفتم مهرماه، نمایشگاه بینالمللی مشهد میزبان سه رویداد جداگانه بود که هرکدام با مضمون تخصصی، بهطور مشترک و همزمان برگزار شد. دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی، سیزدهمین نمایشگاه نوشیدنی و بیستوچهارمین نمایشگاه بینالمللی صنایع غذایی بهطور مشترک در دو سالن فردوسی و مفاخر پذیرای بازدیدکنندگان بود و اگرچه هر رویداد ماهیت تخصصی و منحصربفرد خود را داشت اما در نهایت، مجموع 147غرفه در این سه رویداد پذیرای هزاران نفر از بازدیدکنندگان بودند.
اگرچه غرفه های صنعت چاپ در هر دو سالن فردوسی و مفاخر پراکنده بودند اما به طور خاص، از همان لحظه که وارد تالار مفاخر می شدید، می توانستید به چشم ببینید که در آن فضای پرنشاطی برای پیشگامان تجارت، صنعت، اشتغالزایی و پیشرفت برپا شده است. هر گوشه از فضای نمایشگاه، دو یا چندنفر اجتماع کرده بودند و درحال مذاکره برای انعقاد قرارداد یا تفاهمی بودند که یا گره از کار اقتصاد کشور می گشود، یا کارگرانی را سر کار می فرستاد و یا کار بر زمین مانده را به سرانجام می رساند. دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی که از چهارم تا هفتم مهرماه به همت شرکت برساز رویداد پارس برگزار شد، آوردگاه رنگ و طرح و تکنولوژی بود و با ارائه دستاوردهای فعالان صنعت چاپ استان، یکبار دیگر به همه بازدیدکنندگان اعم از مسئولان و مردم ثابت کرد که اگر خراسان رضوی به عنوان قطب چاپ کشور شناخته می شود و توانسته در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد ریال صادرات محصولات چاپی به کشورهای همسایه داشته باشد، به دلیل تلاش خستگی ناپذیر همین غرفه دارانی است که حتی در شدیدترین مشکلات اقتصادی هم از پیشرفت ناامید نمی شوند و در هر نفس، به فکر ساختن آینده وطن هستند.
روایت پیشرفت در سایه تحریم و محدودیت
دوازدهمین نمایشگاه صنعت چاپ، بسته بندی، تبلیغات، بازاریابی و صنعت کاغد وکارتن خراسان رضوی با عنوان آیپک پرینت (IPACKPRINT) را میتوان از جهات مختلف به عنوان یک رویداد تاریخی و نقطه عطف برگزاری رویدادهای مشابه تلقی کرد. در این رویداد بیش از 64 غرفه به صورت اختصاصی متمرکز بر حوزه چاپ و بسته بندی بود و فضایی به وسعت بیش از هفت هزار و 200مترمربع به 81 شرکت فعال در این حوزه اختصاص پیدا کرد تا آخرین توانمندی ها و دستاوردهایشان را در معرض دید علاقه مندان قرار دهند. به گفته شرکت برگزارکننده، در نمایشگاه امسال زمینه بازدید برای بیش از 100هیئت بینالمللی از تجار هشت کشور ازجمله افغانستان، عراق، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، عمان و اقلیم کردستان فراهم شد و ضمن تجلیل از فعالان برگزیده در جشنواره همزمان، شرایطی ایجاد شد تا بازرگانان و تجار بتوانند برای عقد قرارداد، مشارکت در تولید، سرمایه گذاری، معرفی فرصت های صادراتی و بازاریابی به شناخت بهتری از شرایط صنعت چاپ و بسته بندی استان برسند.
البته که برگزاری رویدادی به قد و قواره نمایشگاه دوازدهم، بدیهی است حامیان متعددی هم داشته باشد. سازمان توسعه تجارت ايران، اتاق های مشترک بازرگانی ايران با تاجيكستان، افغانستان، قرقیزستان، اتحاديه صادركنندگان خراسان رضوی، انجمن تخصصی صنايع همگن و ماشين سازی استان، خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی به نمایندگی از وزارتخانه مربوطه همگی از حامیان برگزاری این رویداد مهم بودند و با میدان داری اتحادیه و شرکت تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی، نمایشگاهی برپا شد که در طول چهار روز بیش از 16 هزار نفر از آن بازدید کردند. علاوه بر این، گستردگی حضور غرفه داران از اقصی نقاط کشور نیز نشانه صادق دیگری از برگزاری یک رویداد در سطح ملی بود؛ به طوری که بنابر اعلام نمایشگاه بین المللی مشهد درمجموع 18 استان کشور ازجمله تهران، اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی، مازندران، فارس، کرمان و یزد توانستند در کنار نام های بزرگ خراسان رضوی، نمایندگان خود را به نمایشگاه دوازدهم اعزام کنند.
استمرار رویکرد حمایتی از صنعت چاپ
علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آیین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه صنعت چاپ خراسان رضوی و در گفت و گو با فراچاپ، با اشاره به اهمیت راهبردی این رویداد و حضور درخشان فعالان این صنعت به خصوص از خراسان رضوی، تأکید کرد که استمرار برگزاری نمایشگاه چاپ در خراسان رضوی نشانه صادقی از این حقیقت است که مشهدالرضا(ع) از دیرباز در این حوزه قطب بزرگ کشور بوده و باوجود صنعتیشدن چاپ، همچنان این مزیت فرهنگی محفوظ مانده است.
وی افزود: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از خودکفایی در حوزه مواد اولیه و کاغذ است. ما شاهد بودیم که در سه سال گذشته، پیشرفت های چشمگیری در حوزه کاغذ داشته ایم و امروزه به جایگاهی رسیده ایم که همه کتب درسی با استفاده از کاغذهای ایرانی به چاپ می رسند. در حوزه مرکب نیز امروزه تولیدات داخلی با کیفیت بسیارمطلوبی راهی بازار می شوند و اگرچه تابع قیمت های جهانی هستند اما رقابت پذیری محصول صنایع ایرانی در برابر تولیدات مشابه خارجی را اثبات می کنند.
به گفته مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از مهم ترین دستاوردهای دوازدهمین نمایشگاه صنعت چاپ در مشهد، امضای تفاهمنامه همکاری میان این وزارتخانه با دانشگاه فردوسی مشهد است که به عنوان نماینده جامعه دانشگاهی، زمینه گسترش فضای همکاری های نخبگانی را فراهم می کند. وی تصریح کرد: تعامل میان صنعت و دانشگاه خیلی مهم است. امروزه خراسان رضوی از معدود استان های کشور است که مراکز آموزشی تخصصی با حوزه صنعت چاپ دارد و از آن جا که میتوان نیروی انسانی متخصص را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای چاپخانه داران دانست، مجموعه هایی همچون هنرستان شهید آغاسی زاده در مشهد می توانند افق های تازه ای در این باره بگشایند و الگوی موفقی برای سایر استان های کشور باشند.
بسته بندی، حلقه مفقوده توسعه صنعتی
«صنایع غذایی به عنوان یک فعالیت کلیدی برای توسعه اقتصادی، ظرفیت های بزرگی در کشور ما دارند اما این یک حقیقت است که نه فقط صنایع غذایی بلکه هر فعالیت اقتصادی دیگری بدون یک پیوست چاپی باکیفیت برای بسته بندی محصولات خود نمی تواند شانسی در بازار داشته باشد». این جملات محور سخنان فیروز ابراهیمی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حاشیه آیین افتتاحیه نمایشگاه صنعت چاپ بود.
وی در گفت و گو با فراچاپ تصریح کرد: به نظر من در این نمایشگاه ما دو موضوع کلیدی داریم؛ یکی ضرورت و ظرفیت بیبدیلی است که صنعت غذایی ما دارد و دیگری ضرورت و نیاز مبرمی که به بحث بستهبندی وجود دارد. دنیای صنعت امروزه بر روی بحث بستهبندی بسیار کارکرده و این یک حقیقت است که آن ها از ما خیلی جلوتر هستند اما هنوز هم فرصت برای جبران این فاصله وجود دارد و قطعاً ممزوج شدن این دو نمایشگاه می تواند ما را به این باور برساند که بستهبندی شیک و با کیفیت میتواند راز حضور و ماندگاری ما در بازارهای صادراتی باشد.
اطلاعات تجمیعی دوازدهمین نمایشگاه صنعت چاپ خراسان رضوی | |
تعداد غرفه ها | 64 غرفه |
تعداد نهادهای حامی | 12 سازمان |
تعداد کل بازدیدکنندگان متخصص | بیش از 16 هزار نفر |
تعداد مسئولان بازدید کننده | 17 نفر |
تعداد هیئت های تجاری بازدیدکننده | 100 هیئت |
تعداد کشورهای بازدیدکننده | 8 کشور |
فضای نمایشگاهی | 7.200 مترمربع |
سهم فعالان خراسان رضوی از نمایشگاه | 47 درصد |
سهم غرفه های چاپ از رویداد کلی | 39 درصد |